Sitruunamelissa, Melissa officinalis

Kertokaapas millä sitruunamelissaa kannattaa lannoittaa? Käykö joku merilevä tai muu typpilannoite vai onkos niitä yrttilannoitteitakin nykyään?

Löytyy oma lannoite yrteille.

Mm. tällainen löytyy: http://www.esbau.fi/bio_trissol_yrttilannoite.html

aulin juttuun tarkennus - merilevä ei ole lannoite

kiitos mai-lee.

Tutustuinkin tuon Esbaun valikoimaan aiemmin, sitruslannoitetta tutkiessani.

Mulla on just noita Biolanin luonnonravinnepuikkoja ja sitten viher- ja kukkiville kasveille samaista.

Voikohan sitruunamelissa kylväytyä? Vähän siltä nyt näyttää, mutta ovat niin pieniä etten oikein tiedä.

Hyvä! Kyllä se kylväytyy jos saa kukkia, jätän aina muutaman verson kukkimaan ettei tarvii kylvää ja koulia jos sattuisi talvivaurio iskemään.

Pakastatteko tai kuivaatteko sitruunamelissaa?

Kannattais kuulemma pakastaa. Parin kuukauden kuivattuna säilyttämisen jälkeen ei hajusta tietoakaan.

Olen nyt kuivannut sitä teeainekseksi.

Muoks, Yrttitarha tiesi kertoa näin: " Paras juoma saadaan tuoreesta tai pakastetusta sitruunamelissasta, kun lehtien päälle kaadetaan kiehuvaa vettä ja annetaan hautua vähän aikaa. Raparperijuomiin sitruunamelissa sopii erinomaisesti, ja mm. Benediktiini- ja Chartreuse-likööreissä käytetään sitruunamelissaa.

Sitruunamelissa säilyy parhaiten pakastettuna sekä öljyssä ja viinietikassa. Kuivaaminen laimentaa nopeasti maun.

Jaa jaa, olis pitänyt tuokin ottaa selville ennenkuin kuivasi niitä. Kuivasin siksi koska huomasin että sitruunamelissa oli monessa yrttisekoituksessa (kuivattuja yrttejä) yhtenä aineksena.

Oon kuivannut ja ihan hyvänmakuista on tee ollut. Laitan myös muita yrttejä mukaan.

Todella vähän tulee sitruunamelissaa käytettyä vaikka sitä iso puska kasvaakin yrttipenkissä. Tänä kesänä huomasin ensimmäiset siementaimet vaikka tuo kasvi on talvehtinut jo useamman vuoden samassa paikassa.

Keällä käytetään sitruunamelissaa tosi paljon. Jonkun verran olen pakastanut, en paljoa. Kuivattuna ei maistu milleen. Voi olla, että niillä joilla kuivattunakin maistuu hyvältä, on tehokkaammat kuivausmenetelmät.

Voi varmaan olla että vaikka kuivatusta sitruunamelissasta häviäisikin maku, kuitenkaan vaikutus ei häviä ?

www.tohtori.fi kertoo sitruunamelissasta mm. näin: " Sitruunamelissaa on kansanlääkinnässä pidetty yleislääkkeenä, joka auttaa vatsavaivoihin, pahoinvointiin, päänsärkyyn, hammassärkyyn, unettomuuteen ja hermostuneisuuteen. Rohdoksena käytetään kasvin kuivattuja lehtiä.

Sitruunamelissaa käytetään sisäisesti rauhoittavana yrttinä, usein yhdessä muiden samantapaisesti vaikuttavien rohdosten (valeriaana, humala, kanerva, kärsimyskukka) kanssa. Sillä on myöskin käyttöä vatsavaivoissa, lievittämään kouristuksia.

Onko muuten kukaan kokeillut vesiviljelyä yrteille? Meinaan, kun tuota Bubleri-hommaa on nyt tullut selvitettyä chilipuolella, niin eikö voisi värkätä pienen bublerin esim. yrteille? Mahtaakohan tuollainen akvaariopumppu olla liian tehokas, johonkin 2-5 litran astiaan?

Kaupasta tarttui tänään komea sitruunamelissa mukaan. Satuin hipaisemaan sen lehtiä ja ihana kesän tuoksu levisi ilmaan. Ei sitä puskaa voinut kauppaankaan jättää.

Veikkaisin, että nimenomaan sitruunamelissa saattais viihtyä vesiviljelyssä. Itse laitan aina kaupan yrttitiskistä ostetun melissaruukun isoon olutlasin, jossa on "kavennettu vyötärö" roikkumaan siitä vyötäröstä, niin että vesi ulottuu suunnilleen ruukun pohjaan. Kasvattaa innokkaasti sekä juuria että varsia ja lehtiä. Basilika ei oo yhtään tykännyt moisesta viljelytavasta, mutta juurtuu mielellään multaruukkuun. 

Satuin huomaamaan tuon Nuun viimekesäisen viestin tuossa hieman aiempana. Mulla on sellainen käsitys, että jos kuivatusta tuoreena tuoksuvasta yrtistä on maku hävinnyt, niin vaikutuksesta on myös hävinnyt suurin osa. Sitruunamelissassakin vaikutukset lienevät suuresti peräisin sen tuoksuvista haihtuvista yhdisteistä (jotka kasvista tislattuna ovat sitten niitä eteerisiä öljyjä).