Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Ei sentään kanankikkareet. Pitää olla paljon rautaa ja kivennäisiä. Pari ruosteista rautanaulaa ruukkuun mukaan.

Uudelleen istuttaessa suosittelevat välimeren multaa. Öh, mistähän sitä sais? Plantagenilla myytiin eioota…

Minä istutin viime keväänä kookosmultaan sitruksen ja hyvin se viihtyy siinä. Yhtään lehtiä ei ole pudonnut, vaan tekee uusia versoja.
Minä haluan, että se haarautuu enkä siten halua sitä kasvattaa korkeaksi ilman leikkausta.
Ei ole rautanaulaa, vaan oikeaa sitruslannotetta.

Mandariinin penskat kasvaa puutarhamullassa jossa vermikuliittiä ja luujauhoo seassa … ainakin toistaseksi viihtyvät.
Kun vaihdan niille isomman ruukun niin aattelin sekoittaa koivuntuhkaa takasta ja luujauhoa puutarhamultaan. Ei ne etelässäkään kovin kummoisessa maassa kasva ???

miraemmin kirjoituksesta tuli mieleen että laitampa koivun tuhkaa jemmaan kesää varten. Tähän asti ovat menneet puskien juurille.

Nyt tökkäsin pari ohkasta ruostenaulaa sitrus ruukkuun.

Tämä sitrus  on siemenestä(jalostettu) kasvatettu. Mullan pinnasta korkeus 32cm.
Se mikä tärkeää on kannattee pitää sitrus matalassa, jotta se haarautuu hyvin ja eikä niin, että kasvattaa ylös päin ilman leikkausta. 
Tällä ikää ehkä 3 vuotta ja noin hyvin on haarautunut.

Upeat lehdet. Mulla aina varisi lehdet talven aikana ja sitten ne kasvoi vain latvoihin uudet keväällä. Empä sitten olekkan enää yrittänyt niitä kasvattaa.

Aattelin alkaa heti typisteleen kun mandariinin penskat tekee enempi kuin 3 lehteä ja kasvaa yli 15 cm korkeiksi…bonsai…eli pyrin pitään ne pieninä jos vain tykkäävät. Aion kokeilla ahkeraa leikkelyä…jos kuolee niin kasvatan uudet. Lähti niin hyvin kaikki et heitin puolet pois noista 5 cm taimista. Nyt ne loput kasvaa…

Olisi kyllä ihme, jos tuo sitrus tekisi kukan tuohon, sillä outoon paikkaan se tekisi oksan.

Kuka tietää onko sitruunasta joku kääpiömuoto? Luulin ostaneeni kumkvatin mutta eipä ollutkaan. Hedelmä on noin 4-5 senttiä pitkä, näyttää sitruunalta ja maistuu sitruunalta. Olisi kiva tietää mikä se on.

Sitruuna kävi suihkussa  :)  Ikää kasvilla noin 3 vuotta. Ruokakaupan sitruunan siemenestä kasvateltu. Tänä keväänä tungin ruukkuun muutaman Substralin ravinnepuikon. Taisivat olla kukkiville kasveille tarkoitettuja, niitä punaisia. Valinta osui näihin ihan vain sen perusteella, että niitä oli kaapissa. Ja hitsi soikoon, sitruunahan niistä innostui! On kasvattanut sen jälkeen useita pieniä oksan alkuja ja monta lehteä vanhoihin oksiin. Haaroja on niin monta, ettei niitä saa edes kuvaan.

Mielestäni tuolla on liian pitkät oksat, kun vertaa tuohon ohutta varretta.
Minä itse olen leikannut oksiakin ja siten varsi  ja joksat kasvanut vahvemmaksi.
Minulla se greippi oli 20 vuotta  ja se oli siemenestä kasvatettu. Koskaan se ei kukkinut.
Sitten kerran se nukkui pois.

Minulla kasvaa nyt uusi sitrus ja muistaakseni 3 vuotias, jonka siemenestä kasvatin. Sille annan aitoa sitruslannoitetta ja ruukussa on pari ruostenaulaa. Ei ole ihan suoraan auringossa.

Latvoin viikko sitten taas citrukseni latvoja ja aika äkkiä se alkoi versomaan. 
En edes yritä sitä kasvattaa  ilman leikkausta, vaan haluan, että se haarautuu  ja varsi vahventuu.

Luulin jo, että tämä on kuollut, kun latva kuivui kokonaan ja heitti kaikki lehdet pois. Luulenpa, että keväällä vasta pitää latvoa eikä loppu syksyllä.
No sehän heräsi, kun aurinko ilmestyi ja runsaasti alkoi kasvattamaan lehtiä.
Se on ollut minulla siemenestä asti 4 vuotta. 

Hei!

Osaisko joku tietävä auttaa, tämä sitruunstaimen kasvoi kivaa vauhtia vähän yli kahdessa kuukaudessa näinkin isoksi, mutta n. Viikko sitten lopetti kasvamisen eikä tykkää enää  auringonvalosta. 15 minuuttia kirkkaammassa valossa saa vain kasvin kuolevan näköiseksi, lehdet muuttuu pehmeäksi ja roikkuu alas päin kärjistä. Sitten taas huonevalaistukseen takaisin laittamisen jälkeen muuttuu takas elinvoimaisen näköiseksi hetkessä mutta ei vaan kasva enää yhtään! :confused: on kasteltu, ei mielestäni liikaa kumminkaan.

Pomeranssit.

Kyllä nuo pysyy pystössä ilman tukea, mutta kun ne kasvaa niin nopeasti, niin eivät pääse yllättämään. :grinning:
Kuva ei ole paras mahdollinen. :neutral_face:

Pomeranssi kasvaa nopeasti, mutta kääpiö pomeranssi hieman hitaammin.

Tää mun siemenestä kasvattamani sitruuna kannattaisi varmaan latvoa?

Talvella kuoli se kääpiö pomeranssi, mutta tämä normaali pomeranssi yllätti minut. :blush: