Soihtuköynnös, Aeschynanthus

Olisiko kenelläkään muutamaa pistokasta isosoihtuköynnöstä?

Saanko vastauksen henkilökohtaisiin.

Tässä rastasoihtuköynnöksen häikäisevä kukka silmän iskunaurua

Hetkinen, onko tuo todella kukka? Minun soihtuni työntää tuolta tötteröstä vielä sen kukkaosan. Se pullistuu aikansa, ja kohta sieltä pilkistää punainen kaunis kukka. Tosin omani ei kyllä ole rastamallia, vaan tavallinen punainen soihtuköynnös. Samanlaisen kukkanupun tekee kyllä.

Kuvassa ei näy koko kukkaa. Nuo “tötteröt” muodostuvat yhteenkasvaneista verholehdistä ja niiden sisältä kuuluu tulla muut kukkalehdet. Pikaisella googletuksella näkee kuvia, joissa näkyy myös teriö ja heteet sekä emit.

Tällainen soihtu on kukassa täällä tänään:)

Oioi, onpa se hieno!

Mulla on pikkusoihtuköynnöksessä nuppuja. Se on sitten kumma, kun se päivän lyhetessä rupeaa aina kukkimaan. :open_mouth:

Ompa Inkillä astetta komiampi soihtu…

Soihtuköynnöksen kukintaa tänävuonna...

Jopas on upea zairan soihtuköynnös. Minun kirjavalehtisten kukat ovat niin vaatimattomat ja huomaamattomat, että olen napsinut ne pois heti alkuunsa.

Tilasin h...netistä pikkusoihtuköynnöksen pistokkaita.Ne näytti hyvälle.Suihkutellut ja valoa saaneet.Nyt kaksi varresta otettua palapistokasta on pudottanut lehtensä ja puutuneet puoleksi ylhäältä päin.Kärjestä otettu kolmas pistokas on lähtenyt kasvamaan.Saapa nähdä selviääkö tuo pieni pistokas talven yli. surullinen

Laitanpa tännekin kuvan juuri parhaillaan kukkivasta pikkusoihtuköynnöksestä.

Minulla on tällähetkellä yhdeksän soihtuköynnöstä eikä yhdessäkään ole koskaan ollut villakilpikirvoja, vaikka ne ötökät jatkuvasti iskevät gardeniaani. Yhteen soihtuun on kerran tullut vihreitä kirvoja ulkoa tuotujen kukkien mukana. Juurtumisessa olen huomannut vähän eroja eri lajikkeiden välillä. Tuo punainen, joka oli aiemmin kuvassa minusta juurtuu erittäin hitaasti, tuskin ollenkaan talvella, välipätkistä en ole onnistunut ollenkaan. Isosoihtuköynnös sitävastoin juurtuu ainakin minulla välipätkistäkin ja aika helpostikin (kestää tosin noin kuukauden päivät sekin). Kasvuvauhti on myös vähän erilainen tuo punainen roikale, joka oli kuvassa otti ja kasvoi puoli metriä kesän aikana, ja peittää yhden ikkunan. Unohdin leikata sen, enkä enään uskalla kun tiedän kuinka huonosti se juurtuu. Isosoihtuköynnökset ainakin minulla kasvavat maltillisemmin (tosin kasvavat myös vähemmässä valossa).Tuo punainen myös tarvitsee enemmän valoa ja haaroittuu leikatessa huonosti.

Kiitos Zaira. Lienee parempi ootella kevääseen tai hankkia kasvi multineen kaupasta. Pelkään vaan niitä “eläviä kaupanpäällisiä” joten mieluummin kasvattelisin pistokkaasta.

Kauniita teidän kukat joka tapauksessa on joten kyllä meillekin vielä sellainen muuttaa :slight_smile:

hmm… ei täällä olisi kenelläkään keltakukkaista soihtuköynnöstä… lajike nimeltään ‘Krakatau’… kiinnostaisi saada ko. kasvin pistokkaita… ;O)

Olen luullut aina, että alla oleva on pikkusoihtuköynnös

Mutta jos Raakilla on kuvassa pikkusoihtuköynnös, niin mikähän mulla oikiasti mahtaa olla? Löytyy minulta kyllä samakin kasvi kuin Raakin kuvassa ja nämä kaksi ovat kyllä keskenään täysin eri kasveja.

Tilistantti, tuolla on erilaisia soihtuköynnöksiä, voi vertailla. -> http://www.gesneriads.ca/genaesch.htm

No huh, onko noita soihtuköynnöksiäki nuin paljo.

Kirjosoihtuköynnöksen pistokkaan sain keväällä ja nyt se kukkii hurjalla 4 kukalla.Kukka melko vaatimattoman värinen:

Minä olen todennut nuo kirjosoihtuköynnöksen kukat niin vaatimattomiksi, että olen ne napsinut pois heti kun huomaan. Lehdet on niin kauniit, koreilkoon niillä sitten :wink:

Nyt minullakin on soihtuköynnös : ) siinä oli vielä 1 punainen kukkarykelmä jäljellä kun ostin sen ale pöydältä viimeviikolla. Olettaisin sen olevan pikkusoihtuköynnös ja se on jo n40 cm mittainen. Kuinka pitkäksi se voi tulla ja pysyykö vanhemmuuttaan hyvän näköisenä vai ränsistyykö se.

Kukkia kun kasvattelen vain vesiviljelyssä niin, tarkoitus olisi tämäkin kukkanen keväällä pestä mullasta ja siirtää lecasoraan kasvamaan. Ensiksi keväällä otan siitä pistokkaita juurtumaan jotta minulla olisi kasvia varalla jos emokasvi ei haluakkaan käydä kasvualustan muutosta läpi. Minkälaisen pistokkaan otan kukasta, latvapistokkaan ilmeisesti mutta minkä mittaisen ja karsinko lehtiä varresta pois juurrutuksessa, mitä niksejä juurruttamisessa on. Kerran sain keltakukkaisen pikkusoihtarin oksaparin enkä onnistunut sitä juurruttamaan, se vain mätäni ja kuoli pois eikä tehnyt juuria ollenkaan. Onko tämä vaikea kukka juurrutettavaksi.

Jos jollakulla on keväällä ylimääräisiä keltakukkaista pikkusoihtaria pistokkaana niin ostaisin mielelläni tai vaihtaisin johonkin. Kukkavalikoima ei vielä päätähuimaava ole kun suurin osa paleltui muutossa muutama vuosi sitten. Nyt on saatu talo rakennettua loppuun ja pikkuhiljaa olen ostellut kukkasia ja vaihtanut kasvualustan vesiviljelyyn, helpommin homma hoituisi kun olisi vain pistokkaita eikä kukkaa stressaavaa siirtoa ollenkaan.

Hyvää itsenäisyys päivää kaikille kukkahörhöille.