Minä käytän mastercard korttia, kun ostan ulkomailta tai sitten iban ja swift. Riippuu ihan mistä paikasta tilaa, tai mikä maksutapa heillä on käytäntössä.
Näistä uusista ei ole vielä tullut laskua, jaa enpä ole käynyt katsomassa pankissa onko mennyt jo rahat etukäteen. Yleensä menee etukäteen.
Äippä&2, miten olet yrittänyt juurruttaa pistokkaita? Soilikin pistokas ei välttämättä ole kuollut, jos se on rupsallaan tai ei näytä mitään elonmerkkejä.
Erityisesti mullassa juurruttamalla soilikin lehdet nuupahtavat ensin, mutta virkistyvät myöhemmin, kun juuret ovat kasvaneet. Soilikin juurtumiseen menee aikaa, joten pistokas saattaa kököttää kauan (jopa 2-3 kuukautta) purkissa ennen kuin uudet lehdet ilmestyvät. Erityisen hidasta juurtuminen on talvella, kun valoa on vähän.
Itse juurrutan soilikin lehdet ensin lasissa, jossa on hieman vettä pohjalla. Näin pystyn seuraamaan paremmin, milloin juuret ovat kasvaneet. Joskus pistokas on tehnyt lasissa jopa uusia lehdenalkuja.
olen yrittänyt mullassa myös juuruttaa ja lasissa, ja näytti kyllä aluksi onnistuvat mut en tiedä kasvaakos kun sain kyllä alkuja joissa juuria ja pieniä alkuja. mut toiset soilikin lehdet eivät juurtuneet lasissakaan vain kuolivat.
Jos pistokkaat ovat vielä vihreitä, on toivoa. Luulen, että nämä juurelliset pikkutaimet kasvavat nyt juuria ja alkavat kasvattamaan lehtiä keväällä, kun valo lisääntyy. Miten olet kastellut pikkutaimia? Soilikkia pitää kastella myös talvella, toisin kuin santpauliaa, joka saa olla melko kuiva.
olen kastellut,mut oli vihreänäkin mut jotenkin kuin olisi haitunut ilmaan koko pistokas, niin yritin myös lasissa juuruttaa mut eipä onistunut,näytti aluksi että onnistuisi kasvatus,mut jotenkin vain eipä onnistunut, niin mut kyllä santun lehdissä on juuria jotka on lasissa.
Pistokas haihtunut ilmaan?!? Enpä ole tuommoisesta ennen kuullutkaan. Ensimmäisenä tulee mieleen, että mullassa olisi harsosääsken (“kukkakärpäsen”) toukkia, jotka nakertavat pistokasta. Nämä toukat ovat läpinäkyviä, ja niillä on musta pää. Jos harsosääsken toukkia on mullassa, syynä on liikakastelu. Tuntuuko multa kostealta vai kuivalta? (Kannattaa kokeilla syvemmältä, kun pintamulta saattaa kuivua nopeasti, vaikka ruukun pohjalla olisi vettä). Liian kostea multa myös tuntuu kylmältä.
Jatkoa. Olen juurruttanut soilikin lehtiä 3 eri tavalla:
1) Istutan pistokkaan suoraan multaan ja peitän sen muovipussilla. Täytyy tuulettaa joka päivä, jotta pistokkaat eivät ala mädäntyä. Pistokasruukkua ei tarvitse kastella paljoa (yleensä riittää kastelu istutuksen yhteydessä), koska muovihuppu pitää hyvin kosteuden sisällään. Pistokkaat nuupahtavat ensin, mutta ne virkistyvät myöhemmin. Kun pistokkaat ovat juurtuneet, ne eivät nuupahda, vaikka muovipussi otettaisiin pois. Tässä vaiheessa kastelua lisätään ja muovipussi otetaan kokonaan pois. Uudet lehdet eivät kuitenkaan ole välttämättä ilmestyneet vielä tässä vaiheessa.
2) Laitan pistokkaan vesilasiin, jonka pohjalla on pari senttiä vettä. Kun pistokkaaseen on kasvanut juuret, istutan sen multaan. Olen pitänyt istutuksen jälkeen muovipussia pistokkaan yllä, jotta lähtee paremmin kasvamaan. Pistokkaalla on tässä vaiheessa vasta vesijuuret (toimivat vain vedessä), ja sen täytyy kasvattaa multajuuret. Riittävästä tuulettamisesta pitää tässäkin tapauksessa huolehtia.
3) (Löysin tämän jostain kukkakirjasta, ja piti itsekin kokeilla .) Leikkaan terävällä veitsellä soilikin lehdestä keskiruodin pois. Sitten istutan molemmat lehden puoliskot multaan pitkälleen, leikkauspinta alaspäin. Muovipussilla peittäminen ja kastelu samalla tavalla kuin juurrutusmenetelmä ykkösessä. Tämä on oikea massamonistusmenetelmä, yhdestä lehdenpalasesta tulee paljon taimia. Tämä on kuitenkin epävarmempi menetelmä kuin nuo kaksi edellistä, ainakin minulla edelliset ovat toimineet paremmin.
Kaikkia 3 tapaa olen kokeillut, ja jokaisesta on onnistuneita tuloksia. Kuitenkin käytän useimmiten 2. menetelmää, koska siinä pystyn malttamattomana ihmisenä seuraamaan juurien kasvamista.
en tiedä oikein mut jos olen kastellut huonosti mut pitää kokeilla möhemmin uudestaan, kun olen saanut nyt santun lehtiäkin vasta onnistumaan juurtumaan lasissa. kiitokset neuvoista.