Nyt se minun pikkusoihtuköynnös teki kukan. Hauskaa että hän alkoi kukkimaan uudelleen kuukauden tauon j’lkeen vaikkakin nyt on tullut vain yksi kukka. Ehkäpä se aukoo niitä kukkasia nyt yksittäin eikä terttua. Uutta kasvua on jo joka latvassa muutaman sentin verran ja leikkelinkin jo oksia lecasoraan juurtumaan. Hieman aikaisessa ehkä mutta ajattelin että se sen juurruttaa sitten hieman hitaammin vaan jos on liian aikaisin otettu pistokkaita.
Onkos kellään tietoa mistä pk-seudulla saisi soihtuköynnöstä, nyt tai kohta, borneon kaunotarta havittelen mutta muutkin kyllä kävisi. Haluaisin kovasti....täältä ennoo löytännä. Vaatiiko korkeaa ilmankosteutta? Mun käsittääkseni pikkusohtuköynnös on krantumpi, mutta nuo muut ei niin hötkyile kastelun/kosteuden kanssa, olenko väärässä?
Minulla on joka sortin soihtuköynnös viihtynyt mainiosti, kunhan saavat valoa. Kerrostalokämpän ilmankosteus ainakin siis on riittävä Ihan kuivaksi en ole multaa päästänyt.
Minullakin on kolme souhtuköynnöstä. Kaksi kirjavalehtistä ostin Plantagenista ja ne ovat viihtyneet ja kasvaneet hyvin salaojitetussa umpinaisessa amppelissa, olohuoneen ikkunalla. Kolmannen, jotain muuta lajiketta olevan, ostin pari viikkoa sitten ja ainakin toistaiseksi se on hengissä
Ei täällä kellään olisi KELTAKUKKAISTA soihtuköynnöstä josta saisi muutaman pistokkaan?
Keltaisen haluaisin minäkin. Esim. Aeschynanthus humilis ‘Topaz’ olisi kiva. On vain aika vaikea löytää. Tuliköynnös on helpompi saada keltaisena.
Hmm. Minulla on kotikotona odottamassa mummun peruja olevasta soihtuköynnöksestä alku, mutta taisi sekin kukkia enemmän oranssina kuin keltaisena. Suurin kukin kuitenkin!
Ei tuo pikkusoihtarikaan mikään vaikea kasvatettava ole, iso soihtarissa on kyllä paksummat vahamaisemmat lehdet joten ei ota nokkiinsa pienestä kuivahtamisestakaan. Samaa olen harrastanut pikkusoihtarin kans eikä se ainakaan ottanut nokkiinsa kun pääsi kuivahtamaan vaan teki sen kukkasenkin kiitokseski. Ehkä karvaiset lehdet estää haihtumista ja imee toisaaltaan pieressä pulputtavan akvaarion kosteutta. Siinä on punaiset kukat ja leikkelen siitä varmaankin lisää pistokkaita keveemmällä ennen kuin siirrän sen hydroon että on varmuuskopioita jos se ei haluakkaan vaihtaa kasvualustaa ja kuukahtaa : )
Tuossa meidän tuvassa asuilee tätä puskaa, käsittääkseni isosoihtuköynnös. Tässä on kyllä kovat varret, jotenkin ei vastaa mielikuvaa köynnöksestä..
Kukat ovat oranssinpunaiset ja tiputtelevat turkasesti mettä tai mitä lie. HAssua mutten muista koska se kukkii ! Syksyllä kai.. ehkä elokuussa?
Tänään perkasin pari oksaa lastentarhaan
Jos nämä selviävät järkytyksestä, niin olisiko halukkaita vaihtajia ( kunhan ilmat lämpeneväT tietysti) ?
Ottaisin mielelläni pelakuun pistokasta ( mahd. maatiaista, ei hienouksia..) , kultaköynnöstä.. en oikeastaan tiedä, jotain kivaa ja helppoa :-) . Jos jotakuta kiinnostaa niin heittäkää ehdotuksia !
Tai jos jollain on rentovarsisempaa soihtuköynnöstä niin sekin kiinnostaisi..
Mulla olis kirjavalehtinen, muttei tavallista
En löytänyt mistään tuliköynnös palstaa joten laitoin nyt tähän.
Pari vuotta sitten annoin joillekin nettiläisille oksia tälläisestä keltaisesta tuliköynnöksestä, nyt on omani kuollut ja olen yrittänyt etsiä monesta kukkakaupasta samanlaista, mutten ole löytänyt joten jos jollakin sattuu vielä tätä olemaan olisiko mahdollista saada muutoma oksa siitä, minulle voi laittaa myös viestiä.
Minulle kelpaisi myös isosoihtuköynnöksen oksat. vaihdossa olisi toisenlaista soihtuköynnöstä.
Sirpuli, oletko onnistunut kukittamaan tuliköynnöksesi joskus itse? Mullakin on sellainen (väristä ei mitään tietoa) ja ajattelinkin, että kukkiiko yleensä helposti?
Kukkii helposti, minulla oli kaksi niitä sellainen oranssi häröttäjä joka oli huonompi kukkimaan kuin tuo keltainen, mutta kukki pari kertaa vuoteen ja tuo keltainen kukki tosi paljon siinä oli suurimman osan vuotta kukkia.
Muistaakseni tarvitsevat kuivan kauden joskus syksyllä vai oliko viileää vai kumpaakin. Onko sulla oll.ut mitään erityishoito-ohjeita?
Ei ole ollut mitään ihmeempää, kastellut milloin muistanut, ei ole ollut viileämmässäkään.
lajike tuossa keltaisessa lienee ‘Krakatau’… ja on kyllä harvinaisen vaikea löytää … yrittänyt hankkia sitä jo useamman vuoden… ja harmittaa kun ei mistään sitä saa!!!
Tietäisikö joku kertoa mistä etelä-suomen kaupasta löytyisi isosoihtuköynnöstä olisi hankinta listalla, mutta mistään ei löydy, etsin myös tuota tuliköynnöstä ja kelta tai valkokukkaista kliiviaa.
Oletko Stockalta käynyt katsomassa? Jotain soihtuköynnöstä oli muistaakseni viime viikolla ja ainakin keltaista kliiviaa.
Siipihenkilö, helsingin? tänään soitin niin ei ollut.
Itäkeskuksesta oli muistaakseni puhe.