Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Lueskelin muilla nettisivuilla sitruksen kasvattamisesta siemenestä. En nyt ole satavarma mutta mielestäni sanottiin että pitää laittaa hiekansekaiseen ilmavaan multaa, tarvitsee ilmaa. Olisikohan mitään mahdollisuuksia kasvattaa jotakin sitrusta ilman multaa tai hyvin vähällä mullalla? Tuli vaan ajatus jos kokeilisi lecasorassa tms…

Enpä osaa sanoa miten onnistuu kasvatus sinällään pelkässä lecasorassa mutta vesiviljelyyn sitruksien luulisi kyllä sopivan. Itse olen aina saanut eri sitruksien siemenistä kasvatetut taimet kasvamaan ihan hienosti tavallisessa kukkamullassakin, ilman mitään hiekan lisäyksiä :slight_smile:

tykkääkö sitruuna lämpimästä noin 22-24 asteesta

Näin talvella se ei pidä kuivasta ilmasta. Saatko sen mihinkään viileämpään?

Sitrussivut

Ei vieläkään sitruunat ole tulleet ulos mullasta! SIitä on jo vaikka kunika kauan kun ne elävänä kylvälautalta sinne siirsin, ja kun vähän multaa ottaa päältä pois niin siellä ne kuikuilee, mutta eivät halua kasvaa! :frowning:

kiitos Miikos ja kuiva ilma ei ole ongelma ja saan kun mul on huoneessa varmaan alle 20 astetta mutta rakensin minikasvihuoneen niin sinne oisin pistänyt mut kesällä pistän kasvihuoneeseen

mul on joku citrus calamondin tai calamondin citrofurtunella tai jotakii sellasta. onko kenelläkään kokemusta samasta lajista tai eri sitruunasta

mandariini/klementiini/satsuma alottanut kunnon kasvun mummulla. Täyttää kohta kaksi vuotta

Sienestäjällä on lähtenyt hyvin kasvuun

Jos laskut pitää yhtään paikkaansa, sitruunani on tehnyt yli 50 kukkaa kuukauden aikana ja jos yksikään pumpulipuikkopölytys on onnistunut, saadaan taas ensi keväänä omia sitruunoita. Tuntuu aika hassulta kun se kukkii myös niistä oksista joista se talvella pudotti lehdet pois. Tulisi kevät että sen saisi ulos.

Mulla on tollanen itse siemenestä kasvatettu hunajapomelo. Pituutta sillä on n. 20cm. Se on nyt pari vuotta ollut saman pitunen. Lehtiä vaan tunkee lisää. Olisko vinkkejä miten sen sais kasvamaan pituutta ja vahvistamaan vartta (joka on siis tollanen riuku). Auttaisko leikkaaminen?

kastehelminen, ootko tavis sitruunansiemenestä kasvattanut kadehdittavan kukkivan sitruunasi, ostanut sen valmiina, vai mistä olet sen saanut?

Se on tuotu käsilaukussa Sisiliasta jossa se kaivettiin pellosta, maksettiin tosin rahalla eikä varastettu.Leikattiin niin lyhyeksi kuin uskallettiin molemmista päistä ja se selvisi siitä. Kasvaa kuin hullu ja kukkii sisäällä talvella vähemmän ja kesällä kamalasti ulkona. Monet vuodet on pysytty omissa sitruunoissa. Baukkarissa on myynnissä aika samannäköisiä ja kuulemma kovasti kukkivia ja niistä toiset on italiasta ja toiset espanjasta. Kannattaa varmaan koittaa pyytää vaikka äitienpäiväkukaksi!

Lisään vielä että mummollani oli 60-luvulla siemenestä kasvatettu appelsiini joka oli kattoon asti korkea. Se teki oikeita isoja appelsiineja. Isä raahasi sen aina kesäksi terassille ja kun oli ollut muutama pakkasyö, takaisin sisälle.

Kiitos vastauksesta, kastehelminen, mukava tarina, innostuin ihan uudelleen sitruksista, jos ne voi noin kukkia ja hedelmöidä täälläkin.Tuoksu on vielä iso plussa.:)(käsilaukkuun on hyvä mahtua puuntaimi, sitä mä oo aina sanonut.)

Siksi mun käsilaukut on olleet aina sen kokoisia että pitää mahtua lapsiperheen maidot, leipä ja puoli kiloa jauhelihaa ja sateenvarjo. Nähneet tietää :smiley: :smiley:

Sitäpaitsi miten muuten voi jostain ohimennen ottaa pistokkaan jos kässyveskaan ei mahdu kuin luottokortti!

Jonttu: leikkaaminen tietääkseni kiihdyttää lehtien tekemistä, toisin sanoen että tuuheutuu vaan enemmän. En tiedäkään miten saisi kasvamaan lisää pituutta. Lannoittamalla? Onko jollain toisella tietoa?

Kastehelminen: minkä makuisia omat sitruunasi ovat kaupan sitruunoihin verrattuna?

Jontun kysymykseen: yleensä jos haluan jotain kasvattaa, niin ainakin joka kevät isompi ruukku ja hyvää multaa, ja valoa ja lannoitusta, niikuin aulikin sanoi, en leikkaisi jos runkoa haluaa, tulee nätimpikin

kun ei ole niitä leikkauskohtia.

Omat sitruunat on makeampia ja maukkaanpia kun niitä ei tarvitse poimia ihan niin raakoina. Ne on mehukkaampia.

mitä tehtä kun sitruunasta tippuu lehtiä, nuppuja ja pieniä raakileita