Minullakin on hassu ongelma ollut pitkään: en tahdo saada appelsiinin siemeniä, kun en piittaa niistä missään muodossa (sama ongelma myös klementiini-mandariini-satsuma yms makuisissa). Ja joskus kun ostan yhden appelsiinin vain teurastaakseni sen siementen toivossa, siinä ei olekaan siemeniä :(. Greipeissäkään ei aina onnista - ja pelkkien siementen takia ei ihan viitsisi pussillista isoja hedelmiä ostaa…
pitää ostaa mahd. isoin, muhkuraisin, rumin ja syömäkelvottomimman näköinen hedelmä minkä löytää.
Haha, vois kokeilla tota vinkkiä seuraavalla kerralla, eli huomenna ![]()
kerro sitten toimiko ![]()
tai sitten voi ostaa sellaisen oikein nihkistyneen näköisen… joka on käytännössä valmista kamaa =) sellaisissa on usein paljon siemeniä!!!
Pidetään mielessä ![]()
Navel eli napa-appelsiineissä ei taida olla koskaan siemeniä. Äsken söin jaffa tarralla varustetun appelsiinin ja siinä oli neljä siementä.
minunkin kaksi appelsiinia on jaffasta kasvatettu. sitruunoissa on kans hyvin siemeniä.
Kaupassa käyty. Appelsiinien valinta peruste oli ryppyisyys ja rumuus
ja niitä tarttui sitten 4 kaikenvaralta mukaan. Taisivat jaffoja olla. Mukaan tuli myös 2 greippiä + 1 mango.
Nyt kun vielä jaksaisi alkaa silpomaan niitä…
kerro kerro!
Noh…4 jaffa appelsiinia teurastettu joista 2 jopa söin ja 4:stä appelsiinista tuli vain 2siementä ![]()
mutta tulipa kumminkin ![]()
no jep ![]()
7 itäneestä sitruunasta on enää yksi hengissä, mutta se onkin varsin viriili tapaus, mittää nyt reilu 15 senttiä ja seuraava lehti tuloillaan
Ei ole eka kerta kun noita idättelen, mutta nyt on vakaa ajatus saada tuo myös pysymään hengissä ![]()
Sitruunoista tulee hienoja pikkupuita, joten kannattaa pitää hengissä ![]()
Itselläni on 2 sitruunaa ja ovat yli vuoden vanhoja. Pituutta on vasta noin 25cm molemmilla, mutta kasvakoon rauhassa. Veljekset asuvat eteläikkunalla ja kylpevät nytkin auringossa
Kesäisin kannattaa sitten viedä pihalle suojaisaan paikkaan, lasitetulle parvekkeelle esim tai sitten kasvihuoneeseen jos löytyy
Anteeksi tämä romaani ![]()
Kiitos vinkistä
Kunhan tuo kertakäyttömuki jää pieneksi, niin laitan sen ihan kunnon ruukkuun ja se pääsee sitten kesäksi kasvariin tai sitten tuohon verannalle, terassi on sille ehkä vähän suojaton paikka… Kovasti aion tällä kertaa yrittää sen hengissäpitämistä, tähän asti on nämä yritykset kaatuneet jotenkin tuohon hoidon (lue:kastelun) puutteeseen, mutta jos nyt ottaisi itteään niskasta kiinni ![]()
Tsemmpiä sinulle ![]()
Minulla taas tuolta maitopurkista ilmestyy aina vaan uusia sitruuna-lapsia… (yhdestä sitruunasta sain n. 10-15 siementä, nakkasin multaan). Nyt tää ongelma, ettei raaski roskiin heittää :D. No pari annan veljelle. Isoin (n.1 kk ikäinen) sitruunalapsonen on n. 7cm, on kasvanut nopeammalla tahdilla kasvivalon avulla kuin mitä koskaan ikkunan ääressä. Erästä kirjaa luin eilen aikaa tappaakseni ja siellä oli mielenkiintoinen seikka sitruunasta - että tykkää hiukan happamasta, humuspitoisesta maasta. Eli pitäisi laittaa ruukkuun mukaan havu&rodomultaa. Onko kellään kokemuksia?
Ai niin, olisihan minulla tuo Espanjasta vuosia sitten hankittu ‘Cultivar los cítricos ornamentales y de fruto’- opus. Pitääpäs ottaa yöpöydälle iltalukemiseksi ![]()
Mulla on sitruunat vuoden olleet tavallisessa huonekasvimullassa, tietysti vaihtaen sitä aina välillä, ettei sama multa ole sielä seissyt :). Mutta voihan tuo ihan totta olla, mutta itse en ikinä jaksa uskoa noihin ellei selvää muutosta näy esimerkiksi isompina lehtinä tai kiihtyvänä kasvuna. Sama homma on itselläni lannoituksen kanssa, että jos selvää muutosta ei näy en koe tarpeellsiseksi lannoittaa :D. Mutta kyllä mä noille olen substralin kasviravinnetta antanut nyt melkein kuukauden ajan, joka sekoitetaan kasteluveteen.
viikon on sitruunan siemenet olleet mullassa, ei vieläkään itänyt…