Kyllä ne sieltä viimeistään 3viikon kuluttua putkahtaa ![]()
Ainiin pitikin kysyä… Pitääkö noi appelsiinin siemenet kylvää suoraan tuoreeltaan ?
voi kylvää tuoreena.
Kiitos vastauksesta ![]()
Voisihan sitä kokeillakin kasvualusta-testailuja kun noita taimia riittää. Minulla tuntuu tuo kasvilamppu nimenomaan vaikuttaneen kasvua kiihdyttävästi ja lehtien pinta-alaa kasvattavasti. Muilla lajeilla nivelvälit on lyhyitä, sitruunalla tuntuu kyllä kiitettävästi tulevan pituuttakin (pidemmät nivelvälit)
Kuinka kauan appelsiinilla menee keskimäärin itää?
Toin nyt sitruunan autotallista sisälle. Se on ihan täynnä nuppuja
. Ei näyttänyt pistävän ollenkaan pahakseen viileyttä ja hämäryyttä.
No nyt sitruuna alkoi kukkimaan. Koko talo on tuoksua täynnä. Laitoin sille uuden isomman ruukun ja raijasin yläkertaan eteläikkunalle. Siinä oli muutama kirva. Uskallanko laittaa provadopuikon, siirtyykö siitä myrkkyjä hedelmiin?
niisä oli mun mielestä parin viikon varoaika… et tuskin sä sen hedelmiä vielä muutamaan viikkoon syöt? ![]()
Juu, menee tovi ennenkuin sitruunat on kypsiä ;D Kiitos Ekmanska. Tööttään pari puikkoa multaan, jos kirvat kiusaavat vielä. Suihkutin sitruunan reilusti vedellä samalla kun vaihdoin mullan.
muoks. typo
Utin vieressä -Lepolanhautausmaan kappelissa on 3 m korkea sitruunapuu, jossa on sitruunoita ![]()
Tietääkö kukaan koska sitruunapuulle voisi tehdä kevätleikkauksen? Se tiputteli latvalehtiä talvella mutta työntää taas nuppuja vaikka sitruunat viimevuodelta roikkuu vielä kiinni. Yöpakkasten takia en vielä uskalla laittaa sitä kesälaitumelle pihalle.
Leikkasin viime keväänä maaliskuun alussa. Lähinnä siksi, että sain sen jätesäkkiin mahtumaan raid-kylpyyn. Leikkaus teki hyvää kasville.
Kiitos Viippu, lähden heiluttelemaan mattoveistä.
Mistä olette hommanneet sitruunapuun, joka tekee hedelmää? Sellaisesta oon haaveillut vuosikausia. Onko totta, että siemenstä kasvatettuun ei tulisi hedelmää…vaikka miten se voisi niin olla…?
Calamondini ei ole oikein onnellisen oloinen ollut viime kesän jälkeen, en tiedä, mikä murhe. Liian pieni ruukku?? On jo vanha, onkohan näissä joku miten kauan onnelisina elävät ja kasvavat?
Kun vaihdan isompaan, pitääkö juuria leikellä tai niin kuin raastaa auki, jos ovat kovasti ruukun täyttäneet?
Minun sitruuna on K-raudasta, ostettu muutama vuosi sitten. Toisen tilasin joskus Hodnik-kimpassa, mutta se on vielä niin pieni, ettei jaksa tehdä hedelmää.
En edes huomannut katsoa juuria, kun laitoin sitruunan isompaan purkkiin. Kuiva sisäilma ei tee sille hyvää, lehdet on vähän “ruttuisen” näköisiä.
Tuntuu tuo eri sitrusten itäminen olevan ihan yksilöstä kiinni. Saman verigreipin siement laitoin multiin, toinen kasvaa kauniisti jo viidettä senttiä, toinen pukkaa vasta juurta. Saman olen huomannut sitruunoissa, mandariineissä ja tavallisissa greipeissä. Onko kukaan käyttänyt sitruksille tarkoitettua lannoitetta? Ostin eilen ja haluaisin kokeilla, mutta pelkään silmäteräni (2 v vanha n. 45 cm appelsiini) puolesta, josko ei tykkääkään. Voikohan tuollaisen lannoitteen laittaa altakasteluruukun vesisäiliöön lantrattuna vai pitäisiköhän lorauttaa yläkautta?
Tervehdys
Tulipas ostettua tämmöinen kääpiösitrus paikallisesta kukkakaupasta (ei ollut ajatus käydä ostamassa itselle mitään mutta tähän ihastuin aivan järjettömästi niin oli pakko se hankkia.)
Ostin tämän perjantaina ja hyvin vielä menee mutta näitä hoito ohjeita löytyy netistä vaikka kuinka paljon erillaisia.
Kukkakauppa möi tätä kasvia kääpiösitruksena mutta ny viikonlopun ajan etsinyt tietoo yms tästä kasvista niin luulisin tätä Kumkvatti lajiksi.
Tosin en satavarma ole mutta samanlaiset hedelmät näyttäisi olevan.
Enimmäkseen kaipaisin niitä hoito ohjeita, jos teillä sattuisi olemaan tiedossa jokin nettisivu tai kirja josta löytäisi?
En ole nyt kastellut kyseistä kasvia koska luin että sitruksen multa saisi kuivahtaa välillä ja sitten antaa vettä runsaasti mutta ei niin että se uisi siinä… (vieläkin tuntuu kostealta vaikka on ollut ikkunan edessä aina päivisin aurinkoa ottamassa)
Eilen myös tipahti ensimmäinen hedelmäkin puusta poijes joten maistelin ja totesin että näitä voisi käyttää jopa johonkin. (löytyi hedelmän sisältä 5 siementä jotka ajattelin kasvattaa
)
Antaisinko hedelmien tippua ajallaan vai pitäisikö niitä napsia pois aina kun ne kypsyy? Ei ainakaan näytä että hedelmät "painaisi" näitä oksia mihinkään suuntaan. On tämä sentään aika tukevan oloinenkin…
Pitäisikö minun katkaista kuivuneet oksat pois ? Kun tarkemmin katsoo tonne keskellä olevaan viidakkoon näkee 2 semmosta kuivunutta n. 2cm pitkiä kuivuneita oksia (joskus leikattu/katkaistu)
Koittanut muutaman kerran jo mandariiniä kasvatella tässä parin vuoden aikana mutta ne aina kuolee ihmeellisesti alhaalta ylöspäin kuihtuen :S
Nytten mulla on 1kk ikäiset sitruunan taimet yleensä tän vieressä mutta tänään on harvinaisen lämmin päivä niin otin ne tuonne vähän etäämälle ikkunasta jotta eivät pienet pala auringossa.
Alkaapi haaroa tää hujoppi!
kyl vaan kannatti katkasta latva