Sitruunamelissa, Melissa officinalis

Sama pitäisi tehdä täälläkin. Kasvarissa komea puska.

Mun sitruunamelissani ei selvinneet viime talvesta :frowning:

Täälläkin on sitruunamelissa selvinnyt talvesta,luulin että on yksivuotinen! Komea puska jo tuolla ulkona kasvimaan reunalla!

Miksiköhän täällä etelässä eivät pärjänneet? Olisiko ollut syynä tosi niukka luminen talvi.

Enpä tiedä, viime talvena selvisivät, tänä talvena ei. Ja tämä talvi oli meillä harvinaisen luminen, eli ei luulisi olevan kyse lumipeitteen puuttumisestakaan.

Täällä oli paksu hanki suojana

Luin juuri, että pitää uusia kolmen vuoden välein ja tottaviekööt, nyt kun on meidän sitruunamelissojen neljäs vuosi eivät eläkkään. Kolmivuotinen kasvi siis ? Vähän oli jotain alkua juuressa mutteivat ole tulleet kurista mariin. Pistin vanhan sitruunamelissan siemenpussin iteelle, ja ostan lisäksi jos kaupan vihannestiskissä on niitä juurellisia puskia.

Se on niin ihana kasvi ettei paremmasta väliä. Se juoma on aivan mahdottoman hyvää.

(Iso kourallinen tuoreita lehtiä, kuumaa vettä niin että peittyvät, annetaan olla kannen alla kannussa hetken, lisätään sokeria ja kylmää vettä+jääpaloja. Aivan sydän heltyy ja stressi liukee sillä juomalla)

Minulla kasvaa sitruunamelissaa talon seinustalla ja hengissä se on talven jäljiltä. Tai siinä on useampikin taimi samassa penkissä. Taimien iästä en ole varma, mutta ovat ihan itsekseen kylväytyneitä.

Omalla kokemuksellani, Sitruunamelissa kuolee talvella jos on liian märässä.

Kaksi kertaa olen kokeillut-välissä eri paikassa talvehti hyvin.

Kiitos muuten tuosta juomaohjeesta tuossa ohessa:pitää koittaa :slight_smile:

Tuota juomaohjetta minäki aion testata jahka saan ekan sadonkorjuun tehtyä, vielä on puska aika pienoinen :smiley:

Temskukan viestin luettuani, valkeni minullekin vasta nyt sitruunamelissan ikä. Ei se sitten ilmeisesti kestä kuin se kolme vuotta. Viime vuonna oli kolmas vuosi, ja voi mahdotonta, kuinka rehevä se olikaan! Kaunis kertakaikkiaan, ja tänä vuonna se oli kuivunut ja kuollut. Ihmettelinkin jo, mikä sen tappoi. Piti heti hankkia uusi. Eurolla sain komean alun paikallisesta puutarhasta. Tuota juomaa kaipaan itsekin, sitä pitää taas saada ja on hyvää janojuomaa.

(minä ostan sitruunamelissani kaupan hevitiskiltä)

Osaisiko joku neuvoa, että millainen kasvualusta olisi sitruunamelissalle sopiva? Ruukkuun olisin laittamassa.

Laittakaahan erilaisia juomaohjeita sitruunamelissasta tänne, jotta osaan kokeilla! Melissaa on jonkin verran ruukussa kasvamassa mutta en oikein ole osannut käyttää sitä mihinkään. Nyt ajattelin kokeilla teehen, mutta en oikein löytänyt kunnon ohjetta; kuinka kauan smelissaa pitää vedessä liottaa jne.

Entä onko tämä smelissa monivuotinen? Mulla kun tää on tosiaan ruukussa niin laitanko syksyllä maahan jotta lähtee keväällä uusiks?

Teen hauduttaminen on makuasia, kokeilemalla selviää, eli laita samoin kuin tavallistakin teetä, mutta voit myös hauduttaa useammankin minuutin. Tee on aika mietoa, joten tilkka sitruunamehua ja vaikka hunajaa voisi sopia joukkoon. Edellisillä sivuilla taitaa ohjeita ollakin jo.
Sitruunamelissa on monivuotinen ja siitä voi kasvaa aika isokin puska. Laita maahan vaan, ainakin mulla se on talvehtinut jo monta vuotta, vaikka ei se ilmeisesti yleensä kovin vanhaksi tule.

Minustakaan sitruunamelissasta ei tule yksistään kovin maittavaa teetä, mutta muiden teeyrttien mukana se tuo oman hyvän lisänsä teehen. ja yleensäkin minusta useammasta yrtistä koostettu tee on maultaan täyteläisempää. Sitruunamelissaa on meillä aina mukana kesän teesekoituksissa. Talveksi en ole sitä jaksanut kuivata tai pakastaa. Kuivattuna maku ei säily, pakastettuna kyllä paremmin.

Wikipedia kertoo sitruunamelissatee ohjeeksi, että lehtiä pitää hauduttaa 2-3 tuntia. Ehkä usean tunnin hauduttamisella saa paremman maun teehen… Mahtaisiko minttu sopia teehen sekaan :slight_smile: Mulla ei oikein muita yrttejä tee -tarkoitukseen ole.

Yrtin lehdistä haudutusaika on 10-15 minuuttia. Ei tarvitse enempää. Juuria haudutetaan ja kiehutetaan pitempään, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Sitruunamelissa sisältää runsaasti haihtuvia eteerisiä öljyjä, joten haudutusaika saa olla aika lyhyt, ehdottomasti kannen alla ja ehdottomasti kiehumatta. Niiden eteeristen öljyjen nopean haihtumisen vuoksi sitruunamelissa ei pidä aromiaan kuivattuna.

Mintut sopivat erittäin hyvin sitruunamelissan kanssa aromikkaaseen yrttiteehen.

Minä lisään sitruunamelissaa ja erilaisia minttuja ihan tavallisen teen mustan tai vihreän teen joukkoon. Antavat niihin kivan lisämaun, mutta eivät ole liian “yrttisiä”. Teehen sopii lisäksi myös timjami, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Kiva idea, Anita !!