Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Molen pistänyt puiset kukkatukeat niihin ruukkuun.
Runsaasti on tullut kukkanuppuja ja aina aamuisin tarkistan joko ne aukeaa.

1 tykkäys

Sitruunapuu eilen aukasi kukan. Tuoksuu saippualle hieman.

Yritin pölyttää sitä, mutta en tiedä onnistuiko.

Latvassa aukeni se kukan ja keskellä se pasku nainen.
Ihmettelin miten sillä on se nainen niin ylhäällä paksuna ja noussut näkyviin.
Toisilla ei tullut heti näkyviin, vaan hentona ne naiset.

Yhdessä nupussa oli vaan miehet.
Yhden nupun pudotin vahingossa.

Niissä ei ole voimakas tuoksu.

Tarkitsin varren tyven ja siihen ei ole istutettu oksia, vaan kaikki kasvaa sieltä.

Mulla meni muutama lukukerta ennenkuin Pepinon viesti aukes mulle :grin:

Mulle ei avaudu ollenkaan :roll_eyes:

Minä olen havainnut samaa kuin Pepino omassa sitruunapuussani silloin kun se kukki. Joissain kukissa oli paksu emi kukan keskellä ja joissain aika pieni ja sitten oli sellaisia missä oli vain heteet. Pölyttelin kukkia siveltimellä, mutta en muista kasvoiko vain niistä paksuemisistä sitruuna. Sain puun syntymäpäivälahjana ja sain sen pidettyä hengissä pari vuotta, kunnes keväällä taisin kastella sitä liikaa ja se kuoli. Siinä oli silloin yksi pieni sitruuna kypsymässä ja sen sisältä löytyi yksi itämään lähtenyt siemen.

Laitoin sen siemenen purkkiin ja se lähti kasvuun. Se kasvoi aika pitkän varren kunnes katkaisin sen ja laitoin latvan jurtumaan. Nyt se alkuperäinen siemenkasvi on haaroittunut jonkin verran ja olen siitä oksien latvoja juurruttanut ja niitä juurtuneitakin latvonut, niin että siitä on nyt viisi juurrutettua taimea kasvamassa ja taas on uusia oksia maljakossa. Juurien kasvaminen vedessä vie monta viikkoa, mutta huomasin että ne pystyy pitämään siinä parikin kuukautta juurien kasvettua ennenkuin siirtää multaan.

5 tykkäystä

Hyvä Genesee, kun sinä ymmärsit.

Pientä huumoria laitoin. :clown_face:

3 tykkäystä

Minun sitrunapuu on Citrus x limon.
Sitruunapuita on monta erillaista.

Mistä tietää onko pölytys onnistunut?

Olen poistanut pienet nuput pois, koska niissä ei ole emiä.

Olen täristellyt niitä oksia, jotta hedet pölystyy emiin.

Niissä pinissä nupuissa on kuitenkin heteet, joista kannattaisi jättää ne ja siveltimellä siirtää niistä siitepöly emillisiin kukkiin. Sillä lailla minä tein ja sain puusta muutaman sitruunan pölyttymään.
Anna kaikkien kukkien kukkia :slight_smile:

Luotan, että luonto hoitaa pölytyksen. Nyt valmistumassa kymmenkunta pikkuraakiletta vuoden kukinnoista.

1 tykkäys

Niin, mutta kun emikukat ei enää tule.
Turhaan sitruuna tekee niitä hede kukat.

Jos pölytys on onnistunut, niin satoa tulee kunnolla.

Tässä on ne joiden nuput tuli ensimmäisenä.

5 tykkäystä

Hienoa saada seurata. Omat sitruunani ovat aina heittäneet henkensä ennen kukkimista.

Sitruuna tarvii kirkkaan lampunvalon.

Yleensä laitan vettä alhaalta.

1 tykkäys

Sitruunapuussa on 15 hedelmä alkua.

Jotenkin näyttää, että latvassa on isompi, kuin niissä kahdessa ekassa.

2 tykkäystä