Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Mun soilikkini vasta näyttävät kukkimisen oireita… ihan pienenpieniä nuppineulanpään kokoisia kukkavarren alkuja vasta näkyvillä. Missä te noita soilikkejanne kasvatatte kun mulla ne alottaa kukkimisen aina niin myöhään! Tosin suurin osa on viileällä kuistilla mutta osa on ihan normaalissa huoneenlämmössä.

Hihhih. Niinpä tietysti. Ikkunalaudalla ne mullakin on naurua Mutta valotilanne on tietysti huonompi. Ovat näet koillisikkunalla, ne huoneenlämmössä olevat. Viileällä kuistilla olevat ovat kaakkoon päin, mutta se viileys tietysti hidastaa.

Eli siis keväällä valoa että saa kukkimaan aiemmin.. hmmm. Noi on vaan ainoat sopivat ikkunat muuten soilikeille...

Voi juku olisin heti ilmoitautunut jos olisin tienyt että sinulle olisi käynyt myös ei ihan valkoinen minulla on ton värisiä kaksi

on kaunis kukkainen soilikki sulla hoyabella, voi kun onnistuisi itselläkin kasvatus.

Vauh… miten upea soilikki hoyabella,itse en saa soilikkia menestymään millään. Kastalenko liikaa vai mitä teen kun se kuolee…

en itse saanut menestymään soilikin pistokkaita yli talven.

Minäkin olen kokenut soilikit jotenkin vaikeiksi. Tahtovat joko lörpöttää tai sitten kuivattavat lehtensä ja nuputkin. Epäilen, että minulla saviruukuissa tarvitsisivat enemmän vettä, koska näkyy se kastelu piristävän. Ovatko siis erityisen janoista sakkia ?

Minä kasvatan Soilikit valkoisissa muoviruukuissa, mielestäni helppoja kasvattaa, jos kastelee liika ja alkaa Kasuariinan sanoin lörpöttää kannattaa pitää pari kolme viikkoa kuivana, niin taas piristyy. Tosin minulla on vain kahden väristä sinistä ja punaista, joka vuosi keväällä jaan ja laitan uuteen multaan, kukkivat valtavasti kesän ja syksyn, nyt on ensimmäinen kukka punaisessa. Talven lepoajan kastellaan todella vähän. Juurelle minä kastelen.

Saviruukussa saa kastella paljon useammin kuin muoviruukussa. Ja päältä(kin) :slight_smile:

Mie olen kastellut myös talvella soilikkeja melko paljon. Tuntuu, että lehdet alkavat heti kuivamaaan, jos multapaakku pääsee kuivaksi. Jotain tekemistä asian kanssa voi tosin olla sillä, että ovat saviruukuissa. :slight_smile:

Koetan muuttua ahkerammaksi kastelijaksi. Ja josko lannoitettakin raaskisin/muistaisin tuikata sekaan useammin. Menenkin heti tökkäämään yhden kukkiville tarkoitetun 2 kk kestävän ravinnepuikon :slight_smile:

Minullakin on valkeissa muoviruukuissa. Kukat ovat minusta näyttävimmät niissä ja käyvät hyvin valkeisiin ikkunalautoihin :slight_smile: Yllättävän paljon ne tarvitsevat vettä kasvukaudella, talvella paljon harvemmin, ehkä kerran viikossa tai puolessatoista annan talvisin vettä, kesällä jopa joka toinen päivä. Ja kastelen kyllä juurelle, olen laiska. (Santut kylläkin lautaselle.)

Oijoi, kukkiikohan toi mullakin joskus! Ihana!

Ihana!!! Voi kun ei ole sitä Christmas Morningia…

"Norsu" alkaa kukkimaan

Hihi ei tuo kyllä norsulta näytä ,sehän on kaunis kukka eikä norsunaurua vai onko kukan nimi oikeesti norsu??

Tässä uusimmat kukkijat.

Raili-45, katsopa sivulta 29 niin näet Norsunsoilikin ilman kukkia.

Jutita kävin vilkaisemassa no joo ,eli ledestäkö tuo nimitys johtuu ,muistutti norsun nahkaa tosi ei väriltään.naurua mutta kyllä kukka silti on kaunis.hymy

Pirkkiksellä komiat kukkijat! Siinähän sitä olis Hoyabellalle puhtaan valkoista soilikkia… Midnight flame on muuten aivan tummanpunainen, tämä tiedoksi Hoyabellallle (kuin myös se että omani sain tapettua, mutta ehkä jollain muulla on…).