Soilikki, Streptocarpus, Osa 2

Amppelisoilikki alkoi kukkia nyt :slight_smile:

Mullakin oli amppeli soikku vuosia sitten mutta hävitin sen kun ei alkanut kukkimaan kuin parillakolmella kukalla. Ei ollut mielestänivaivan väärti, no nyt se vähän harmittaa.

hoyabellalla: upea, syvän tummansininen väri tuossa yksinkertaisessa.
Jos keväällä tuota jaat etkä heti keksi minne mahduttaa, niin ilolla ottaisin pienen alun, vaikka ne ei mulla ole kuin kesäkukkia mutta tuosta vois maksaa postikulut koska tuo väri on vaan niin syvä. Aika lumoava, miellyttää silmää ja tykkään etenkin noista yksikertaiskukkaisista. Vaatimattomuus-kin kaunistaa.

Amppelisoilikin pistokkaat alkoivat jo kukkimaan.
Pitää nyppiä kukat pois. Nämä menevät taas kesällä ulkoistutuksiin.

Amppelisoilikki kuulu joka vuotisiin kesäkukkaistutuksiin.
Ainakin 20 vuotta olen talvettanit emokasvin sisällä keväisiä pistokkaita varten.
Edellinen kuva viime kesältä.

Ai sinä laitatkin ulos kesäksi, enpä tuota arvannutkaan että pärjäisi. Minulla tuo joskus ollut, kasvoi ja kukki rehevästi, vaan kyllästyin, ja yksi syy kun roskasi: tiputti vanhat kukkansa lattialle. Ja loppukesästä rähjääntyi, mutta oli helppo uusia pistokkaista

Pitäisi kukat napsia pois, muttei millään raaskisi.

Yhteen soilikkiin vaihdoin jo pari viikkoa sitten mullat ,mutta muut jäi vaihtamatta ja jakamatta, nyt kukkii, miten enää jaetaan, no ensi keväänä :wink:

Satuin paikalle eräässä liikkeessä kun Soilikkeja oli menossa kompostiin, halusin nähdä kasvit, sain ostaa niitä selkeästi haluttoman myyjän päätöksellä, 30% alennuksella. Tuntuu täysin hullulta, että jos olivat kerran oikeasti kompostiin menossa niin olis myynyt vaikka koko levyllisen puoleen hintaan??

Täytyy sanoa, että epäilin hänen puuhiaan, takuulla otain vilippiä siinä hommassa täytyi olla, koska kasvit olivat minusta aivan terhakoita ja myyjä oli erittäin haluton ja melkein töykeä niitä “muka kompostiin mneneviä ns. raaskuja” myymään ja katin kontit oli tainnu vaan itelleen jemmata ne.

Aika ketale, jos oikeassa olen epäilyineni. :ermm: Miksi muka haalata terveitä kukkivia kasveja kompostiin? en nähnyt niissä mitään oleellista vikaa. Liike ei ollut yksityinen.

Tuohon äsken kirjoitin että tuon tumman lilan alun olen saanut yli 10 vuotta sitten Jutilta ja jaoin siitä sitten sinulle myös.

Sattumalta kävin Dipleysin sivuilla ja huomasin, että siellä olisi Soilikin siemeniä saatavilla. Oletteko tilanneet Soilikin siemeniä ja mistä ja millainen on ollut itävyys ja kuinka hitaasti itävät entä kasvuvauhti onko kuinka hidasta hommaa, että kannattaako vaiva?

Kohta kaikki kahdeksan soilikkiani ovat kukassa.

Minä oon monasti täällä käyny ittiäni haukkumassa, että en ossaa kasvattaa Soilikkeja, nyt tulin kehumaan, että kyllä ossaan, hokasin yhen jujun noitten kasvatuksessa, ovat kyllä reheviä. 

Olisiko kellään lähettää niistä vanhaa kantaa olevista soilikeista lehtipistokkaita, vaihtaria ei nyt ole muuta kuin postarit. Harmittaa kun viime talvena äidin peruja ollut isokukallinen punainen kuoli😢.  Myös uudemmat kiinnostaa ja oliko jollain myös vanhaa kantaa olevia Mustanmeren ruusuja, saisiko niistä latvapistokkaita. juu senkin sain viimevuonna jostain syystä hengiltä

Nämä kaksi kyllä on joista saapi vaihdossa lehtipistokkaan jos kiinnostaa, unohdin tyystin nuo kun olin niin tohkeissani kirjoittamassa viestiä. Kuva surkee mutta jos siitä kuitenkin näkis kukan värit🙂 sininen ja tuo valkokirjava

Mitä kikkoja on soilikin siementen kylvössä?

Kävin Sundin puutarhalla, tämä Streptocarpus lähti mukaan. Mikähän on, lehdet on ihan erilaiset kuin muilla Streptocarpucsilla. 

​​​

Hoyabella, oiskohan tuo kasvisi primulina eikä soilikki?

kyllä se Primulinalta näyttää