Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Mulla sitruuna olohuoneessa ikkunalaudalla. Tämä taitaa olla hänen toinen talvensa eikä kauheasti näytä karsivän, vaikka ikkunalaudan alla on lämpöpatteri.

Minun makkarissa on viileätä ja pidin pari kuukautta sitruksen siellä. Nyt sitrus on olohuoneen ikkunalla ja ikkuna on etelä suunnalla.

En ole koskaan kuullut, että pitäisi talvettaa niin kylmässä. Mites ulkomailla sitrukset viihtyy talvisin ulkona? Ainakin heillä on lyhkäset päivät.:smiley: 

Alkuperäistä ohjetta en löytänyt (se oli joku puutarha-päivistä) ja John Taylorin neuvoi talvettamaan sitrukset viileässä. 
Kuitenkin pienen kuukkeloinnin jälkeen löytyi tällainen sivusto jossa oli talvetuslämpötiloja eri sitrushedelmille:
Kasvatus ja talvetusvinkkejä
joten sitruunoille minimilämpö olis tän mukaan 10C. :slight_smile:

Mulla on Mandariini joka iti n. vuosi takaperin. samoin itivät Appelsiini (tammikuun lopulla) ja Veri-greippi (helmikuussa).
Ja ovat kasvaneet nyt vuoden kukkaruukuissa talvet keino-valon avulla ja kesät ikkunalla. Tuossa ikkunalla tosin tapoin kylmään vetävän ikkunan vuoksi alku peräiset veri-greipin alut ja laitoin uuden niin teki taas “kaksosen” :stuck_out_tongue:

Niin ja siksi piti kysyä että onko yleistäkin että noista kaupan hedelmä-tiskin löytö- siemenistä itää tavallaan “kaksosia tai jopa nelosia”??:slight_smile:? Vai onko mulla itänyt jotain harvinaisuuksia? :smiley:
Tosiaankin Mandariinini iti 2-4viikon jälkeen ja aloitti samantien 4.llä sirkka-lehti rungolla ja myöhemmin Appelsiineja iti 2siementä joista toinen “kaksosena” ja toinen normaalina ja Veri-greippi “kaksosena”.
pidin hengissä nämä “kaksoset” ja “neloset” lähinnä jo mielenkiinnosta että mitä noista tulee.
Voisin yrittää muistaa ottaa pari kuvaa tänään niistä jos saisin lähetettyä laitettua ne tähän näytille.

Minä en ole hedelmästä ottanut siemenet, vaan ulkomailta puutarhurilta hankittu. Ihan sellaiset siemenet, jotka tekee myös satoa. Tämä nykyinen on juuri sellainen.

Yleensä hedelmissä on steriili siemeniä, eikä siksi tee satoa. Nykyään lähes  kaikki kasvit jalostetaan.

Täällä majailee kahden 65w alla mandariini, sitruuna, pomelo ja juuri itänyt ja multaan siirretty kaffir-lime.
Kaksi viimeksimainittua hankittu ulkomailta.

Mandariini tulee kohta kaksivuotiaaksi, sitruuna vuoden ikäinen ja pomelo ja kaffir-lime joulukuun alkupuolella itämään laitettu.

Aikaisemmin “ilman” hoitoa nurkissa pyöri noin metrinen 7vuotiaaksi elänyt sitruuna. Kuoli lopulta vetoon koiranpennun tullessa taloon.

Kasveja kaikenlaisia on yhteensä noin parikymmentä.

Edit. Kaffir-limen itäneitä simeniä löytyy jokunen pois annettavaksi Kuopiossa, jos jotakuta kiinnostaa.

Onkohan luomuja jalostettu niin, että niissä on myös steriilit siemenet? :doze:

Enpä tiedä… Nään sato puolen 5-6vuoden päästä. Sillonhan se tässä vasta näkee että lähteekö “luomusta” otettu siemen kukkimaan ja tekemään satoa…?? Tosin koristeiksi ne alun perin tuli otettua. en jaksa uskoa että mistään muualta kuin luonnosta saa täysin jalostamattomia siemeniä tai kasveja. Ja jos sieltäkään.
Piru… Ja nyt en osaa kaivaa ottamiani kuvia esiin. Noh laitan kuvan myöhemmin.

MInä kannoin syksyllä pienen ulkona olleen sitruunapuuni autotalliin, jossa on termostaatilla asetettu lämpötila +10C. Siellä se on kypsytellyt hedelmiään ja eilen poimin ekan ja tein sitruunamuffinsseja.
Miellä on talvisin sisällä aika lämmintä ja kuivaa, joten en uskaltanut tuoda puuta syksyllä sisätiloihin.

Minun sitruunapuuni on vielä pieni. Se ei todellakaan tykkää olla lähellä lämpöpatteria. Vaihdoin eilen siltä mullan kookosmultaan. 

