Soilikki, Streptocarpus, Osa 2

hoyabellan ostos on kaunis, kateeksi käy!

On se kaunis. Lehdet tällä on suuret, kuva. Onko primulina sama kuin chirita, eikös niillä ole pienet lehdet.

Kävin tänään Sundin puutarhalla. Kysyin omistajalta, joka tekee kukkatilaukset, että onko tämä ihan varmasti Streptocarpus. Sanoi, että on joku ihan uusi laji. Oli itse tilannut nämä Hollannnista. Eli toeto on Hollannista tullut heille. 

Laitoin tuon alla kuvassa olevan soilikin katkennut lehti vesilasiin muutamia viikkoja sitten. Tältä näyttää nyt :slight_smile:

​​​

Primulina tai soilikki, siitä olisi kolmelle vaihtoon juuria kasvattava lehti. Ottaisin mielelläni soilikin vaihturiksi. Jokaiselta toivottavasti eri värinen. :slight_smile:

​​​​

​​

Hoyabella, minulla on tuonäköinen kirjavalehtinen ollut vuosia. Nimellä chirita sinensis.  Lentiruusuke melko iso, halkaisija n30cm. Kukkii  sinisin kukin, minulla loppukesällä.  Enkä edes muista mistä olen alun saanut, ehkä vaihtareilta, koska en osaa yhdistää ainakaan kehenkään tuttuun

Soilikit alottelevat kukkimista.:slight_smile:

Lähteekö soilikki juurtumaan talvea vasten?
Jos lähtee, onko jollakin ylimääräistä lehteä jostain muun värisestä kuin perinteisestä tumman sinisestä? Äitini toivoi jotain kasvateltavaa ja hänellä on noita sinisiä, enkä ole löytänyt nyt mistään kukkakaupasta yhtään soilikkeja. Liekö sitten väärä aika edes etsiä. Itselläni ei ole yhtään sisäkukkia, niin en ymmärrä niiden päälle yhtään.

Tänään vähän tein kukkahuoltoa ja totesin, että pitkään ovat taas olleet kukat kastelematta. Ja kun tempaisin soilikista kuivia kukkavarsia pois, oli otteeni ehkä hiukan liian voimakas. Jäi nimittäin kokonainen ruusuke käteen lehtiä. Täytyy huomenna kaivella multapussi esiin ja laittaa ruusuke juurtumaan, jos vaikka vielä antaisi anteeksi tämän käsittelyn.

Amppelisoilikin pistokkaat alkoivat kukkimaan.

Elämäni ensimmäinen soilikki on ollut hengissä nyt kuukauden💙

Hienoo Unokki =)  mulla alkaa tuossa vaiheessa näyttämään huonolta .  Mikä siinä on, kun ne ei mulla menesty?
Olen kylläkin kokeillut vasta 2 kertaa, enkä aio luovuttaa, ne vaan on niin ihania. Mahtaisko vanhakantaiset viihtyä mulla paremmin ?

Mä vaan en osaa hoitaa enkä varsinkaan jättää hoitamatta, siinä syy ,vaikka kuinka tykkään =)  

Hänen ihanuutensa :smiling_face_with_three_hearts:

Lillin soilikki-mainos sai minut sortumaan. Saas nähdä kuinka kauan hengissä…

Kaks soilikkia ostin tänään Lidilistä, 10 euroa. Jostain syystä melkein kaikki otti ja kuoli, vain yksi jäi henkiin. Pitää yrittää elvyttää kantaa.

Sain kaveriltani amppelisoilikin alun enkä osaa oikein sen kanssa toimia. Ruukussa on vain yksi varsi, josta tämä kaikki lähtee. Pitäisi varmaan katkoa latvasta pala, ja lisätä purkkiin. En vaan nyt raaskisi, kun tämä kukkii.