Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Siinäpä net! Vas. puol 80cm ja oik. 70cm korkea.

Katselin toissapäivänä Rakkaudesta puutarhaan -tallennuksen, siinä Alan kävi jonkun sitrusharrastajan luona. Tämä mies esitteli kasvejaan ja kumkvatin kohdalla hän sanoi että kestää viisi astetta pakkasta eikä ole siitä moineenkaan. Kasvi oli aika pensasmainen ja siitähän minä innostuin. Kumkvatti saattaisi olla minunkin hoidettavissa. Joskus olen maistanut kumkvattimehua ja se oli namia. Hedelmät siltänään ei paljon innosta, söin niitä äsken pari jotta sain siemenet multaan.

Jäin vielä miettimään että kasvaako kumkvatin siemenestä kumkvatti vai jotain mitä sattuu samanlaista kuin isänsä tai äitinsä. Vai itääkö nuo hybridien siemenet ollenkaan? 

Itää! Tänään ensimmäinen 31.1. Multaan piilottamistani kuudesta kumkvatin siemenestä nostanut päänsä esiin. Kaksi ja puoli viikkoa meni aikaa.

kuva

Kyllä sieltä appelsiinin tunnistaa seasta, en vaan ymmärrä miten tuota muka raskis tai pitäskö yleensäkään leikata lyhemmäksi, aika korkee on hän.

Itse vuosia sitten yritin noita kumkvatteja kasvattaa. Itivät hyvin, ja kasvoivat noin 10 senttisiksi taimiksi. Sen jälkeen alkoivat ongelmat ja kuivivat vaan pois yksi kerrallaan. Jostakin luin, että kumkvatti on huono elämään omajuurisena, kai niitä on tapana varrettaa johonkin muuhun sitrukseen. Toivotaan kuitenkin, että Eriparin kumkvatit jaksaisivat kasvaa ihan omilla juurillaan :slight_smile:

Onko kukaan muuten saanut hunajapomelon siemeniä itämään? Kaikki kyseisistä hedelmistä löytämäni siemenet ovat sellaisia pieniä ja aika rupuisen näköisiä. Ihan kun eivät olisi kehittyneet normaalisti, eivät siis ole yhtä isoja ja pulleita kun appelsiinien ja sitruunodien siemenet. Onko hukkaan heitettyä aikaa odotella näiden itävän?

Kyllä Kumkvatit omilla juurilla kasvaa, kunhan olosuhteet ovat oikeat. (Kosteus, kasvualusta, ravinteet ja valo kontra lämpötila)

Minulla on itänyt monta kumkvatin taimea.

Ne kaikki ovat keltalehtisiä, kuin niistä puuttuisi lehtivihreää.

Kyllä ne silti toistaiseksi vaikuttavat hyvinvoivilta ja kasvavat, tuo väri on vaan outo.

Citrukset eivät voi hyvin kalkitussa kasvualustassa. Eivät pysty saamaan tarvittavia ravinteita silloin >>> voi ilmetä keltaisuutena lehdissä.

Ihan taimi- ja kylvömullassa noi on itäneet.

Onko se sitten liian kalkittua?

Kalkitsematonta turvettakin löytyisi, mutta eikös se ole jo liian julmaa tavaraa taimille?

Pitäisikö laittaa havu ja rodomultaa, kun pistää sitrukset uuteen multaan? 

muoks. Tästä on varmaan ollut juttua aiemminkin.

Näin kaupalla tämmösen ja olihan set pakko ostaa. Eikä maksanu ko 9 euroo hlökunta-alen jälkeen smiley

kuva

Hulluilla päivillä on sunnuntaina tulossa myyntiin “sitruspuita” muistaakseni 19,90. Etukäteenhän ei voi tietää onko myynnissä mitään muuta kuin kalamondiinia, mutta! Ostin oman sileäkuorisitruunani (meyerinsitruuna) Hulluilta päiviltä kaksi vuotta sitten, ja se on tehnyt muutaman hedelmänkin kukasta alkaen, että jos vaan on Stockmann jossain hollilla, kannattaa ehkä käydä katsomassa sunnuntaina.

Ja mä näin myös ikeassa tosi komeita sitruksia mutten raaskinu ostaa, hintaa oli joku 25 eukkia

Juu, minäkin kävin katsomassa, oli jotain ns. tavallista sitruunaa ja sit halvemmalla kalamondiineja. Jos en ois jo ostanut (vähän kalliimmalla, isompaa) sitruuna Bauhausista, oisin saattanut harkita. Bauhausissa oli myös metrisiä taimia kalamondiinia ja kumkvattia, joista jälkimmäinen kyllä houkutti, muttei ollut varaa kuin sitruunaan.

Heti näyttää paremmalta kun on suurempi purkki ja uusi multa ja kamala vihree tukikehikko otettu pois

kuva

Tuostapa tulikin mieleeni, tarttisko miun appelsiini ehkä uutta multaa ja/tai isompaa purkkia ?? Se on nyt Ø 15cm purkissa ja on n. 90cm korkee.

Heips,

Olisiko kenelläkään lahjoittaa pistokasta limestä/sitruunasta harvennuksen yhteydessä? Uudenmaan tienoilla tai Itä-Uudenmaan? :slight_smile: