Kyllähän sen pitäis onnistua jos aikaa ja kärsivällisyyttä löytyy riittävästi.
Paitsi että en laskisi sen varaan, että sitruunasta otetusta siemenestä saisi PIENEN puun. Normaali, ei kääpiösitruuna kasvaa jopa 6-9m korkeaksi, ja valtaosassa jos ei kaikissa Suomessa myytävissä käytetään todennäköisesti kääpiöivää perusrunkoa. Leikata toki voi yrittää, ja varmaan varautua 10-15 v projektiin.. :)
Hah hah. Eli ei todellakaan kannata ryhtyä lähes päättymättömään projekstiin, joka ei sitten välttämättä koskaan tule edes onnistumaan… Eikä tosiaan olis jadetsu paha tuo 9,90!!! Oliskohan täälläkin tokmannilla? Pakko päästä pian katsomaan vaikka epäilenkin kovasti…täällä tokmannilla on tosi vähän kasveja ja yleensä nekin vähät on ihan raaskuja.
Kaveri idätti mandariinin, appelsiinin ja greipin… Jokainen teki muutaman normi kokoisen hedelmän seuraavan 4vuoden aikana. Ja siitä sitten ovat antaneet säännöllisemmin satoa. Eikä se puu kasva sen suuremmaksi kuin juuritila antaa myöten. Eli kunhan rajoittaa ruukun kokoa niin samalla rajoittaa kasvin kasvu varaa. Ja voihan sen pääjuuren pistää vaikka poikki 4kk ikäisestä sitruksen alusta niin sen ei pitäisi enää kasvaa korkeutta vaan oppikirjan mukaan sillä tempulla pitäisi saada haarottuminen voimakkaammaksi ja jättää korkeus kasvun toissijaiseksi. Ja seuraavaksi joku on väittämässäsä että pääjuurta ei saa katkoa koska kasvi kuolee siihen niin heille sanon että tulkaa katsomaan. Minulla on vierekkäin 2mandariinia,appelsiinia ja sitruunaa joista toisesta on katkaistu pääjuuri n.3kk sitten ja sen huomaa siinä että ne millä on koskematon juuristo kasvaa vain ylöspäin ja jättäänlehtien väliin runsaasti hukka tilaa. kun taas ne joista on pääjuuri poikki eivät ole sen jälkeen suuremmin korkeutta kasvanut mutta yksi ainakin haarautuu niin kuin oli tarkoituskin. Ja todennäköiseksi sen tekee loputkin koska Jos olisivat kuolemassa niin sen kyllä huomaisi jo.
Mielenkiintoista !! miulla on siemenestä kasvatetut sekä appelsiini että mandariini , ja jotka harrastaa juurikin tuota ainoastaan ylöspäin menoa.
Taijanpa kun multaa vaihdan pätkästä juuren poikki, eikä hirveesti ees itketä vaikka eivät elolle lähtiskää.
Kiitos väistö kasvatusohjeista! Kyllähän mun nyt kuitenkin on kokeiltava.
Tallaisen hain eilen tokmannilta. Sirtuunaa ei ollut, mutta onpahan nyt sitten appelsiini. Laitoin heti reilusti isompaan ruukkuun, kun aattelin, että on niin kovin pieni ettei haittais vaikka puu kasvais reilustikin. On nuo appelssiinitkin niin pieniä, ettei niistä ole kuin koristeeksi, mutta jospa se vanhemmiten tekis sitten edes vähän isompia hedelmiä... :D
eikös tuo ole Calamondi?
Sinipsi, joko teijän Tokmannilla olivat puoleen hintaan? Mä jo käytin käjessä tommosta mut niin vain panin takasin
Tällainen lappu tässä oli bluedreams
Ei ollut alessa Jadetsu. Hinta oli 9,90...
Mulla on vuosi sitten keväällä kaupan hedelmän siemenistä kasvatetut sitruuna ja joku mikälie klementiini. Mikälie klementiini on varsin niukka vartinen, mutta tuuhea. Sitruuna puolestaan kasvaa hojottanut jo melekein puolimetrisen varren.
Laitettava vissiin vielä simaa tulemaan,kun en muutakaan keksi, että saan käytettyä tuon jääkaapissa olevan sitruunan pois ja saan siitä sitten niitä siemeniä…
Minä tilasin vuosi sitten ulkomailta ihan kasvattajalta muistaakseni Greipin siemeniä ja 1 onnistui itämään.
