Sitruunamelissa, Melissa officinalis

"Kuivattuja yrttejä ei ole syytä jauhaa hienoksi, koska vaikuttavat aineet haihtuvat tällöin nopeammin."
"Kuivatut yrtit menettävät säilytyksen aikana sekä vaikuteaineitaan että makuaan"

nuo pätkät ovat yrttitarha.fin sivuilta…

On vähän sitruunamelissatkin päässeet valloilleen  mutta mun puolesta saavat levitä tässä penkissä miten haluavat. Kerään ne kuitenkin ennen syksyä ja kuivaan talven varalle.kuva

Monta vuotta paikallaan kasvanut sitruunamelissani kuoli viime talven aikana. Odottelin pitkään että jos siinä olis eloa mutta lopuksi kiskoin raaskun pois maasta. Nyt siinä paikalla on paljon siruunamelissan taimia, oli siementänyt paikalleen ja sieltä kasvavat :slight_smile:

Ostin sitruunamelissan juuri ruokakaupasta, kun en ole onnistunut idättämään sitä siemenistä. Mutta ilma ei suosi istutusta, tää kuumuus ja kuivuus siis! S.m. on edelleen tiskipöydällä keittiössä. Aion siis istuttaa sen puutarhaan.

Minä sain kesällä ystävältäni kassillisen siemeniä, mukana oli mm sitruunamelissa. Mielenkiinnosta laitoin niitäkin multiin, ja ai että mikä tuoksu!!! Pikkaiset ovat vielä minun kasvit, eilen ensimmäistä kertaa niitä tuoksutin kun keräilin muita yrttejä pakkaseen, rakastuin ihan täysin!! Tätä täytyy ehdottomasti saada johonkin penkkiin kasvamaan ja paljon!

Nyt loppukesästä rupean rakentelemaan kukka/yrttipenkkejä valmiiksi ensi kesää varten, niin varmasti hän haluaa aurinkoiselle paikalle, mutta tykkääkö ihan paahteesta vai ei?

Ja tyhmä kysymys… Mutta kuuluuko tämän maistua joltakin…? Maistelin tänään yhden lehden, ajatellen että se edes vähän maistuisi siltä miltä tuoksuu, mutta ei se maistunut yhtään miltään, ei edes vihreältä!? Vai kehittyykä makua sitten isommalle kasville, nämä siis jotain 10-15cm korkeita vasta.