Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Jaaha, mikähän pomeranssi se onkin minulla, kun se on nimeltään “poncirus trifoliata” .  Kolmisormi lehtiä siinä on. 

Seuraan Sitruskasvit keskustelua nyt uutena, innokkaana tekijänä :slight_smile:

Mikähän yhtä sitruunapuunalkuani vaivaa? Tämän vuoden heinäkuussa laitoin idättämisen jälkeen kasvamaan, kasvoi hyvin lokakuun alkuun asti aurinkoisella parvekkeella ja sen jälkeen keinovalon kanssa viileässä huoneessa sisällä.

Mitään ongelmaa ei aiemmin ole ollut mutta nyt parissa päivässä täysin nuupahtanut - kuten kuvasta näkee. Kaikki muut samaan aikaan istuttamani sitruspuunalut voivat hyvin, niin tämäkin aiemmin.

Kastelu noin kerran viikossa + sumutusta usein + lisäravinne + ötökkäkarkoitetta tarpeessa. Osaisiko joku auttaa, onko mitään tehtävissä enää? Voisiko olla sairastunut? :face_with_thermometer:

Kokeile viedä takaisin lämpöön. Yleensä sitrukset pudottaa talvisin lehtiä.
Ei sitrus tarvitse talvisin lisäravintoa ja lannotetta. Vettä voi antaa ettei ihan kuivu. 

Kokeile onko multa liian märkä, koska tuo on viileässä paikassa. Sitruksille ei talvisin tarvitse mitään muuta tehdä kuin antaa vettä.  

Itse aikoinaan annoin aina olla sitruksen länsipuolen ikkunan edessä. Keväällä aloitin lannoituksen sitruslannotteella.

Mun mandariinit delasivat kaikki …en tiiä mikä iski mutta bioskaan kävi niiden tie ! Nyt funtsin et kokeilen sitruunaa…

Mikä tätä appelsiinia vaivaa? Lehdet menevät kippuraan ja ovat väriltäänkin vähän omituiset. Ötököiden varalta olen sumutellut mäntysuovalla.

Ainakin sitrukset vaatii, että multa ja lehdet on yhtä lämmin. Kärsii jos jompikumpi on eri lämpöinen.
Talvella ei pidä lannottaa.
Joskus sitrus vaatii rautaa, joten jos löytyy rautanaula, niin tökkää sen multaan. Naula pitää olla oikeaa rautaa ei sinkitty.

Miltä maistuu pomelo?

Näin lähikaupassa tarjouksessa, mutta en uskaltanut ostaa, jos onkin pahaa.

Kokeilin, en tykännyt erityisesti. Valtavan paksu kuori ja nahka eli perkaamiseen meni aikaa, eikä lopulta ollut kummoinen.

Ok. Hyvä tietää, taidan pysytellä klementiineissä ja appelsiineissa vaan.

Minulla on useamman vuoden ollut sitruunapuu huonekasvina. Puu on hiljalleen kasvanut korkeutta ja ajan saatossa tiputellut lehdet alemmilta oksilta kokonaan ja lehdettömät oksat ovat kuivuneet. Puu on nyt melko onnettoman näköinen. Siinä on muutaman paksun osan muodostama latvus joiden kärjissä on kimput lehtiä. Olen yrittänyt kannustaa puuta tekemään uusia haaroja typistämällä uusia kasvuja kärjistä, mutta puu tahtoo haarautua vain typistyskohdasta sen sijaan, että se alkaisi tekemään uutta kasvua taempaa oksasta. Miten saisin puuta tuuheammaksi? Pitäisikö minun vain raa’asti leikata noita paksumpia oksia poikki? Jos alan leikkaamaan sitä enemmän alas niin menetän kaikki lehdet mikä saattaa olla puun loppu.

En osaa mitään Pekan ongelmaan sanoa, mutta tästä sivusta mainitsen että täällä on sallittu max.3 kuvaa  per viesti. Ei tarvitse muokata jo laitettua viestiä mutta tämä tiedoksi jatkoa ajatellen :slight_smile:

Oletko lukenut tätä ko. viestiketjua?
siinä on varmaan käsitelty monenlaisia Sitruskasvien ongelmia, kannattanee sinun joutessasi lueksi sitä!?
ehkä siellä olisi jo jotain osviittaa asiasta.

En ole kasvatellut sitruskasveja itse ollenkaan, elikkä en ole perehtynyt niiden erikoisuuksiin jne.
Kannattaa  lueskella asiasta, varmaan kirjastosta löytyisi aiheesta tietoa.

