Skopoliakin aloitti kukinnan.
tuo on hieno, mulla on muutama siemen ollut talven kylmäkäsittelyssä, tilasin exoticiltä.
onkohan miten helppo siemenestä kasvatettava? kurpitsa, ootko siemenestä kasvattanut , vaiko valmiina taimena hommannut?
Sain joskus taimena asiakkaalta, siitä olen muutaman siivun aina keväisin puukottanut. Siemeniä en ole muistanut kerätä.
se taittaa sitten tehdä kivasti sivu versoja. kun nyt vaan itäisi ne siemenet, odottelen innolla , on nimittäin niin kivan näköinen kasvi.
Kerään toki jos vaan muistan.
Kasvattaa paksun juuripaakun josta olen veitsellä lohkonut reunimmaisia alkuja, ei se varsinaisia sivuversoja tee. Kasvi on myrkyllinen.
Kävin äsken kurkkimassa, että jokos skopoliassa on siemenöisiä. Löysin vain kaksi siemenkotaa, joista toinen oli kypsän näköinen ja jo avautumassa, toinen oli aivan vihreä. Kukkia kyllä oli useampia keväällä, mutta liekö pölyttäjien vähyys tässäkin yhtenä tekijänä?
Tuoreita kuvia
Lähikuva.
Paulastiina on kerännyt siemeniä heinäkuussa !!! Minä luulin tuon lakastuvan jo kukittuaan kevätkesällä.
Tuo Miikoksen kuvan pikkuinen skopolian alku on puskenut itsensä maanpinnalle täällä toisella hiekkamaalla Epäilin jo viime kesänä, että katosiko kokonaan.
Eilen aamupäivällä otin kuvan,
äsken otin taas
ja vaikka se näyttää ihan samalta, on koko venynyt eilisen seitsemänsenttisestä viisitoistasenttiseksi ja kukatkin näkyy jo paremmin kun luuraa sisälle:
Vähän yksinpuhelulta tämä tuntuu, mutta laitan kuvan jonka äsken otin. Näin keväällä kun se on vielä pieni ja kukkii vaatimattomilla kukillaan, se on kivan näköinen tuolla paljaalla mullalla. Tekisipä vielä mieli kysyä että mitä Imatran skopolialle kuuluu?
Tässä nämä miun skopolian piipat. Terkut Kastehelmiselle!
näin Seinäjoen korkeudella mennään. Näitä vanhoja lääkekasveja kasvatellessa aina mietityttää hyötykäyttö. Olikos tämä se kasvi jonka avulla noidat pääsi Kyöpelivuorelle?
Kievarinyrtti on ruotsiksi door ör (oviyrtti).
Minulla skopoliat kukkii
Samoin täällä, terkut Kastehelmiselle!
Viime keväänä ostamani pieni skopolia on kasvanut reheväksi. Kukinta alkoi 24 päivä huhtikuuta ja jatkuu.Tällä hetkellä se on yksi suosikkiperennoistani.Ei vaadi ylimääräistä hoitoa, on näyttävä ja varma talvehtija 4-vyöhykkeellä.
Skopolia on minulla kevään ensimmäinen perenna. Sen lehdistö/kukinta on merkki kevään ja kesän tulosta. Viihtyy mulla hienosti ja lisääntyy nähtävästi myös siemenistä (itsekseen). Pehkon kasvaessa ympäristön kasveja haittaavansuureksi, olen leikannut varret heinäkuussa poikki. Tämä ei ole haitannut skopolian viihtymistä tai kasvamista. Lehdistö kuihtuu heinä-elokuussa.
Kompostikasaan viemäni kasvit ovat juurtuneet sinne. Nyt nostin yhden juurakon. Se oli valtava. Minulta riittää vaihtureita täällä Turussa.
sukulaisensa kievarinyrtti on vielä aikaisempi (tai ehkä se on mulla vain aurinkoisemmassa paikassa). Tosi hyviä molemmat, eivät piittaa pakkasista.