Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Kurnuttajat tulevat kohta kissa sivuille, jos saan kuvaan heidät ...nauruakilpajuoksua...minä ja kamera...kissat juoksevat mua pakoonsilmän isku ...jännää!

Tänään kukassa 'Nia'.

Kauniisti teillä kukkivat soilikit. Minulla on soilikkia vain yhdessä purkissa (eikä se kuki), mutta katselin näitä kuvia täällä, että pitäisikö soilikilla olla vain yksi lehtiruusuke per purkki? Tuo minun soilikki on aika kitukasvinen lehtiensä koon puolesta, mutta lehtiä on toisaalta aika monta, ja tosiaan useampina ruusukkeina, kaksi isompaa ja muutamia pieniä. Pitäisikö minun siis jakaa sitä että se kasvaisi isommaksi ja kukkisi jopa?

Tässä kuva vähän aikaa sitten perustetusta soilikkitehtaasta. Leikkasin sinisen soilikin lehdestä keskiruodin pois ja leikkasin lehden puoliskot pienemmiksi paloiksi. Aluksi kaikki lehdenpalat muuttuivat veteliksi ja yksi kuivui kokonaan. Kolme jäljelle jäänyttä ovat nyt virkistyneet. Jos tehtaan toiminta onnistuu, taimia pitäisi olla tulossa.

Tehdas toimii muovipussin sisällä, otin sen pois kuvaamisen ajaksi.

Odotamme malttamattomana tuloksia Laitahan sitten kuvia jälleen tulemaan.

Joo, kyllä laitan kuvia projektin etenemisestä. Kokeilumielellä liikkeellä, olen laittanut useilla eri tavoilla soilikin lehtiä juurtumaan, vaikka tarvitsen vain muutaman taimen. Jos taimia tulee todella paljon, niin täältä löytyy niille varmasti ottajia.

Varmasti löytyy Minullakin on hakusessa valkoinen; sellainen pienilehtinen. En tykkää niistä isolehtisistä, kun ne vievät niin paljon tilaa.

Ihana Hilun soilikki! Minun soilikeistani kuoli SEITSEMÄN talven aikana, PLÄÄH! Ja näyttää siltä että vielä yhdestä on tulossa vainaa. Liekö syy hoitajassa vai missä… no, ehkä vähän laiskanpuoleista oli kastelu. Mutta käsittääkseni tällä kertaa talvi verotti enimmäkseen niitä “tavallisia” punaisia ja sinisiä, melkein kaikki erikoisemmat (lue=penttiläisiltä saaduista lehdistä lisätyt) ovat hengissä. Paitsi että Grape Slush taisi kadota.

Ostin siten kevääthuumassa ihanan vaaleansinikukkaisen tuolta kukkakaupasta, mulla ei sellaista ollutkaan. Ja varmaan tulee lisää hankittua kun nyt on tilaa…

Voi..oih...miten ihania soilikkeja. itselläni ollut kaksi jotka jostain syystä olen onnistunut tappamaan. En vain saa niitä menestymään.. kastelenko liikaa vai mikä lie?Tai jos soilikki ei tykkää minusta.....kauniskukka muuten.

Poppius, mulla kävi samoin… Kaikki punaiset soilikit menehtyi talven aikana, eikä muutkaan kovin upeita ole, mut hengissä sentään. Jospa siitä intoutuisivat kun vaihdoin mullat.

niin ei menestyneet mullakaan soilikin pistokkaat.

No höh MarjaBee. :frowning: Mulla kyllä kaikki pistokkaat on hengissä, ja voivat hyvin. Pienet ituset talvehti puoliksi leikatun ison limppapullon suojissa koko talven! Kunhan alkavat enemmän kasvaa mullanvaihdon jälkeen, otan putelin pois. Jaa niin, ne mullatkin siis pitäisi vaihtaa… Osasyy noihin talvikuolemiin on varmaan se, että en muuten tainnut vaihtaa viime keväänä multia kuin muutamalle soilikille… Olisiko sitten ne vanhassa mullassa olleet jotka kuoli? Onneksi noita on vielä kymmenkunta jäljellä. Pitää ottaa heti varapistokkaita, kunhan lehtiä liikenee.

Tässä uusin hankintani. Minusta niin ihana vaaleansininen.

Kävin soilikkini läpi, ja huomasin, että minulla onkin yksi Grape Slush hengissä! Ihmeesti olikin jäänyt aika monesta yksi kappale jäljelle hymy

Tällaiset ovat päässeet talven yli. Falling Stars (yksi iso ja kaksi pistokasta), Gloria (3 kpl), Texas Hot Chili, Albatross, Amanda, Grape Slush, lohenpunainen, vaaleanpunainen, vaaleanpunainen raidallinen, punainen keltanieluinen, sinikeltainen, ja yksi jossa ei ole lappua. Toivottavasti joku erilainen yksilö. Siis itse asiassa ei hullummin! Vain tummat violetit ja siniset sekä yksi tummanpunainen (en muista nimeä, mutta ihana) on nyt hävinneet, muut kuolleet olivat ilmeisesti "kakkoskappaleita". Jee!

Vähän myöhemmin keväällä voisin tehdä lehtivaihtareita... Niitä violetteja kaipaan.

Mahtaa olla nyt se norsunsolikki, minkä ostin tänään v…pajasta. Siinä on yksi valtava lehti. kuihtunut kukkavana ja useampi kukkavana tulossa.

Huomasin just että ainut elossa oleva kolmesta viime syksynä ostamastani soilikista väsää kukkaa:

Vaihdoin tänään mullat. Pari soilikkia sain hyvin jaettuakin :slight_smile: Olen oikein tyytyväinen siitä miten selvisivät talvesta, se kun on aina vähän epävarmaa… kun nyt selviävät sitten mullanvaihdosta! Pari ruukkua näyttää aika kornilta, kun muutin pikkuvauvat normaalinkokoisiin ruukkuihin jo valmiiksi… mutta kyllähän ne siitä kasvaa!

Ja ei kun lisää on tulossa. Tilasin neljä uutta Pirkko-Martan Dibleysin kimppatilaukseen. Oih.

Mikä ihmeen juju on siinä, että santut minulla kukkivat hullun lailla, mutta soilikit eivät millään. Saan kyllä soilikkeja lisätyksi lehdenpaloista oikein hyvinkin, pysyvät kyllä hengissä, mutta kukinta on niin ja näin. Mitähän teen väärin ?

tässä "norsun" lehti. Kokoa sillä on 35x25 cm

Kuihtuneessa kukkavanassa on muutama siemenkota, pitää yrittää siemenlisäystä kun ei lehtiä voi käyttää. Uusia kukkavanoja tulossa.

Eikös tuo "norsu" ole viralliselta nimeltään pilvisoilikki? Aivan ihana kuitenkin