Katselin YouTubesta ohjeita ja törmäsin tähän videoon:

https://www.youtube.com/watch?v=0SuArG9saTk

Kaveri asuu Michiganissa, joten olosuhteet taitaa olla niin lähellä Suomea kuin USA:ssa (ehkä Alaskaa lukuunottamatta) on mahdollista. Tuon videon perusteella sitrukset kestäisivät rajuakin leikkaamista. Videon tekijän mukaan pitkät oksat minkä päässä on vain muutama lehti kannattaa leikata pois.

Ehkäpä minä rohkaisen mieleni ja leikkaan sitä rajusti alas vain. Kokeiluahan tämä näiden kasvien kanssa on. Välillä onnistuu, välillä ei. Kokemuksen myötä sitten onnistumisia tulee enemmän!

Kasvattelin 14 vuotta sitruunaa ja syötiin vuosia omia sitruunoita. Oma sitruunani tykkäsi kun sai noin joka toinen vuosi hyvin palanutta hevosenlantaa alimmaiseksi ruukkuun ja loppu oli savella ja hiekalla terästettyä multaa. nämä ohjeet sain sieltä mistä se sitruunakin tuli.  Leikkelin sitä reippaasti ennen kun vein ulos, varjoisaan paikkaan. Se vietiin terassille äitienpäivänä ja tuotiin sisälle syyskuun loppupuolen aikaan . Ei se tykännyt olla suorassa auringossa kun oli koko talvenselän kärvistellyt kasvilampun valossa ja helposti uudetkin lehdet harmaantui ja putosivat pois. Leikkasin siis oksat aika pienille tapeille, noin kymmensenttisiksi ja kevät pakotti sen kasvamaan ja haaromaan, ja tekemään nuppuja niin paljon että nypin suurimman osan pois. Kun jäljelle jäi noi 20-30 nuppua, pumpulipuikolla leikin pörriäistä ja melkein kaikista alkoi kasvaa sitruunoita. Osa kuitenkin pölyttyy huonosti ja pienet alut putoilevat pois. Syksyllä oli jäljellä noin 10-15 noin viisisenttistä sitruunaa jotka kypsyivät seuraavaan kevääseen jos hyvin kävi. Jos ei niin jätin yhden oksan leikkaamatta (yleensä sen jossa oli 2 tai kolme sitruunaa) että sitruunat kypsyisivät kesällä. Meillä oli Sisiliasta tuotu taimi joka oli riistetty sieltä pellon reunalta. Toissa syksynä jätin sen ulos kun sisällä alkoi olla tilanpuutetta ja lapsenlapsi sai piikistä otsaansa. Paljon kivoja muistoja siitä tuli ja aloittaisin kasvattamisen uudelleen jos olisin paaaljon nuorempi. Se tuli meille alle puolimetrisenä matkalaukussa ja se pistettiin silppuriin kaksimetrisenä. 

Kanalasta eilen talvetuksesta kaivettu sitruuna. Oli muumioinut pari sitruunan alkua. Mutta hengissä taas, parhaiten talvettuu velosiraptoreiden alenevan polven seurassa. Sade huuhtonut yön niin kyllä siitä taas koristus saadaan :grin: 

Sitruunan kuulumisia: en leikannutkaan sitä alas niin rajusti kuin alkuun suunnittelin vaan typistin maltillisemmin. Sitten vein sen ulos saamaan valoa ja helleaaltojen ansiosta lämpöäkin. Kuinka ollakkaan, sehän alkoi versomaan hyvin voimakkaasti parin viikon sisään. Pari uusista versoista kuivui, mutta varmaan 95% kasvoi uusiksi lehdiksi. Sisällä pitäessä prosentit olivat suurinpiirtein toisin päin. Nyt puu näyttää tältä:

Aika huomattava ero siihen tilanteeseen mikä oli keväällä. Ilmeisesti nämä vaativat vain niin paljon valoa, että sisällä sitä ei vain tule tarpeeksi. Alimmilla oksilla ei vielä ole ihan niin paljon lehtiä kuin toivoisin, mutta annan tämän nyt varmaan olla näin tämän kesän ja talven ja ensi kesänä leikkaan taas hieman alas jos saisin lisää uutta kasvua alemmaksi. Otin puun nyt sisään kun alkaa tulla kovia sateita ettei se kastu liikaa. Jos elokuussa tulee vielä kuivempaa niin vien sitruunan takaisin ulkoilemaan.

Sitruunapuu pudotti kaikki lehdet ja viikko sitten huomasin, että se työntää uudet lehdet. Nopeasti kasvaa. 

Ostin tori.fistä ruukkuja, ja kaupan päälle tuli tällainen. Se on talvehtinut sisällä, viime kesänä ostettu. Onko mitään mahiksia saada tätä heräämään henkiin?

Kuvat vielä: