Suvi, katsoppas tätä ketjua taaksepäin, siellä on kuvia eri sitruksista. Minun sitruunastani on kuva ainakin sivulla 90, muttei siitä näy juuri muuta, kuin ne hedelmät. En osaa neuvoa kumpi kasvisi on.
Mulla on lisäksi kunkvatti ja lime, mutta sekoittaisin ne jos ei olisi lappua kiinni rungossa. Varsinkin nyt, kun niissä ei ole hedelmiä…
Mulla on sitruuna ja vielä jokin aikaa sitten myös mandariini (tai klementiini tai satsuma, en ole varma, hedelmästä otettiin siemenet). Niiden tuoksu oli ihan erilainen, kun lehtiä hieroi. Sitruuna tuoksui (tai siis tuoksuu edelleen) ihan sitruunalle ja se mandariini mandariinille. Eli kokeile Suvi hieroa lehtiä ja haistele, onko niillä mitään eroa.
Mandariini ja sitruuna tuoksuu aivan itse hedelmälle, pomelossakin on omanlainen tuoksunsa.
Sen verran osaan sanoa että appelsiinin lehdet ovat jonkin verran leveämmät kuin mandariinin. Tuoksusta en osaa sanoa.
Katsotaan kuukauden päästä kun oma Tarocconi on kasvatellut ekat lehtensä. Kyseessä on kuitenkin veriappelsiini, mutta jos taas Suvi sinun kasvisi on kaupan hedelmästä kasvatettu, niin lajikkeesta riippuen se ei välttämättä ole se ‘oikea’ appelsiini vaan joku esivanhemmista. Taroccon pitäisi jenkkien viisaiden mukaan tehdä puhtaita Taroccoja siemenistä, ja omani on polyembryoninen minkä pitäisi vielä lisätä aitoutta… Tiedä sitten, mutta kiva näitä on kasvatella! ![]()
Minun greippini on herännyt ja tekee uusia lehtiä. Siemenestä sen kasvatin, kun tilasin ne Israelista pari vuotta sitten.
Yleensä leikkaan sen, jotta varsi vahvistuu ja tietty haarautuu eli en anna sen kasvaa villinä.
Ostin sitten huvikseni Navel-appelsiineja ja kas kummaa yhdessä oli siemeniä. Paljon. Kymmenkunta poimin talteen ja jokunen meni puoliksi, kun halkaisin sen. Luulin, ettei näistä yleensä löydy siemeniä? Pitääkö nyt laittaa pari multaan ja katsoa mitä tapahtuu… Varmaan😊
Oliko ne täysikasvuisia? Monesti niissä on pieniä nuppineulanpään kokoisia kehittymättömiä ja itämiskyvyttömiä.
Jos ovat isoja ja paksuja niin ota talteen, voit saada aidon Navelin!
Riskinä toki on se, että kyseisen puun on pölyttänyt öttoäinen joka on käynyt toisen sitruksen kukissa, ja saanut aikaan hybridin, risteytyksen. Mutta tuota epäilen, yleensä tuottajilla on satoja tai tuhansia saman lajikkeen puita vierekkäin eristettynä muista, etenkin kun kyseessä on siemenettömät lajikkeet.
Jos et itse laita kasvamaan niin lähetä mulle! ![]()
Ei voinut mitään… Oli pakko ostaa kun kävin Plantagenissa. Kalamondinin nimellä myivät mikä käsittääkseni tarkoittaa kumkvattia??? Vai olenko väärässä??
Ja hyvältä maistuvat mielestäni.
Minä ainakaan en halua ostaa kaupoista tai tilata jostain valmiita sitruksia, vaan siemenestä kasvattaa. Eli tilaan siemenet ulkomailta.
Kiinnostavaa kasvattaa itse alusta lähtien. ![]()
Iti muuten molemmat Navelin siemenet jotka joskus taannoin multaan lykkäsin. Ovat kylläkin tuhoon tuomittuja mun hoidossa… Joten jos joku haluaa niin voin lähettää maailmalle parempiin elinolosuhteisiin. Jontte?
Tytär kokeili mandariinin siemenen kuorimista ennen kylvöä. Toimi ihan älyttömän hyvin! Elikkäs jos joku ei oo vielä kokeillu, niin kosteana vain repäisee siemenen kovan kuoren päältä pois, ja kylvää ainoastaan sen “pähkinän”. Mandariini iti neljässä päivässä, kun kovalla kuorella varustettuna menee helposti 2kk. Muutenkin kasvanut älyttömän nopeasti, muutamassa viikossa tullut jo 6 lehteä. :)
Joillekkin on varmasti ihan vanha juttu, mutta minä en ollu koskaan tiennyt, että ne siemenet voisi kuoria… ![]()
Ehdin jonkusen päivän ihmetellä että mikä kasvini kukkii noin voimakkaasti tuoksuen. Ainoat jotka näytti tekevän muutakin kuin ottavan kokoa oli chilit ja tomaatit. Noh. Ei muuta kuin tarkempi syyni käyntiin. Ja Kalamondiini paljastui syylliseksi. Ihmettelen tässä vain että onko yleistäkin että sitrukset rupeavat kukkimaan varjon puolelta?
Sillä tämä kaveri kukki seinän puolelta ja otti kokoa toisella puolella.
Itte ostimme ikeasta semmoinen pieni sitruspuu. Jouluna se ostettiin, ja oletuksena oli että kestäisi ainaskin joulun yli mutta nyt tuolla parvekkeella se jo kukkii.
Mitä lannoitusta suosittelette? Silloin tällöin illalla suihkuttelen sitä.
Minun siemenestä kasvatettu sitruskasvi on tehnyt runsaasti lehtiä. Tosin se ei ole kasvanut ylöspäin, vaan saa tehdä sivuversoja.
Minulla on pari sitruslannoite pulloa.
Ulkomailta tuli ne siemenet.
Sitrukset saattaa kukkia oksa kerrallaan, tai kuten minun ja luullakseni myös sinun sami; ensin toinen puoli ja sitten loput.
Oma kalamondiinini on kukkinut jo toukokuun lopusta asti, ja vielä tekee uusia nuppuja ja kukkia uusiin versoihin. Noin 100 hedelmänalkua pienessä puskassa, vaan kyllä se tasapainottaa itsensä kuten sitrukset yleensä. Majailee etelä suunnan lasittamattomalla parvekkeella tosi tosi läpäisevässä kasvialustassa(orkideamulta).
Kalamondiini on sitten sellainen, että se kukkii vähän väliä ja puskassa on eri kypsyysasteella olevia hedelmiä.
Mitä lannoitukseen tulee, niin sitrukset on yleensä tosi ahnaita, 5-1-3 NPK suhde olis optimaalisin, mutta itse käytän perus Puutarhan kesää isohkolla annostuksella. Joka kolmas kerta lorisutan muutaman litran vettä kasbualustan läpi niin huuhtoo ylimääräiset suolat pois. Joku typpipitoisempi olisi kuitenkin parempi…
Rinnalla käytän myös Osmocote kestolannoiterakeita sekä välillä magnesiumsulfaattia ja rautasulfaattia.
Siemenestä on todella hankala saada kasvamaan hedelmää tuottavaa kasvia. Kun ei mahdu sisätiloissa kasvamaan tarpeeksi suureksi. Sitrukset tarvii tietyn verran kasvusilmuja käynkistääkseen kukinnan, joten latvomalla ja juurruttamalla pistokkaat siinä voi meillä päin pohjolaa onnistua. Pistokkaat siis muistavat oman kasvusilmunumeronsa, tällä tavoin vartetut sitrukset kukkivat niin pienenä.
Tarvii siis kasvattaa ainakin kerran kattoon saakka ennen kuin ottaa pistokkaat, ja hyvällä lykyllä tarvii toisenkin kerran riippuen lajikkeesta. Ja aikaa menee reilu 10 vuotra, ainakin. Toki, omaan myös jokusen siemenestä aloitetun, joskaan hedelmiä en odota niihin koskaan tulevan ![]()
Pienet sitrukset esim kumkvatit ja kalamondiinit saattaa tehdä hedelmää jo kahden kolmen vuoden ikäisenä.
Siis enhän minä olisi tilannut ulkomailta niitä siemeniä, jos ne ei tee myöhemmin satoa. Helpompaa olisi ottaa suoraan hedelmästä, mutta minäpä tilasin sellaiset siemenet, jotka tekee myöhemmin satoa eikä tarvitse kasvaa suureksi puuksi.
Aiemmin minulla oli yli 20 vuotias greippi ja sitten se kuoli vanhuuttaan. Satoa ei tehnyt, koska siemen oli otettu hedelmästä.
Kova oli kasvamaan ja varsinkin marraskuu oli sille parasta aikaa. Leikkelin sitä, ettei se kasvanut kattoon asti ja niin se teki sivuversoja.
Länsi - Intian greippi. Ihan puutarhulilta tilattu.
Nykyään saa sellaisia hedelmäpuita, jotka tekee normaalin kokoisia hedelmiä pineissä puissa.
Minun parvekkeella on omena, aprikoosi ja persikkapuut. Tosin nuo on tilattu eikä siemenistä kasvatettu.
Kyllä sitrukset tykkää Suomessa syksyä, sillä tämäkin on alkanut tähän aikaan kasvattaa lehtiä ja haarautuu ihan itse.
Enpä enää ole varma onko tämä sitruuna vai greippi. Lehdet kyllä näyttää sitruunalta.
Eilen tuotiin meidän sitruunapuu sisälle. Oli pakko kun oli maalaamisen tiellä. Siinä on 20-30 kolmesenttistä hedelmän alkua ja pari uutta kukkaa. Osan noista pienistä se pudottaa ja nyt se alkaa kukista tehdä seuraavia pieniä (jos pumpulitikulla pölytys onnistuu). Se on rhodomullassa ja siellä sisällä on muutama ruosteinen rautanaula. Joudun leikkaamaan sitä jos se kasvaa ylemmäs koska katto tulee vastaan.
Minä kasvatin tuon siemenestä. Minä mittasin sitä mullan pinnasta latvaan asti ja mitta näytti 25cm. Olen kasvattanut sitä pari vuotta. Onneksi löysin oikeaa sitruslannotetta ja sitä olen antanut.
Minulla oli aiemmin 20 vuotias greippipuu ja se innostui aina joka marraskuu kasvattaa latvaa jopa 30cm. Leikkasin aina keväällä, jotta se haarautuu. Tuo sitrus taitaa tehdä samoin.
Mikähän markettien lannoite litku olisi se kaikista oikeaoppisin? Plantagenilla, bauhasilla ja exoticgardenilla kaikilla on.omat tuotteensa ja npk arvot kaikilla eroavat toisistaan kuin päivä ja yö.