Soihtuköynnös, Aeschynanthus

Oiskohan nuo ikkunat itään päin? Jos nuo oksat nyt ihan kaljuiksi menee, niin tarttee minunkin leikata ne pois.

Tykkäävätkö ne kosteasta mullasta näin talvisaikaankin? Tuon kirjavalehtisen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, nytkin kukkii täyttä häkää. Tuo vihreälehtinen onkin sitten vaativampi. Keväällä ostin, ja koko kesän kasvoi ja nyt talven myötä alkoi lehtien tiputtelu.

Minulla on yksi itäikkunalla, ja se ainakin kukkii vielä. Ei vihreä ole sen vaativampi minusta. Liiallinen märkyys ainakin saa tiputtelemaan lehtiä.

Jos ei kuki ja ei muutenkaan paljoo kasva, niin laita talveksi viileämpään ja pidä kuivempana. Levon pitäisi parantaa myös seuraavaa kukintaa.

Samainen soihtari, joka tiputtaa lehtiään, niin vääntää osaan latvoja kukkanuppujakin.

Minun sisäkukat ei saa olla yhtään kranttuja tai joutavat pois. En kestä ollenkaan kaljuuntuvia tai muuten kiukuttelevia yksilöitä. Meillä mennäänkin pääasiassa anopinkielillä ja -hampailla :wink:

Kyllä soihtyköynnös yleensä onkin aika vaivaton. Punaiset ovat minulla olleet niitä krantuimpia.

Zaira, nyt kun osuttiin samoille kulmille, niin kerron sinulta taimenvaihdossa saatujen huonekasvien kuulumisia. Kolme (marraskuunkaktus?, soilikki ja soihtu- tai tuliköynnös?) niistä on tilan puutteen takia matkannut äitini hoiviin, joka onkin saanut kasvit viihtymään, kukkimaan ja kasvamaan esimerkillisesti. Äitini on kaukana viherpeukalosta, mutta nuo kyseiset kasvit ovat tykänneet ilmeisesti vanhan talon viileästä yläkerrasta ja isosta ikkunasta. Taidan kohta omia ne takaisin itselleni :wink:

Välkkeele,ihan siksi esitin kysymyksen,kun mietin miksi pdottavat lehtiään! Soihtuköynnös ei saa kuivahtaa missään vaiheessa, lorauttelen vettä pari kertaa viikossa näin talvella,kesällä ehkä kerran viikossa vähän enemmän kerralla.(eikä suoraan kraanasta otettua).

Omani on pohjoisikkunalla,saviruukussa,muovinen suojaruukku ja amppelissa.-Kokemukseni mukaan ei tykkää koskea mihinkään pintoihin, siksi pari kertaa vuodessa pystyn ilahduttamaan jotakuta kasviystävää oksalla tai muutamalla.

Eipä silti,kesti monta vuotta, kunnes reuhahti kasvuun ja kukintaan,tänä vuonna neljäs kerta!

Kiitos hyvistä neuvoista :slight_smile: Minun kaikki soihtarit on samanlaisissa umpinaisissa amppeliruukuissa, tosin hyvin salaojitetuissa. Yritän olla tarkkana kastelun kanssa, etten vain vahingossakaan kastele liikaa ja mädännytä koko kasvia.

-Niin,ja piti vielä sanomani: tykkää enemmän vähän ahtaista oloista!

Kiitos soihtuköynnöksen ohjeista! Nyt tiedän miten toimia (tarkistin, niin onneksi mulla on kaksi soihtuköynnöstä vielä, niin en menettänyt mitään, jos tämä leikattu köynnös on nyt menetetty).

Hei,osaako joku antaa neuvoja tämän hoitoon?

Ei tuo oo soihtuköynnös vaan posliinikukka, Hoya Compacta

Ihanko tosi,kauppias on kyllä väärällä alalla,voi vitsi.Kiitos jadeliila.

Kukkakauppiaat ovat joskus siellä vain töissä. =)

Käy sano sille myyjälle että mitä sinä täällä kakkaa jauhat =)

No kun hän omistaa sen kaupan siinä Prisman sisällä .

Kehui mulle kuinka on helppo ja kauniit punaiset kukat ja

menestyy hyvin.

Antoi tän alennuksella,5€ maksoi.

Täytyy käydä toivottamas

hyviä jouluja kun meen Prismaan,ja samalla tentata paremmin,sekä ohimennen lipsauttaa kukan nimi.

No tuleehan siihen kauniit punaiset kukat :slight_smile:

kyllä se on ehkä sittenkin aeschynantus, suvussa on tuoolainen kippuralehtinen ja luulin sitä itsekkin ensiksi hoyaksi mutta lähempi tarlkastelu kaupassa ja se oli se kippura soihtari. en nyt muista tuon nimeä mutta kaivan sen jostain:)

Tupsukki kuukkeloippas sellainen kuin lipstick plant rasta. Jos näyttää samalta niin on se ja jos ei niin sitten siun kasvi ona varmaan h.compacta silmän isku

Rasta on kippuralehtinen, mutta minusta tuo edellinen on hoya.