Minulla oli ennen greippi puu ja se oli jo yli 20 vuotias, kunnes se päätti lopettaa elämänsä. 

Täällä on mandariini(Citrus reticulata), sitruuna(Citrus limon), pomelo(Citrus maxima), Kaffir-lime(Citrus hystrix) ja kumkvatti(Citrus japonica).
Mandariini vanhin parin vuoden iässä, sitruuna vuoden ja loput vuodenvaihteessa idätettyjä. Itämässä vielä Citrus trifoliata, tai Poncirus trifoliata, miten sen nyt ottaa.
Postissa matkalla Key-lime(Citrus x aurantiifolia).

Aikoinaan sitruuna eli reilu 7 vuotiaaksi huonolla hoidolla kunnes kuoli kylmyyteen.
Bonsai-kasveiksi, toki ensin kasvatetaan jokunen tai jokunen kymmenen vuotta kunnon runkoa…

Edit. Jaaha, olinkin jo tähän ketjuun kirjoittanut aikaisemmin…

Spämmään vielä sen verran, että eikö tuo steriiliyys siemenissä tarkoita sitä, että ne eivät lähtisi kasvamaan? 
Eikä niin, että ne jotka itävät, eivät tekisi hedelmiä.

Vai onko niin, että tekevät steriiliejä hedelmiä, joissa ei ole siemeniä?
Kuulostaa omaan korvaan jotenkin hassulta, että kasvi joka kasvaa, ei tekisi hedelmää mikäli olosuhteet ovat kunnossa… Siementen tuotto ja niiden itävyys sitten on eria asia.

Eli jos saat kaupan sitruksen siemenistä jotain kasvamaan, niin tekevät myös hedelmää.
Ja steriilit siemenet ei idä.

Kaverin puolesta kysyn :smiley: Jos on raitanen sitruuna niin onko lehetki kirijavat?

Nysse kaveri hoksi että tekkee se jos nimi piettää kutinsa

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/4461da0d-844c-4410-82ae-a4fd.jpg

Variegata lajkkeet tekee kirjavia lehtiä että hedelmiä.

Meidän sitruunapuu on kesät äitienpäivästä syyskuun johonkin kohtaan ulkona ja talvet sisällä. Nyt on viimeinenkin sitruuna syöty ja uusia kukkia odotellaan. Harmi ettei syksyllä jäänyt yhtään pientä raakiletta puuhun kun joku pieni harmahtava lintu kävi pudottelemassa niitä. Isot ei onneksi kelvanneet. Kukasta syötäväksi kestää hurjan kauan. Nyt puu on niin korkea että ylimmät oksat on jo melkein katossa eli saha laulaa pian. 

Ostin kun halvalla sain puolimetrisen kalamondiinin. Oli täynnä raakileita jotka napsin pois, ja nyt kukkii todella hyväntuoksuisilla kukilla. Pientä eksotiikkaa talven keskelle :slight_smile:

Minun sitrus pudotti talven aikana kaikki lehdet ja nyt se työntää uudet lehdet. :hugs:

Minä ostin calamondiksen (citrus mitis calamondin). Voi että osaa olla söpö pikku puu. Tykkään tosi paljon. :kiss:

Yritin etsiä suomenkielistä nimeä, ja törmäsin kalamondiini nimeen, mutta se onkin kumkvatti (x Citrofortunella microcarpa). Tämä minun on mandariinin ja kumkvatin risteytys. Tai niin ainakin tieteellinen nimi väittää, ja kuvienkin perusteella mätsää. Kassu ei kuitenkaan tällaista hybridiä tunnista. Osaako joku auttaa?

Multaan pääsi myös mandariinin siemen. Tällä kertaa kuorittuna. Josko itäisi nopsaan. Tuossa on myös tosi kivoja pieniä veriappelsiineja, joista aion myös napata siemenet multaan. Niissä on jännästi punainen osa läntteinä hedelmälihassa, ja ovat todella makeita.   

Saa nähdä kumpi minulle tulee, kun siinä siemenistä luki englanniksi  greippi ja sitruuna. Onkohan ne risteytetty? :roll_eyes:

Pakko oli tarkistaa. Siinähän luki sitrus siemenet eli Greippihän se on taas. :wink:

Navel appelsiinista?
Tarkoitatko niitä mitä myydään yleensä punaisissa verkko-pusseissa kätevästi? Ja melkein aina tarjouksessa?BigGrin 
ja oletko tosissasi että ovat geneettisesti identtisiä keskenään? sehän tarkoittaa että ne tekisivät varmasti satoa lopulta. Ja olisi periaatteessa itsensä kukilla pölytettävissä.? ei tarvitse kahta suvun-jatkajaa… :unsure: