Sormivaleangervo aloittelee kukintaa, mielestäni aikaisemmin kuin muina vuosina.
.Kuuluukohan tämä angervoihin vai tähän ? Raakki voi korjata , jos on väärässä paikassa.
Sormivaleangervo aloittelee kukintaa, mielestäni aikaisemmin kuin muina vuosina.
.Kuuluukohan tämä angervoihin vai tähän ? Raakki voi korjata , jos on väärässä paikassa.
Ihan ensimmäistä kertaa minullakin on vihdoin sormivaleangervoissa nuppuaiheet! Ne ovat olleet minulla jo monta vuotta. Ensin hyvin kuivassa vaahteroiden alla ja sitten vähän multavammalla paikalla. Ja siirtoa niille suunnittelin kaikille. Mitenköhän se mahtaa nupullaan kestää siirron?
Veikkaana ettei tykkää, on niin iso juurakko ja paljon haihduttavaa pintaa…
Minulla on ollut toistakymmentä vuotta talon varjoisalla pohjoispuolella sormivaleangervoa ja se tuntuu viihtyvän siinä kosteahkossa maassa hyvin. Viime kesän huippukuivuudessa jätti ensimmäisen kerran kukkimatta. Mutta sitä olen miettinyt, onko sormivaleangervokin kaksikotinen kuten esim. töyhtöangervo. Minun angervossa kukinnot ovat harvahkoja ja vihertäväsävyisiä, anoppilassa (josta minunkin juurakko on tuotu) ne tekevät valtavan, tiiviin, kermanvaalean ja huumaavasti tuoksuvan huiskilokukinnon.
Jospa jätän yhden siirtämättä kaiken varalta! Minulla ovat sormivaleet vasta pienilehtisiä ja osa juuri nousemassa maasta esiin. Joudun kastelemaan niitä jatkuvasti ja viime kesä oli (minulle) niiden kanssa tiukka. Tuoksuuko kukinto miellyttävälle vai tunkeilevalle? Olohuoneessa talon päätyyn tulevan kasvupaikan yläpuolella on tuuletusikkuna yötä päivää helteillä auki.
Jos on se iso vaalee (jota luulen rouva-angervoksi), niin tuoksu on hyvin makea. Sellainen tunnustuoksu, tiedäthän, kun jostain paikasta jää pysyvä hajumuisto. Se leimaa koko anoppilan kesäpihan. Jos angervo ei tuoksuisi, jotain puuttuisi. Ei siis häiritsevä, mutta voimakas kuitenkin. Mutta jos se taas on tuota vihertävää (jota luulen herra-angervoksi) niin se ei taas tuoksu paljon yhtään, huomattavasti rouvaa hillitymmin…
Ai! Taas tuli uutta tietoa! Ei ole tullut missään aiemmin esiin, että nekin tuoksuvat (Tai siis niin, että jopa minäkin sen huomaan)
Eipä mennyt sitten hukkaan tämäkään päivä! :))
Onko tämä tummalehti sormivaleangervo?
Voisi olla myös sulkavaleangervo? Näiden kahden ero on kai aika olematon - toisella on vähän usiampi lehdykkäinen lehti...
Liekö Temskukalla vielä tallella tämän sormivaleen naapuri, jonka kevätlehdet ovat punertavan ruskeanvihreät?
Minusta tuo on kyllä liuskavaleangervo. Sen väritys on kuparinpunertava keväisin. Myöhemmin sekin vihertyy. Tuohon väriin itse ihastuin ja tuolta rannastahan se taas nousee. Eikä tykännyt huonoa, vaikka oli pari päivää veden alla joen tulviessa.
Tämä on miulla pysynyt tämän näköisenä vuosikymmenet, nyt kaadettiin koivut pois, jokohan kohta tulisi toinenkin lehti.
Tässä ne tanun anopin huumaavasti tuoksuvat sormivaleangervot
Hehee, pehmeä lasku anoppilan juhannukseen: Meillä tuoksuu nyt aivan anoppilan pihalta, eli sormivaleangervo kukkii. Ja tuoksuu!!
Minulla ovat edelleen nupullaan ne kaksi, mitä en ole kukinnan toivossa ruvennut siirtämään varjon penkkiini.
Kun on harkintalistalla sormivaleangervo, niin osaako joku kuvata tuoksua? Muistuttaako mitään muuta kasvia/kukkaa, vai onko ihan omanlaisensa? Onko siitä olemassa lehdiltään erivärisiä, tummempia, purppuraisia lehtiä tekevää?
Nämä olen sormivaleangervona ostanut. Kukka on punertava. Tuoksuu, kun laittaa nenänsä kiinni kukkaanKukinta ei kovin näyttävä ole, (varsinkin kun on keltainen seinä takana. Tietääkseni ei pidä siirtämisestä, mutta jouduin poistamaan toisesta paikkaa ja kiikutin ne äidilleni. Eivät paljoa kärsineet. Äitini istutti ne mielestäni liian aurinkoiseen paikkaan mutta kukkivat ja kasvavat siinäkin.
Tässä lisää. Paikka on pohjois seinusta ja talo varjostaa pohjoisen suunnasta elikkä aurinko paistaa lyhyen aikaa aamulla ja illalla. Sadevettä eivät räystään takia paljon saa, joten joudun kastelemaan.
Kiva, kun laitoit kuvia, Iiris-kukka! Minulla on jo osa sormivaleista aivan tasan vastaavanlaisessa paikassa - eli talon pohjoisseinustalla. Siirrosta ei tullut mitään näkyvää haittaa.
Saako tulla tössimään liuskavaleangervon kuvalla tähän topikkiin? Tykkään tästä sen kuparin punaisten lehtien vuoksi. Keväällä se on vieläkin punaisempi, mutta nyt jo lehtivihreä voittaa sävyissä. Jokin pirun öttiäinenkin on päässyt maistamaan lehtiä...
Erittäin ansioituneet havainnoitsijat huomaavat seuralaiskasveina amerikankarhunpuken, pärskäjuuren ja mesiangervon .