Ja hämähäkkejäkö sää tuolla keltasella pyyät?![]()
Appelsiinini ilahtui sitruskasvi-lannoitteesta

Nyt kaipaisin hieman tunnistusapua taimieni suhteen… Kylvimme pikku-assistenttini kanssa keväällä kaupan appelsiineista ja sitruunoista muutaman siemenen, jotka eivät sitten itäneetkään odotetusti. Kun tuli aika koulia muita kasveja omiin purkkeihin, näiden sitrusten purkit olivat tyhjää täynnä ja pääsivät parempaan käyttöön. Ilmojen lämmettyä rupesin laittelemaan pelakuiden taimia ulkoastioihin ja huomasin purkeissa ylimääräistä kasvua; sitrukset olivat sittenkin itäneet. Itämiseen meni siis hyvinkin pari kuukautta ja nimikyltit tietenkin oli keikattu jo roskiin sillä välin.
Nyt olisi sitten kiva tietää, kumpaa lajia nämä pikkuiset sitruksen taimet ovat. Sekä sitruuna että appelsiini ovat itäneet, taimet lehdiltään selvästi erilaiset, mutta kumpi on kumpi?
Yhdestä purkista kasvaa tommonen taimi, jolla selvästi pitkulainen lehden alku. Kahdessa purkissa pyöreämpilehtiset taimet. Ihan terhakoita taimia kaikki, en vain edes muista montako siementä kylvimme. Lähes kaikki kuitenkin itivät, sillä ei noista kaupan ostohedelmistä montaa edes löytynyt. Sen muistan, että aika monta hedelmää tuhosimme, ennenkuin ensimmäistäkään siementä bongasimme…
Kuvaa selventämään asiaa. Keskimmäisessä purkissa erilaiset taimet kuin laitimmaisissa. Nämä ovat pienen apulaiseni silmäteriä, siksi tunnistaminenkin olisi kova juttu…

Taisi olla niinpäin että appelsiinin lehtiruodissa on tuollaiset "siivet" mutta sitruunan ei. Sen mukaan siinä tärkeässä ruukussa olisi ilmeisesti appelsiinia.
Päivi -56 kanssa samaa mieltä, appelsiinissa on tuo kapea leveäksi muuttuva lehti (kävin tarkistamassa sekä isomman taimeni, että kuvan kokoisen pienen) ja ainakin oikeanpuoleisessa on sitruuna (tsekkasin myös oman samankokoisen sitruunani). Vasemmanpuoleisesta en sanoisi vielä mitään vaan seuraisin kummanko kaverinsa lehtiä seuraavat lehdet muistuttavat.
Olen laputtanut appelsiinini, sitruunani, greippini, verigreippini ja mandariinini istuttaessa. Yhdestä sitruksesta puuttuu lappu, eikä se muistuta mitään edellämainituista. Tätä kun jälkikasvulle ähläsin, niin huomautti hän viisaasti: kyllä sen 30 vuoden kuluttua hedelmästä tunnistaa =)
Suurkiitokset tunnistajille! Jälkikasvulle tuntuu olevan paljon tärkeämpää tietää minkä nimistä kasvia hoivaa. Mulle tähellisintä on, että pysyvät hengissä…
Kannattaisikohan nuo koulia kaikki omiin ruukkuihinsa, vai annanko kasvaa noin pareittain? Olen yrittänyt tässä nyt perehtyä sitruksien hoitoon, kun en tahtoisi niitä tieten tahtoen tappaa. Ovat tosiaankin lapsukaisen innostuksen aihe…
Minä ainakin tarkoituksella kasvatin 3 appelsiinia samaan purkkiin saadakseni tuuheamman puskan (kuva tuossa ylhäällä). Olen nyt lannoittanut sitruksiani sitruslannoitteella (ainakin Bauhaus myy) eivätkä ole pahastuneet.
Rillari, Vositko kertoa kuinka paljon typpiä ym. siinä sitruslannotteessa on. Olen yrittänyt etsiä kaupoista ja netistä, mutten ole löytänyt ainakaan tota alempaa tuotetta.
Tässä tunnettu merkki,
Substral Naturen Kasviravinne on kasvi- ja kivennäisraaka-aineista koostuva ravinne kaikille huone-, parveke ja sitruskasveille.
Nestemäinen orgaaninen kivennäislannoite, NK 3-5, sisältää sinkkiä.
Ravinnepitoisuudet:
typpi (N) 3%
fosfori (P) 0,9
kalium (K) 4,9%
Tässä on minun vanha greippini. Tänä vuonna se on ollut ihmeen hiljaa, vaikka se teki keväällä monta uutta lehteä. Olen leikannut greippiäni joka vuosi, jotta oksat ja varsi vahvistuisi - jätän sen aina hieman yli metrin korkuudeksi ja leikkaan oksia lyhyemmäksi jos ne on liian pitkät.
Lehdet kasvavat usein kämmenen kokoiseksi ja kun hieroo lehtiä sormien välissä, niin tuoksu on todella ihana.
Kesällä laitoin mielestäni klementtiinin siemeniä kärhön purkkiin ja kyllä ne iti. Tänään sitten nostin ne pois mullasta ja laitoin niille pienille taimille oman purkin ja otin sisälle.
Nyt kuitenkin muistin, että laitoinhan minä verigreipin siemenetkin johonkin multaan, mutten muista minne ja mietinkin, että oisko sittenkin nuo tai osa niistä verigreipin taimia - onhan ne jokainen taimi eri kokoisia ja näköisiä. Lehdet ovat tummat aaltoilevat, jotku taas olivat suoria lehtiä.
Oma vanha greippini saa kohta sukulaisia vereensä. ![]()
Pienpuutarhuri, tämä on Neodorff’n BioTrissol Sitruslannoitetta.
Tuoteseloste: Tyyppinimi orgaaninen lannoiteliuos NPK 3-0-4.
Raaka-aineet : Melassi ja vesi.
Pääravinteet: Typpi 3 %, fosfori 0,4%, kalium 4,2%. Hivenaineet: rauta 0,3 %, natrium 1,5%. www.esbau.fi
Rillari, kiitos!
Ihan vaan sillä kyselin jos löytäisin vastaavaa lannotetta, koska tuo minun substral -kasviravinne on liian vahva greipilleni. Sunbstralilla on kyllä sitruskasville lannotetta, mutten ole vielä löytänyt sitä.
Oleppa hyvä. Tätä myy ainakin Bauhaus.
Nämä kaverukset ‘‘klementtiinit’’ kasvoi kärhön vieressä koko kesän, ihan viileessä paikassa, koska asetin kärhön alaosan varjoon.
Ne on tosi vahvoja kaveruksia ja jopa yhdestä siemenestä syntyi 2 taimia - eivät yhdessä näy näköjään kuvassa.
Istutin ne vihdoin saviruukkuun.
Kyllä näillä on eroa.
Ylempi: Klementtiinit
Alempi: Villi arvaus - Verigreippi

