Löysinpäs minä oikean palstan.....olen yrittänyt lisätä soilikkeja lehdistä kun niin minua viisaammat neuvoivat. Lehti halki ja multaan. No, minähän tein niin ja laitoin oikein pussin sille purkille päähän. Ja sitten kun olen sinne katsonut niin siellä ei ole yhtään mitään ! Se lehtikin on haihtunut eikä mitään kasvua näy missään. Kuka sen lehden söi ! Ainakin pari kolme lehteä olen hävittänyt tuolla tavalla. Mihin ne lehdet häviää ja miksi en onnistu saamaan pikku soilikkeja sillä tavalla ?
Mulla on myös sama ongelma kuin hillasuolla. Laitan muovipussin päälle tai en niin aina ovat lehdet vaan hävinneet jonkun ajan kuluttua.
Ainoastaan yhden kerran olen onnistunut lisäämään soilikkia tällä tavoin eli nyt tiedän varmasti että se ei ole pelkkä urbaanilegenda.
hih, jolinar, kukahan meille osais vastata mihin ne lehdet häviää ? Lahoavat mullaksi ? Vai onko meille vain sattunut sellasita multaa joka syö soilikin lehtiä ?
Mullakin kasvaa yks ikkunalaudallinen soilikkeja. Mummi niitä on mulle lahjoitellut ja tänä keväänä sitten jaoin ne pienemmiksi kun oli mielestäni liikaa per purkki. Hyvin lähti kaikki kasvuun, vaikka jaottelin aika rankalla kädellä juuripaakut ja vieläpä leikkasin kaikki vanhat lehdet pois.
Mulla ne tekee vaaleanpunaisia ja sinisiä kukkia. Lajeista ei aavistustakaan! Vaaleanpunaista taitaa tulla aina useampi kukka yhteen varteen ja niitä sinisiä yks per varsi. Jahka nuo mun jaetut soilikit alkavat joskus kukkia, voinkin laittaa kuvia jotta voitte sitten kertoa josko tiedätte lajeja
Ja mummi niitä toi muoviruukuissa, itse viime vuonna vaihdoin pari saviruukkuun. Hyvin elelevät molemmissa. Voipi olla että jopa muoviruukku ois parempi, koska niitä kastellaan lautaselle, niin se saviruukku horasee itseensä niin paljon vettä... mutta molemmat toimii
Mulla ne kasvaa pienellä itä-ikkunalla.
Sen on pakko olla soilikkeja syövää multaa... Mitään muuta vikaahan ei mun hoidossa ainakaan oo
Pitää toivoa että sille riittää soilikit ravinnoks, etteivät ala ikkunalaudat pikkuhiljaa ja huomaamatta tyhjentyä kaikesta vihreästä!
Minunkin oli pakko kokeilla mielenkiinnosta tuota lehden puolikkaasta lisäämistä. Laitoin isompaan ruukkuun turvemultaan puolikkaita lehtiruoti pitkin mullan pintaa ja tuin ne tikuilla. Osa lehdistä haihtui kuin ilmaan (mustuivat parissa päivässä ja hajosivat) ja osa on alkanut tehdä pieniä poikasia. En laittanut muovipussia ruukun päälle ja multa pääsi muutamaan otteseen kuivumaan ihan porokuivaksikin.
Tässä muutama kukkija, osa porukoista vielä hankkii
Kim ja Bethan sekä jokin amppelisoilikki..
Amppelisoilikki on Streptocarpus saxorum, mutta siitä on monia lajikkeita. Mulla kukkii Lemon Ice omaa sukua Dibley''s, valkoinen pienehkö kukka, jossa iso keltainen läiskä nielussa.
Hei kaikki,
Soilikki on ehdoton lempikukkani ja olen jo pidempään lueskellut täältä (varsinkin vanhoilta sivuilta, joissa kävi keskustelu kiivaasti) soilikkien hoitoon liittyvistä asioista.
Tällä hetkellä omistan vaivaiset kaksikappaletta, ja huhtikuun alkupuolella yritin niistä ekaa kertaa ottaa lehtipistokkaita. Ne on ollut siis jo viikkoja saviruukuissa, mutta mitään ei näy, ja lehdet (leikkasin kahteen osaan ja tein tekovarren) muuttuivat heti istutuksen jälkeen nuutuneiksi.. Siis pitäiskö niiden pysyä terhakkoina jotta jotain uutta kasvua ilmaantuisi (anteeksi tietämättömyyteni, kun en ole mikään viherpeukalo )? Multa kostaa, ei märkää, ja muovipussiakin olen välillä päälle viritellyt. Olisi varmaan kannattanu laittaa ne lappeelleen, höh. Onkohan jo liian myöhä yrittää uusia pistokkaita..
Soilikkia lisätään tosiaan niin että kahtia halkaistu lehti laitetaan leikkauspinnastaan multaan, itse olen kyllä poistanut sen lehtiruodinkin ja laittanut vaan ne lehtiosat. Siis lappeelleen.
Ei ole liian myöhäistä, minulla on jopa viime syyskuussa laitetut lehdet tehneet poikasia.
Kyllä mulla onnistunut niinkin että olen vain tökännyt kokonaisen lehden tyvestään multaan.
Mulla onnistuu parhaiten siten, että leikkaan n. 10 cm pätkän lehteä tyvipäästä niin, että pikkasen jää varrentynkää siihen. Usein laitan vaikka juomapillistä palan tueksi lehden taakse (olen kokeillut hammastikkuakin, mutta se homehtuu mullassa alapäästään helposti). Sitten purkkiin ja purkki läpinäkyvään pakastepussiin ja pussi täyteen hengitysilmaa. Ja eikun odottelemaan.
Soilikin juurruttaminen onnistuu myös laittamalla lehti lasiin, jonka pohjalla on pari senttiä vettä. Kun lehdessä on iso kimppu juuria, voi sen istuttaa multaan.
soilikit kukkii tällä hetkellä iah kivasti,tosin kuva on vähän pimeä.
Onpas mahtava kukinta Merccu59:llä!!!
En ole uskaltanut niitä pistokkaita postittaa kun sinusta ei ole kuulunut vähään aikaan... Josko ensi viikolla?
Chorus Line aloitteleepi taas..
On se vaan kaunis! Harmi kun kisut teloittivat oman Chorukseni...
Nämä "pelastin" kukattomina kaupan raaskuhyllystä joskus talvella. Aloittelevat kukintaa nyt.
Taitaa olla samaa sorttia kuin tuo sinun vasemmanpuoleinen, kova kukkimaan..
Sinitalvikilla onneksi pyyhkii hyvin. miulla ei halunnut lähteä lehti kasvuun. yleensä olen ollut epäonninen noitten lehdistä lähtevien kanssa mut hyvä kun laitat tänne kuvia omastasi niin saan fiilistellä tuon kauniinvärisen kustannuksella