Ohho, melko aikaseen se nupun lykkäs

Ohho, melko aikaseen se nupun lykkäs

Minulla on pieni siemenestä kasvatettu greippi. Keväällä alkoi uusia lehtiä tulemaan, mutta ne on oudon "koppuraiset". Miksi?
Sitruuna"puuni" tiputtelee vihreitä lehtiä jatkuvasti. Se on pitkälti ihan ranka, latvassa pitkät poikittaiset oksat, joissa lehdet. Mikä sitä mahtaa rassata? Vaihdoin mullan ja isomman ruukunkin muutama viikko sitten. Pari kukkaa on ja yksi raakile. Luulisi, että enemmänkin? Multa ei ole rodomultaa vaan kuukamullan ja kaktusmullan sekoitetta. Auttaisiko hyvä lannoite? Mitä suosittelette?
Sitruuna asuu valoisimmalla ikkunallani ja sillä on pari esliä lisävalona aamusta iltaan.
Sitruuna tiputtelee lehtiään! Kävin ostamassa rodomullan ja vaihdoin siihen yli viikko sitten, samoin hommasin Neudorfin sitruslannoitteen. Sama meno jatkuu vain (kts. edellinen viesti). HELP?
Varo liikaa hoitamista. Anna mullan kuivahtaa välillä. Älä lannoita enää. Sumuta.
Jos kasvisi on vasta hankittu, se saattaa kärsiä “ilmastonvaihdoksesta”.
Sitruuna muutti meille viime syksynä synttärieni kunniaksi, ja voi aluksi oikein hyvin. Alkoi innolla tehdä uusia lehtiä, kukki, yms. Nyt on surullinen ranka. Kiitos neuvoista, annan kuivahdella kunnolla. Voi olla, että olen ylikastellut.
Mäkin innostuin laittamaan sitruunan (ja mangon ja litsin mutteivat oikein kuulu tähän ketjuun) siemeniä ruukkuun jos itäisivät. Ennestään löytyy kaupasta ostettu vähän harva Calamondin, jolla on ikää pari vuotta. En ole leikannut Calamondiinia ollenkaan, pitää kevään edetessä leikata jos saisin siitä vähän kauniimman. :)
olen kastellut tuota sitrustani sadevedellä jos se voisi paremmin kun ei saa kalkkia vesijohtovedestä niin paljoa.
Minä oon laittanut surutta hanavettä. Kannattaa istuttaa hieman happamaan multaan, laittaa vaikka turvetta sekaan, kasvaa paremmin.
Juu, ei sitruuna tykkäjää kyttyrää hanaveestä ![]()
No turhaan minäkään sitten sitä sadevettä jemmailen kukille.
Voinko sekoitta rodomultaa siis sitruksieni multaan hieman? Olisi ainakin hapanta. Calamondin olisi mullanvaihtoa vailla nyt keväällä.
Mulla on sitruuna ollut taviskukkamullassa. Viime kesänä laitettiin kasvamaan ja ihmeen hyvin on kasvanut. Korkeutta nyt jotain 30-40 senttiä. Lisäksi laitettiin kylvömultaan klementiinejä tms. ja unohdettiin sinne. Pitkän ajan jälkeen sieltä nousi pari alkua. Samassa maitopurkissa ovat edelleen
Kai täytyy kevään tullessa etsiä niillekin joku ihan oikea ruukku.
Tässä on viime elokuussa olettu kuva sitruunastani. Täytyy käydä autotallissa katsomassa sen vointia. Se viettää viileässä talvensa, kun huoneenlämmössä siihen iskee vihannespunkit...

Onpas komea sitruuna, Viippu. Minun kasvista ei varmaan tarvitse vielä sitruunakakkutarpeita odotella ![]()
Tuo kyllä isona ostettu, eikä itse siemenestä kasvatettu. Kokoa se on kyllä kasvanut, kun on mulla ollut jo melkein 7 vuotta.
Komea se on silti
Te jotka olette itse kasvattaneet: millon sitruunaanne tai muuhun sitrukseen on tullut eka kukka?

Ostin eilen oman kumkvatin, nyt olisi toiveissa vielä oma sitruuna. Kaupassa oli kuitenkin vain "jättisitruunoita", onko kukaan nähnyt myynnissä pienempiä hedelmiä tekeviä sitruunoita?
Tyttöni 5vee päätti että haluaa oman satsuma puun. Laittoi siemeniä purkkiin joskus kuukausia sitten ja siellä ne on purkissa muhinut muiden kylvöjen seassa. Nyt sieltä sitten yksi otti ja iti!
Mitäs minä nyt sille teen!?
En ole yhtään perehtynyt sitrusten kasvatukseen, töistä saisin välimeren multaa, koostumuksesta ei hajua mutta sitruksille pitäisi olla hyvää, siihenkö sitten koulin aikanaan? Olisiko jotkin nyrkkisäännöt että mistä se tykkää ja mistä ei?
Nyt kun neidin olen saanut innostumaan kasvatuksista niin täytyy tukea ![]()
Sitruuna pääsi kasvariin muiden sitrusten kaverina. Siinä on nyt 12 kauniin keltaista sitruunaa odottamassa. Ne kypsyivät talven aikana salaa pimeässä autotallissa.
Saako ihan kaupan sitruunasta otetusta siemenestä kasvatettua satoa tuottavan pikkupuun? Onko kenelläkään tietoa? Sitruunapuu olis ihana vaan enpä oikeen nyt raaskis käyttää paljoa rahaa siihen, kun on niin paljon muutakin rahanmenoa…
Tokmannila oli hintaan 9,90. Onks se palijon?