Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Mulla on yks kirja, jossa se on nimetty norsunsoilikiksi. Pitääkin kuukkeloida kummallakin nimellä.

Aiemmin on näköjään jo ollut asiasta juttua ja noiden kahden erot mainittu.

http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=13598&vnro=538736

Soilikkitehtaan tilannekatsaus: yhden lehdenpalan söivät kukkakärpäsen toukat, mutta mullan pinnassa suikertaa juuria ja yksi pieni taimi on ilmestynyt.

Tuota tulee mulle Dibleysiltä.

MarjaBeeltä viime toukukuussa tullut soilikin lehti juurui ja tekee nyt kukkia.

Tosin minä kadotin siltä nimen.

Voi miten hienoa, Merccu59! Hän näyttäisi olevan Gloria, todella rehevännäköinen! Omani menehtyi viime talvena, samoin kuin ne kaikki pikkualut, joita sinulta saaduista lehdistä sain alulle. :frowning:

Laittelen sulle uusia lehtiä kun ilmat lämpenee. Katsotaan mitä haluat noista.

Yksi niistä kolmesta ei nähnyt kevättä,mutta toinenkin jo tekee kukkaa.kukkanen

ompa teillä ihania soilikit, niin ei menestyneet itselläkään mikään soilikin alku .

Hei kaikille onpa upeita kukkia. Minulla on vain yksi soilikki tai nyt kolme jos henkissä selviävät nyt kun vaihdoin siihen mullan niin jaoin se kolmeen osaan.

Minä olen jo vuosia etsinyt niitä vanhoja soilikkeja enkä löydä niitä mistään onko teillä jollakin ja voisiko vaikka ostaa siis etsin sellaista vaalean sinistä ja valkoista niissä oli isommat kukat kuin nykyisessä minun äitini kasvatti niitä mutta on nyt hukannut ne kaikki en tiedä onko niitä ollut muun värisenä.

Blommialla on valikoimassa ja voi tulla joskus kesällä, kun näkyy myyneen tämän keväiset loppuun. Saatan tilata myöhemmin, joten voisi ajatella kimppatilausta ehkä. Itse ostin kaupasta ihan tavallisen soilikin joka toimii stunttina, kun harjottelen hoitamaan lisäämään yms. Ihan nätti pinkkikeltainen.

Gesneriasterna-yhdistyksessä

http://www.gesneriasterna.se/swe/

jos on jäsenenä, niin sieltä voipi ostaa erilaisia paketteja, mm. 7 kpl niiden vanhanaikaisten isokukkaisten soilikkien lehtipistokkaita. Minäkin tykkään eniten niistä vanhoista ja mulla on muutama, mutta ovat pieniä vielä.

Amppelisoilikin pistokastaimet aloittavat kohta kukinnan.

Laitoin tuon kuvan, jossa meidän neiti esittelee tuota soilikkia.

Olen katsellut noita ruotsalaisia sivuja. Mutta mulla ei taivu ruotsi sittten mitenkään päin ja ylensää muu kieli aiheutta mulle vaikeuksia en osaa edes lontoota muuta kuin yes. Kuvia olen kyllä hyvä katsoon ja ajatteleen ton haluun ja ton ja niin edes päin.

Savma juttu täällä ei taivu kuin Suomi siinäkin välillä tuppaa tökkimään hinaurua

niin olen sivuja käynyt katsomassa moniakin, niin myös täällä, ei oikein muu kieli taivu kuin suomi.

Multa tuntuu nuo soilikit nyt kaikki menevän paremmille kukkamaille. Mullanvaihdon jälkeen on jo kolme kuollut, enää on neljässä ruukussa eloa. Parhaimmillaan noita oli kuitenkin alun toistakymmentä… :frowning:

Soilikkitehdas on toiminut neljä viikkoa ja näyttää nyt tältä:

Hyvin näyttää toimivan soilikkitehdas. Hienoa!

Kyllä olen itsekin yllättynyt miten hyvin nuo kasvavat. :slight_smile: Laitoin samaan aikaan näiden lehdenpalojen kanssa juurtumaan yhden lehden vesilasiin ja yhden lehden multaan pystyasentoon. Vesilasissa olevassa on nyt pienet juuret ja pystyssä oleva pistokas on terhakka, mutta ei kasva vielä pikkutaimia.