Soihtuköynnös, Aeschynanthus

soihtari on ruvennu kukkii, se on ollu koko kesän pohjoisikkunalla, nyt siirsin vähän valosampaan.

kuolasin netissä taas vaihteeksi columneoita ja ah miten ihania niitä onkaan olemassa. Harmi vain että niitä ei oikein tahdo euroopasta mistään löytää vaan aina olisi tilaus tehtävä jenkkilään mikä maksaa tietysti huomattavan paljon enemmän. c microphylla, c microcalyx, c cascadinng beauty c sundancer ja c arguta olisi himon kohteena tällä kertaa ja hankinnan alla. Jos olette nähneet niitä missään euroopan nettikaupoisa niin hölötelkää tai jos itsellänne jotain näistä on niin samat sanat jos saisin ruinattua pistokasta.

Kirjosoihtuköynnös kukkii kovasti, vaikkakin pieniä kukkia. Nyt huomasin sitä kääntäessäni, että siitä roikkui jotakin pitkiä varsia ja paremmin katsottuani totesin ne siemenkodaksi. En ole ennen tämmöisiä huomannut. Toisella on pituutta 15 senttiä, toinen parikymmensenttinen. Otinpa oikein kuvankin.

vähäks maheeta sirkeli! mimmosiakohan soihtareita niistä kasvaa? tuleeko samanlainen kun emokasvi vai jotain muuta?

Enpä tiedä, mahdanko kokeilla! Jos siemenet itää hyvinkin runsaasti, niin mihinkä joudun sen kasvimäärän kanssa, kun nytkin jo tuppaa olemaan ahdasta. Jos joku haluaa kokeilla, voin kyllä lähettää siemenpötkylän postissa, kunhan se nyt ensin tuleentuu.

Tänään tarttui kukkakaupasta isosoihtuköynnös mukaan. Tällä on paksut pyöreähköt ja isommat lehdet kuin mitä toisella minun isosoihtuköynnöksellä jossa on suipommat lehdet… Kukkii kuulema punaisin kukkasin eikä nimeä tiedetty…

Kokeilin joku aika takaperin pölytystä näillä. Nyt en kuitenkaan yhtään tiedä onko ensimmäinen äiti ja toinen isä vaiko ensimmäinen niin äiti kuin isä. Jotakin sieltä kuitenkin näyttäisi olevan tulossa...

tuossa on sitten nätti kukka tuossa alemmassasoihtarissa tällai kun läheltä näkee. Ostin soihtarin viimeviikolla jossa on pyöreämmät lehdet ja odottelen innolla kevättä jos se kukkisi. Leikkelin siitä juuri pistokkaita vesiviljelyyn ja se warmaankin innostuu leikkelystä niin kovasti että pukkaa kukkaa tai niin ainakin haaveissani toivon:)

Punaisesta soihtarista joutaisi muutama oksa taas juurrutettavaksi!Yksärillä,varjon,puolivarjon perennavaihdokkaisiin.(sitten keväällä)–Tämä on muuten hulluna kukkinut,neljättä kertaa tänä vuonna,vaikka ensimmäisinä vuosina olin ihan tyytyväinen viherkasvinakin.-Kuvakin on, vaan tökkii taas jossain!

Hei hopsinpopsin minä minä :slight_smile:

lis. Irsalla ei tuossa lue sitä: Lähetä viesti :o

Ei lue Heksullakaan

Kaikil muil on :frowning:

Kun avaa nimimerkistä tieodot niin sieltä löytyy. Profiilissa täytyy ruksata se, että sallii muiden ottaa yhteyttä profiilin kautta tai jotain…

"Anna muiden käyttäjien ottaa yhteyttä sinuun profiilisi välityksellä."

Heksu, sain soihtarini vedessä juurrutettuna aikoinaan,joten niin tekisin sinunakin. Mutta,onko multaan juurruttamisesta kenelläkään kokemusta?

Soihtuköynnökseni tiputtelee reippaanlaisesti lehtiä. Onko tuo tavallista pimeän ajan käytöstä, vai kenties vika jossain muussa (ensimmäinen talvi minulla)? Kirjavalehtiset kaverit viereisessä ikkunassa kukkivat iloisesti.

Välke, millä ikkunalla on ja miten kastelet?

Minä olen juurruttanut mullassa ja onnistuu kyllä. Huppu päähän ja silleen.

Välke mulla pudotti myös kaikki lehtensä, en tiedä teinkö oikein, mutta leikkasin varren. Onneksi mulla on toinen, jossa on lehdet ainakin vielä.

Ei minun soihtuni ole tiputelleet lehtiä kuin silloin kun niillä on joku hätä. Yleensä kastelen niitä liikaa tai liian vähän, silloin kun ne lehtiä tiputtelevat. Jotkut lajikeet ovat herkempiä reagoimaan vääränlaiseen kasteluun. Ostokukat ostomullassa ovat kaikkein tyytymättömämpiä tähän aikaan vuodesta. Siksi yritän muistaa vaihtaa ostomullan toiseen ennen syksyä, jos olen hankkinut kukan keväällä tai kesällä.