Plantsussa myynnissä sitruunoita! Tuottavat kyllä hedelmää uudestaan, mutta edellyttää oikean hoidon ja lannoituksen…ja tietysti pölutyksen uusille kukille!
Mahtavatko olla kanssa vain koristekasveja, vai saako sitruunoita syödäkin? Haluaisin niin kovin ostaa semmoisen syötäviä sitruunoita tuottavan! Paljonko muuten maksoivat? :O)
Mun sitruunapuu maksoi 5 vuotta sitten 39€. Muistan ihan tarkkaan, kun olin niin onnellinen kun sellaisen löysin.
Hodnik myy sitruunoita ja kaikkia muitakin ihanuuksia. Joskus teen vielä megaison tilauksen sieltä.
muoks, typo
Viippu, mistä ostit, Plantsustako? Olen kerran nähnyt siellä sitruunoita, maksoivat 70 egee. Mutta tärkeintä olisi, että saisi kasvatettua syötäviä sitruunoita.
Ihan K-raudasta. Harmi, ettei niitä ole näkynyt enää myynnissä.
Hedelmiä tekevä sitrus ois kyllä unelma. Noista mun parivuotisista ei taida tulla hedelmää vielä vuosiin… Tässä on uudet kylvöt tulossa, mandariinia.
Moi! Minulla on tullut ongelma, kun muurahaiset ovat vallanneet yhden sitruksen. Miten ne saisi karkotettua? Ilmeisesti niistä ei ole haittaa itse kasville, mutta olisi kiva päästä niistä eroon. Eli uppokastelu, raid vai mikä avuksi?
Koin aikasmoisen yllätyksen kun kastelin ja tarkastelin verigreippejäni. Hieman yli vuosikas verigreippini taitaa tehdä nuppua .
Toin nää vähän aikaa sitten viileästä huoneen lämpöön ja nyt lehtien kasvu on hiljalleen alkamassa.
Miulla on n.30 - 40cm siemenestä kasvanut appelsiinipuun taimi, ja nyt se on hassusti kasvattanu yhtä oksaa n. puolivälistä taimea , melkeinpä suoraan vaakaan sivulle päin melko pitkäksi. Voiskos sen leikata lyhemmäksi?
Joo kyllä mä ainakin oon silloin tällön oksia poikkassu ja kerran latvankin ja elossa on edelleen
Tack !! ja Onnee körökortille !!
Keväällä kukki kovasti ja nyt on pientä sitruunaa tulossa julmetusti
Koiruus: kuinka vanha tää puu on? On kivan näköiset hedelmät tulossa.
Tää on alku talvesta hommattu muistaakseni Ikeasta joten ei tietoa iästä. Kukkii taas muutamalla kukalla. Kasvanut on kyllä hyvin.
Koiruus, montako sitruunaa sun puu jaksaa kasvattaa kerrallaan? Tarttis tehdä vissiin harvennusta, kun puussa on n.20 pikkuraakiletta ja kasvi punkee nuppuja lisää.
Se luulee varmaan päässeensä tropiikkiin
En ole edes laskenut. Mutta ei varmaankaan kymmenkuntaa enempää ole tällä hetkellä tulossa. Tosin kukkia tekee tasasesti. Aina siinä nurkassa vahvasti tuoksuu kun sinne katselemaan menen. Eli pikkuhiljaa lisääntyy varmaan raakileetkin. Niiden pitäis olla kypsiä kai ens kesänä.
Suuri unelmani on toteutunut, olen sitruunan omistaja! Siis…ainakin hetken, koska P…nista ostetussa yksilössä oli jotain seittejä. Kirjoitinkin tästä tuonne Vihannespunkki-osioon. Pesin kasvin. Myyjä oli kuulemma tarkistanut, ettei oo öttiäisiä…Mun Calamondinhan kuoli lopulta vihannespunkkeihin. :O( Nyt odotan ja tarkkailen, ettei tässä vain ole. Tässä muuten luki, ettei syötäväksi, ja myyjä oli sanonut että se pätee vain 6 viikkoa, ja 6 viikkoa on nyt jo ohi. Varmaan just jotain hyönteismyrkkyä laitettu? Ehkä ne seitit oli vanhoja, jäännöstä entisistä vihannespunkeista? Elän niin toivossa, että vihdoin saisin omia sitruunoita ensi vuonna!!
Kun olen oikein googlaillut, niin ihanteellisin sitruuna taitaisi olla Dwarf Improved Meyer Lemon. Pieneksi jäävä, ymmärtääkseni piikitön? Mehukas, yms. Arvatkaa saako Suomesta?
Plantsun citrukset ovat aina, jo saapuessaan, merkitty tekstillä ‘ei syötäväksi’. Kysymys on siitä, että nuo taimet ovat käsitelty kasvattajien (etelä-eurooppalaisia…espanjalaisia/italialaisia) toimesta myrkytyksellä, jolloin etelän tuholaiset eivät siirry kasvien mukana myymälöihin… varoaika ko. ruiskutuksen vuoksi on näyttävä Suomen lainsäädösten mukaan.
Seitti on luultavimmin liikkeisiin kasvien mukana tulleiden eteläisten ansarihämähäkkien. Tuota seittiä on jokaisessa Plantagen myymälässä ja eroaa merkittävästi punkkien tuottamasta seitistä, joka ‘verhoaa’ kasvin oksat ja lehdet alleen.
Erittäin valaisevaa, kiitos!! :O) Mies poisti sitruunasta yhden ison, beigen hämähäkin Plantsussa, toivon niin, että olet oikeassa, Bluedreams!
Tämä sitruuna on saanut ja saa olla sisällä tämän talven ja katson miten paljon kasvaa. Sisällä on lämmintä vain 17-19 C. Muut minun sitrukseni ovat viileässä n. 10-15 C ja kasvussa sen huomaa. Viileässä eivät ole kasvaneet yhtään ja sisällä on kasvanyt jo yli 10 cm syksyn aikana. Tämä on n. 50 cm pitkä.
.