Eipä ole kovasti kasvanut, vaan on 15cm. Vaihdoin sen isompaan ruukkuun ja onhan tuo kasvattanut uusia lehtiä.
Minulla oli 20 vuotias greippi eikä se enää jaksanut elää ja kuoli pois. Kiitin hyvästä lehtien tuoksusta ja että kasvatus niinkin kauan oli erittäin kiinnostavaa ja nautinnollista. Ei koskaan kukkinut, mutta terävät piikit se kasvatti.
Sain juhannuksena synttärilahjaksi pienen sitruunapuun, jossa oli yksi iso vihreä sitruuna ja muutama pieni sitruunan alku sekä paljon nuppuja. Nyt on kaksi ekaa nuppua auenut ja olen ihastuksissani nuuhkinut niiden tuoksua. Isossa sitruspuutarhassa taitaa olla huumaava tuoksu puiden kukkiessa.
Ei se ollutkaan Greippi minkä siemenet tilasin, vaan sitruunan.
Greippi oli se, joka oli minulla 20 vuotta.
Onko muut kasvatelleet kaffirlime-puita (Citrus hystrix)? Yritin keväällä idätellä kymmentä siementä, yhden sain lähtemään kasvuun. Kesän se vietti aikalailla laiminlyötynä parvekkeella. Siitä huolimatta on noin 40 cm korkuinen nyt. Tällä hetkellä on vessassa eristyksissä, sillä parvekkeella oli kirvoja ja ripsiäisiä. Kirvat pesin jo pois siitä, mutta mullat pitäisi vaihtaa jos meinaa sen tuoda samaan tilaan muiden kasvien kanssa. En raaskisi kuitenkaan heittää kasvia poiskaan.
Siihen, miksi olen innostunut tästä kasvista, on useampi syy. Ensinnäkin kaffirlimestä käytetään lehtiä ruoanlaittoon. Ei siis tarvitse odottaa hedelmää jotta kasvia voi käyttää. Toisekseen, puu jää ulkomaisten lähteiden mukaan alle 2 metrin korkuiseksi. Kolmannekseen, kasvi on Aasiasta lähtöisin, eikä tarvitse talvetusta viileässä. Se ei ilmeisesti pidä alle 16 asteen lämmöistä.
Oletteko käyttäneet lisävaloa sitruksillenne? Minulla on n. 4-5v vanha siemenestä kasvatettu sitruuna, joka alun kitumisen jälkeen vihdoin alkoi ottaa spurttia viime vuonna ja kesällä tuuheentui kovasti. Korkeutta kasvilla on nyt n. 60cm, ja sivuoksiakin on tullut mukavasti. Aiemmin joka vuosi talvella on pudonnut paljon lehtiä, ilmeisesti valon puutteen vuoksi. Tänä vuonna vaihdoin kasvin yläpuolella oleviin spottivalaisimiin sini-puna sävyiset kasvi-led spottilampun ja ihme ja kumma, sitruuna ei ole pudottanut lehtiään vaan on hyvinvoiva. Tämä voi olla sattumaakin, mutta jos tuo muutaman euron kasvilamppu riitti tuomaan kaivatun lisävalon lämpimässä huoneessa talvehtivalle sitruunalle, niin hankinta kannatti.
Minulla oli aiemmin yli 20 vuotias greippi ja se ei todellakaan tarvinnut lisävaloa, koska se oli talvisin levossa. Se on ihan normaalia, että sitrukset pudottaa lehtiä talvisin, sillä ne kasvattaa tilalle uudet lehdet.
Minä leikkasin joka vuosi sitä ettei se kasva liian pitkälle, max.130cm ja että se haarautuu.
Alkoi olemaan jo vanha eikä enää jaksanut elää. Kiitin sitä ja lopetin sen.
Nyt minulla on taas sitrus kasvamassa ja se on ollut levossa koko talven. Huomasin tänään, että se on kasvattanut 3 lehteä.
Mistähän puutarhaohjelmasta näin keväällä ohjeen että sitrushedelmät pitäis talvettaa lähellä nollaa, eikä ne selviä huoneenlämmössä hengissä (mulla on viides vuosi menossa jo huoneenlämmössä sitruuna ja kaksi taimea on tulossa lisää). Mites muut siellä, kasvaako teillä sitrukset ihan huoneenlämmössä vai onko talvetukseen kylmätilat?
Mulla ei ole nyt tällähetkellä lisävaloa vanhalle sitruunalle vaan se siirtyy sitten keväämmällä aurinkoisemmalle ikkunalle ja valon alle.