Leikkaa joku oksa ja tarkista näkyykö vihreää. Ei tarvitse koko oksaa leikata, vaan sieltä täältä hieman.
Hyvinkin kurjasta ja kuolleen näköisestä rankusta sitrukset heräävät henkiin. Miehelläni on kokemusta jonkin sitruksen saattamisesta hengettömän oloiseen tilaan ja kompostikelpoiseksi ja tästä uudelleen virittymään takaisin lehteväksi kasviksi. Samalle kasville näin on käynyt vuosien aikana toistuvasti.
Henni; en heittäisi kirvestä kaivoon vielä tuon nääkähtäneen näköisen yksilön kanssa.
Kastelu on hyvä apuväline henkiin herättämisessä.
Kiitos rohkaisevista sanoista!
Katkoin vähän latvaoksia, ei ne ainakaan ruskeita olleet, ei tosin kovin vihreitäkään. Nyt aloitin kastelun ja kasvi saa olla valoisalla kuistilla toistaiseksi pelargonien seurana, kunnes on riittävän lämmintä nostaa se ulos. Katsotaan!
Nuu: Sitruunapuuta koskeva viesti (siirretty muualta):
Tekisi mieleni leikata päävarsi poikki, koska se ei haarautunut, vaikka pienen latvan pistin poikki.
Pitääkö vasta keväällä leikata?
Olisiko helpompi arvioida asiaa kuvasta?
Jos puu on sellainen kaupasta ostettu sitruspuu, niin tietääkseni niissä perusrunkoon on ympätty oksia siitä puusta, millä lajikenimellä se myydään. Näin muistelen lukeneeni joskus joltain sivustolta.
Oma kaupasta ostettu sitruspuu ei tee perusrunkoon uusia oksia. Vanhat oksat kasvaa vain ja nekin ensisijaisesti pituutta. Joskus olen niitä lyhennellyt, että puu on helpompi käsitellä.
Ja vaikka talvella puu pudottaa runsaammin lehtiä, niin silti se kukkii huumaavasti keväämmällä.
Tämä kuva viime keväältä 5.3.2024 kun sitruspuu ja oliivipuu muutti kasvihuoneen sisähuoneeseen. Kiva kontrasti lumella ja etelän kasveilla.
Ei se ollutkaan päävarsi, joka on kasvanut liian pitkäksi.
Päävarsi on pätkästy alhaalta ja siinä varressa on 4 oksaa.
Onkohan se päävarsi pätkästy ennen kuin ostin sen.
Olen joskus lyhentänyt oksia, jotka on päässeet liian pitkiksi. Mikään sitrustietäjä en ole, vaan menen oman inspiraation mukaan.
Luulen edelleen, että runko on ns. perusrunko, johon on ympätty tietyn lajikkeen oksia. Tällä logiikalla koko oksaa ei kannata poistaa perusrungosta alkaen, kun perusrunko ei tuota uusia saman lajikkeen oksia, mutta samalla tavalla kuin oksa kasvaa pituutta, niin kai siinä on sitten myös kasvupisteitä jemmassa uutta kasvua varten. Ainakin kukat tulee vanhaankin kasvuun.
Maaliskuussahan noita on taas puutarhamyymälöissä saatavilla, jos kovin pieleen menee. Oma sitruspuu on toinen laatuaan. Ensimmäinen päätyi sitruspuiden taivaaseen ennen kuin löydettiin yhteinen sävel.
Ps. Käytän Nelsonin sitruslannoitetta harvakseltaan ja Kekkilän Välimeren multa on myös ihan ok tuote näille. Joskus laitan veden seassa Epsom-suolaa. Toivottavasti ei mene mainostamisen puolelle kun mainitsin valmistajien nimet.
Sitä leikkaisinko vai en sinulla olevaa puuta, on vaikea arvioida ilman kuvaa siitä puusta.
Mitä nämä pallot on sitruunapuussa? Joka lehden kohdalla.
Meinasin jo leikata ne oksat, mutta yllätys tuli.
Nuppuja?
Minä en uskaltanut sanoa onko kyseessä kukkanuput.
Kiitos!
Onnekas sinä. Minä en ole hyvistä yrityksistäni huolimatta saanut koskaan sitruunoitani kukkimaan, vain kuolemaan.
Nupuilta näyttää ja niitä tulee keväisin vanhoihinkin oksanhankoihin. Valkoisiasa kukissa on huumaava tuoksu ja osa niistä pölyttyy ja saattaa tuottaa hedelmän. Hedelmällä kestää sitten kuukausia kypsyä.
Huomasin senkin, että se tekee oksiakin, kun yleensä sitruuna on huono haaroittumaan.
Nuo nuput on lehtien kohdilla.
Aiemmin laitoin metalliruuvin multaan, koska sitrukset tarvitsee rautaakin. En ole tarkistanut onko ruuvi ruostunut siinä mullassa.
Sitruslannoite on myös hyvästä, samoin “epsom-suola”. Epsom-suola sisältää magnesiumia, mikä auttaa lehtivihreän muodostumiseen eli terveen vihreisiin lehtiin.
Minä annoin sitruslannoitetta heti, kun näin ne nuput. Ajattelin, että sitrus on herännyt ja vaatii ruokaa.
Eilen kännykästä katsoin sitruunapuun kuvia ja yhtäkkiä muistin, että se päävarsi meni aiemmin eli viime vuonna poikki.
Senpä takia se on lyhkänen.
Yhden oksan latvassa on runsaasti nuppuja.
Nyt ymmärrrän miksi sitruunapuu tekee runsaasti oksia, sillä niissäkin on nuppuja.
Eli kukkiminen on aiheuttanut sen.
Meillä on tällä viikolla herkuteltu veriappelsiineilla. Laitoin siemet aamulla multiin.
Äsken kaupassa törmäsin elämäni ensimmäiseen verisitruunaan. No pakkohan se oli ostaa😂 ja kohta on niitäkin siemeniä mullassa kokeeksi.
Sitruunapuun päävarresta ne oksat on kasvaneet.
Päävarsi on n.10cm korkea.
Olen pohtinut sitä, jos pistäisin yhden oksan päävarsiksi. En siis leikkaa, vaan kun se on kaikista pisin oksa.
Saa nähdä miten nuo oksat muuttuu.
Luulenpa ettei oksat kestä hedelmien painoa, joten täytyy poistaa joitakin kukkia.
Sitruunapuu kyllä itse tekee myös sellasia kukkia, joista ei tule mitään.
Oksat on sitkeitä, enkä siten usko, että herkästi katkeaa. Kasvi varmaankin luontaisesti rajoittaa, että ei tee jokaiseen kukkaan hedelmää eli niitä alkuja rapisee pois. Olisi ehkä vähän luonnotonta, jos alle metrinen pikkupuu tekisi 30 hedelmää.