Moikka; kävin tutkailemassa teidän sitruunoitten kasvattamisia kun itselle uus juttu koko sitruuna hoito ja olen nyt muuttanut epsanjaan ja pihassa kasvaa iso ja vanha sitruunapuu ![]()
Puussa sekä vihreitä raakileita ja melko kypsän oloisia mut pieniä ja kuivan olosia sitruunoita, puussa on myös mustuneita. oiskohan jotain tautia vai mustuuko sitruunat puussa ja putoo sit vasta pois jos ei poimita?
Entä saiskohan oksan latvasta juurrutetuksi uuden alun? Vai siemenistäkö vain niinkun ainakin moni teistä on laittanut?
Täällä outoa kun kukat/kasvit joita on vaan purkissa sisällä kasvattanut on ulkokasveja joten moni asia mietityyttää.
Oma vanha sitruunapuu pihassa, kuulostaa mahtavalta.
Mun sitruunat on kyllä pudonneet, kun ovat tarpeeksi kypsyneet. En kyllä tiedä mitään sitruunoiden sairauksista, muutakuin että saavat punkkeja helposti sisätiloissa.
Espanjassa varmaan myydään ihania sitrusten taimia taimikaupoissa. Yksi hieno olisi varmaan meyer eli sileäkuorisitruuna. Se on sitruunan ja mandariinin tai appelssiinin risteytys. Kehuvat hyväksi.
Minun toinen sitruunani (joista olen joskus aiemmin kuvaakin tähän ketjuun laittanut) tiputti kaikki lehtensä jo tuossa kuukaus takaperin. En oo keksiny mitään selitystä, koska se ei tehnyt viime syksynäkään niin, että olisi tiputtanut lehtensä ja minkään näköisiä ötököitä ei ole ollut.
Tuumu, mä luulen että tänä syksynä sitruspuut ovat alkaneet lepoaikaa aiemmin, koska minun greippini alkoi pudottamaan lehtiä liian aikaisin. Kyllä se jaksoi kasvattaa latvaansa n.20cm.
Mulla siis jo vanha greippini, joka on minulla ollut jo lähes 15v, exäni oli ensin kasvattanut sen n. 30cm. Mulla se on kasvanut monta kertaa aika korkeaksi, jotan leikkaan sen latvan poikki joka kevät.
Joskus greippini voi sekoilla esim. kerran se kasvatti lokakuussa latvan 30cm, vaikka sen piti olla jo lepoajalla.
Joku sitrus, 2-3 vuotta vanha. Kannatti latvoa! 
Kylvin myäs 24 siementä hujanapomeloo. Niitä saa taas
viimeks ku niitä mussuttelin ni ei ollu siemenen siementä, nyt niitä näkyy ihan kivasti