Soihtuköynnös, Aeschynanthus

Floora, kuva on maaliskuulta ja meidän piha on kyllä tällähetkellä jo vähälumisempi =D Aamulla oli hentoinen lumipeite maassa, mutta aurinko sulatti sen pois.

Tuo soihtari on pistokkaana penttiläiseltä joskus vuosia sitten saatu ja nimeltään ‘Borneon kaunotar’.

Kävin tänään Pirkkalan Baukkarissa ja ostin muiden muassa uuden soihtuköynnöksen kun tämä talvi vei mennessään edellisen (vai liekö kuolema alkanut jo viime talvesta). Edellinen oli sellainen missä oli pitkät kapoiset oranssinpunaiset kukat. Huomasin että kaupassa oli kahden nimisiä joista Bella Donna oli vähän erilainen, sivulla 5 on Pirkkiksellä ihan samanlaiset kukat, aika tummat ja sellaisessa tummemmanpunaisessa “kupissa”. Tottakai kotiin tullessa katkesi kaksi latvaa mutta laitan mukiin juurtumaan. Jos juurtuvat, joku varmaan saa siitä keväämmällä uudet alut. Täytyy vielä löytää sille joku nätimpi amppeli kun purkkia en vaihda tai saan paljon enemmän juurrutettavaa.

Taukoamaton kukinta tällä kasvilla. Johtunee huonosta hoidosta.

kuva

Kastehelminen, jos uutta kotia tarvitsee pistokkaasi, niin täällä olisi paikka:)

Ja näitä on paljon.

kuva

Laitan sinulle tarhaleidi tuoreita alkuja kun kukinta on ohi. Muistuta jos unohdan. mail

Voi himskatti! Mitä se tarkalleen meinaa, se huono hoito, kun noin kukkii?

Muoks. Luin vastauksen kysymykseeni edelliseltä sivulta....

Pitäis aina muistaa selata taaksepäin näitä kommentteja, ennenkun alkaa kyselemään .

Lehdet vaalenee ihan valkoisiksi viikko-pari sitten ostetussa soihtuköynnöksessä. Onko tauti, puutos, hoitovirhe? En ole vaihtanut multaa vielä, ostoruukussaan on.

kuva

Minkälaisessa paikassa kasvisi on nyt ollut? Miten olet kastellut/sumuttanut? Mullanvaihdolla tuskin on kiirettä. En itse ole vaihtanut omalleni kuin ehkä pari kertaa koko aikana.

Se on varsin aurinkoisessa paikassa, mutta suoraa paahdetta muutama tunti tulee. Olen kastellut niukasti nyt. Alussa kastelin kerran liikaa, jolloin se oli kosteana monta päivää. Sumuttelua ei ollenkaan.

Voisko paikan muutos kaupan varjosta hyvin valoisaan paikkaan tehdä noin rajut muutokset? Ois kurjaa menettää kasvi:(

Voi olla liikakastelun aiheuttamaakin ja toki myös tuo kasvupaikan vaihdos kaupasta kotiin. Mutta kannattaa kastella jatkossa maltillisesti, kestää kuivahtamisen kasteluiden välillä hyvin ja saattaa jopa innostua kukkimaan.

Kiitos kommenteistasi:) Mitään ötököitä ei ainakaan paljaalla silmällä näy.

En usko, et ötököistä johtuu. Anna rauhassa kasvin kottiutua, eiköhän se siitä tokene. =)

Maaliskuun 10.pv viimeks laitoin kuvan kun tämä kukki ja kukinta jatkuu edelleen. Sitkee sissi.

kuva

Taukoamaton kukinta jatkuu edelleen. 

kuva

Mulla toi heitti henkensä:/

Kastelit vissiin liikaa?

Mun soihtuköynnös ei kuki ja roskaa kauheesti, siis tiputtaa lehtiä. Muuten kai viihtyy. Yritän kastella niukasti. Otin jo pistokkaita toiseen ruukkuun ja ne ei ole niin roskaavia. Voisko kaupan multa olla huonoa, en ole vaihtanut multaa.

Kyllä tuo tavis soihtuköynnös on tosi kaunis. Mullakin oli tuo joskus.

tarhaleidi, ei soihtuköynnökselle tarvi multaa vaihtaa. minulla edellinen oli varmaan 10 vuotta samassa mullassa, siitä otin muutama vuosi sitten pistokkaat uuteen kasviin, nyt se on kukkinut keväästä asti aivan valtavasti. Sama multa siinäkin koko ajan, eipä tuonne amppeliin ole edes helppo vaihtaa.