Kastehelmi tai joku muu, voisko tuo kaksosainenlehtinen olla greippi? Tuossa on sileät lehdet, toisinkuin nuissa yksiosaisissa kolmessa muussa. Ja kylvin keväällä greippiä 4 siementä ja sitruunaa 15, mutta muistaakseni sain kaikki greipit hengiltä, mutta ehkä en sittenkään ![]()
Kuvakuukkeloi "grapefruit leaves". Kovasti greipiltä näyttää tuo kaksiosainen lehti
.
Laitan vielä kuvan kolmilehtiappelssiinin lehdistä:
Viippu, muistatko millaisen aplarin siemeniä olet kylvänyt kun noin vekkuleita lehtiä lykkää?
Muistan toki: Sitrukki, Poncirus trifoliata, kolmilehtiappelsiini.
Tämän pitäisi olla suht talvenkestävä ulkonakin. Viherpeipolla ainakin on yksi talvehtinut ulkona. Hedelmät on kuulemma karvaita, johonkin marmeladin tekoon sopivia. Kovin pieniä ovat taimet vieläkin. Siemenet on kylvetty keväällä 2009, muistaisin.
Nyt keksinkin mistä voisin saada tuon siemeniä. Pitääkö ne kuivattaa ensin?
Ei tietoa, mutta luulisin ettei tarvitse kuivata?. Mustilasta ainakin saa tilauttua siemeniä…
Poncirus trifoliata, kolmilehtiappelsiini. Minulla on tuo poncirus, nyt se oli jo kesän ulkona purkissa ja kasvoi kovaa vauhtia. nostin purkin juur eilen takaisin verannalle, en siis vielä laittanut ulos talveksi, unohdin keväällä istuttaa maahan. Ja Viherpeippo sanoi, että hänellä se kuoli viime talvena ulkona, koska hän ei muistanut suojata sitä. Kyllä sen pitäisi n. -20 astetta pakkasta kestää, mene tiiä. Tänä kesänä mulla siihen kasvoi oikein piikit varteen. 
miten teillä on noin isoja sitruksia. minulla ihan pieniä. ovat kyllä nuoria mutta silti paljon pienempiä kuin teillä.
Tuon ison olen ostanut K-Raudasta vajaa kolme vuotta sitten.
juu, mulla kuoli. oli sen verran pieni, että olis pitänyt muistaa suojata. edellisen kylmän talven kesti oikein hyvin kevyesti peiteltynä.
Minä jännittyneenä odottelen, saanko verigreipin virkoamaan. Siinä on jokin häikkä, vaikka se elossa onkin. Verigreipin siemenestä tämän siis kasvatin. Vanhemmissa lehdissä on lehti sellainen, että lehtilapaa lähimpänä on pieni erillisempi osa ja sitten on isompi lehti.
Miten se oireilee? Jos se oli ulkona kesällä, se voikin alkuun kiukutella sisälle tultuaan. Sen jälkeen se voi vielä puhjeta kukkaan.
Meidän sitruuna luulee aina syksyllä että nyt tuli kevät kun tuodaan viileästä sisään ja sitten alkaa järjetön kukkien teko. Nyt siinä on ainakin sata nuppua joista suurin osa kaksoiskukkia. Koitan nyppiä niitä irti sen kun kerkeän. Yksikin auennut kukka saa aikaan hurjan nuhan.
Isoin 
Siitä mummulla olevasta 80 senttisestä hujopista katkasin latvan.
Täällä ollaan ihan pöllyssä. Yksistään tässä oksassa on näkyvissä 37 kukkaa ja nuppua.

Tässä purkissa on sitruunan siemeniä, mutta tuo ei ainakaan mun silmääni enää sitruunalta näytä 

Joten onko se sitruuna vai pasuuna?
kauan on vienyt teillä siemenestä ensimmäiseen kukintaan?!!
Sienestäjä, nyt näyttää joltakin muulta kuin sitruunan sirkkataimelta. Sitruksissa on kiiltävä, ja karvaton sirkkataimi, ja lehdetkin sellaiset lyhyemmät ja leveämmät. Tuosta tulee karvaisuuden vuoksi mieleen eniten ehkä tomaatti, paprikoilla muistaakseni on myös vähän samantapanen sirkkalehti mutta ei noin karvaisia…
…Ehkä tuo taimi ei luonnosta näytä niin karvaiselta mutta kuvassa olet saanut karvat vangittua valolla mukaan :), mitä ei ehkä huomaisi muuten niin hyvin.
Joo, pasuunahan tuo on. Vaihdoin näihin mullat kun pinnalle oli muodostunut jotain valkosta… Ja tuon isoimman laitoin isompaan purkkiin. Etusijalla oleva on luultavasti greippi