Hienoja ovat, niin isot kuin pienet soihtuköynnökset. Vaan kaupoissa en ole nähyt aikoihin ( ainakaan näillä main ) kuin pikkusoihtuköynnöksiä. Isosoihtuköynnös kiinnostaisi, siis sellainen, joita oli joskus vuosia jollei jopa vuosikymmeniä sitten myynnissä. Kukat sellaisa pitkiä, keltaoransseja ja kasvultaan ja kooltaan selvästi rotevampi kuin pikkusoihtuköynnös. Onkohan kenenkään kokoelmissa säilynyt?
Minäkin sitä suurempaa olen yrittänyt metsästää, muttei ole löytynyt. Pinempää kyllä sitten tuntui olevan vuoden lopulla taasen joka paikassa, ennen joulua ja tänävuonna ennen pääsiäistä.
Tänä keväänä kukki ensimmäisen kerran ‘‘Thai Pink’’
Mulla on isosoihtuköynnöksessä jotain ötökkää joka tappaa lehdet. Lehtien kärjissä on sellaisia ilmakuplan näköisiä ja osa lehdistä vaaleita ja lehtisuonet näkyy läpi. Epäilen ripsiäistä, mutta en tiedä miten niistä pääsee eroon. Provado tikut eivät näytä auttavan. Toinen "ongelma" on, että tuo kukkii jatkuvasti ympäri vuoden. Se voi välillä pitää kuukauden tai parin tauon ja sitten se alkaa kehittämään uusia nuppuja. Se tekee nuppuja nytkin vaikka lehdet kuolee.
Sirpulin ihana thai pink on ollut hankintalistalla jo kauan.En ole sitä oikein muualla nähnyt kuin isosn rapakon takana… Mistä Sirpuli olet aarteesi löytänyt?
Tämä ihana variegata soihtuköynnös on vailla nimeä. Tänä kesänä se kukki ensimmäisen kerran ja muistaakseni sain sen flooralta. Tosin se nyt ole niin kirjava kuin alussa mutta voipi olla mun hoitovirheeni.
Monalisa vaiegata on lajikkeen nimi. Kiva että kukkii jo sinun hoteissa. Minun monalisa on aivan rääpäle mutta sain siirrettyä vesiviljelyyn ja on jo asttunut uusiin ķasvu oloihin joten eiköhän ala keväällä pukkaan jo uuttakin kasvustoa:-)
Apua, täällä on soihdulla kriisi! Hankin kasvin aika tarkalleen vuosi sitten kukkivana, höhlänä en vaihtanut multaa vaan se on edelleen siinä samassa kaupan seoksessa. Kyseessä on pystymallin kasvi tai ei ainakaan osoita mitään lakoontumisen merkkejä. Teki muutaman (punaisen) kukan aiemmin syksyllä ja oli mielestäni tekemässä uutta nuppua, mutta nyt lähempi tarkastelu paljastaa kauheita asioita: melkein kaikki kasvin lehdet ovat kärjistä tummuneet ja kuivettuneet! Olen mielestäni yrittänyt kastella maltillisesti, nyt tosin multa on selvästi kosteaa pinnaltakin. Se on asustellut itäikkunalla keittiön työvalon tukemana, nyt siirsin vielä valoisampaan. Mutta mikä siis potilasta vaivaa ja mitä kannattaa tehdä?
hippiparka… Helpommin sen saa tapettua liikaan märkyyteen. Voisit vaihtaa multaakin siihen. Ei se siihen kuole vaan saattaa vaikka piristyäkkin vaikka talvi onkin vastassa. Valoisa ikkuna jossa mahdollisesti vielä valoakin voisi auttaa.
Mitä huonommin hoidat, sen kiitollisemmin kukkii on mun motto tuon kasvin suhteen (myös orkideat kuuluu tähän kategoriaan).
Eli en ole soihtuköynnöksellä pitänyt hyvää multaa enkä ole kastelulla muistanut. Noilla konstein tuo kukkii taukoamatta läpi vuoden. Etelä ikkunalla roikkuu ja spottivalo palaa iltaisin muutaman tunnin sille sen ajan mitä olkkarissa telkkua katotaan. Liialla huolenpidolla ja kastelulla saan hengiltä kaikki huonekasvit.
Floora; muistin kyllä sen sinulta saaneeni mutta ajattelin jos saisin täältä vastauksen ja tulihan se, Tuosta tykkään tosi paljon.
Oletkos sinä saanut sitä multa saamaasi kukkimaan?
Okei, katsotaan josko tuo tuosta piristyisi. Tuli mieleen, että ehkä akvaariosta otettu kasteluvesi on ollut turhan ravinteikasta sille. Täytyy nyt vaan jättää se rauhaan.
hippiparka toivotaan että toipuu. Minäkin kastelen välillä akvaariovedellä ja taas välillä hanasta vettä mutta minulla on vesiviljelyssä eli koko ajan märkänä. Myskimalva sanoi hyvin että liialla hoidolla helposti tappaa kukkaset.
Jalomarja ei kukkia ole tyrkännyt mutta jospa se ens keväänä alkaisi innostumaan.
Jihhuuu. Briteistä on juuri kusti polkemassa 3 uuden soihtarin kanssa. Toivottavasti kestävät kylmyyden kun nyt oli meilläkin jo pakkas yö viimeyönä. Pari sellaistamitä minulla on ollut ja kuollut ja yksi uusi lajike. Toivotaan että kasveissa on nimilaput paikallaan kun tuuskasin ja hukkasin lajikenimet kun siivosin sähköposteja:( Ainakin Japhrolepsis on tulossa sen nimen muistan:)
Jaahas, kuolo korjasi minun soihtuni. Kasvi tosiaan jatkoi sitkeää kuivumistaan. Sitten nuorin kissamme kiinnostui putoilevista lehdistä ja ryhtyi tutkimaan painovoiman toimintaa niin hartaasti, että kasvi oli pian kokonaan lehdetön. Laitoin sen sitten muovipussihoitoon siinä toivossa että kehittäisi uusia lehtiä, mutta mokoma homehtui. Se siitä sitten!
Samoin minulla kupsahti variegata monalisa…ötökkä invaasio pääs yllättämään vaikka eristin myrkytin ja kaikki temput tein.
Puolikymmentä vuotta sitten kokeilin soihtuköynnöksen pistokkaita peräti kahteen eri kertaan. En onnistunut.
Tää on mun lemppariviherkasvi. Alottaa taas kukintaa.
Eilen Kukkakauppoja kolutessani mukaan arttui uusi monalisa joka kukkii kauniisti. Vanhemmat kukkiat oksat ovat vihreitä ja keskeltä nouseva usi kasvu on variegataa …aika jännään… Otin pistokkaita uudesta kasvustostaja katsotaan että ja jos saan juurtumaan niin pysyykö variegatana. se olisi niiiiin paljon kauniimpi lehdistön väri ja upea kontrasti hienoille kukinnoille:)
Myskimalvalla on oikein upeassa ja tuuheassa kunnossa tuo kuvassa oleva soihtari… Kuka se on?
Sillä on mahtava kasvupaikka kukinnon kannalta ja hui mikä luminen maisema siellä pilkistää takana… Onko kuva nyt otettu? Meillä jo koivuissa lehdet isommat kuin hiirenkorvalla ja marjapensaissakin jo lehdet aukeamassa silmuista.