Sormivaleangervo, Rodgersia aesculifolia

Tuossa Titamiinin angervossa on kauniit lehdet. Hainpas pitkään pärskäjuurta, mutta löytyihän se lopulta , sivun reuna oli juuri sen päällä silmän isku

Onko sinulla jättikarhunputkea, Angelica gigas:ta ? Siinä on punaiset kukat ? Sitä olen etsiskellyt , mutta en ole löytänyt ...olisin rutissut alkua jos on.

Saakohan mistään liuskavaleangervon siemeniä?puhetta Kaikki mahdolliset siemenfirmat olen etsinyt vaan ei tunnu löytyvän. Auttakaa, jos joku tietäis....

Liuskavaleangervon siemeniä ei minullakaan ole, sulkavaleangervoa - Rodgersia pinnata ‘Superba’ - voisi muutama irrota…

Voi Euffis; miten minä sinua just aattelinkinnauruanaurua Meinasin jo hölöä pistää, että sattusko sulla olemaan..... Onko tuo ´Superba´ sellanen punertavalehtinen?

Annetti… jooo, on.

Angelica Gigasta löytyy siemeninä ja varmaan keväällä taimiakin jos on tarvista.

Liuskavaleangervon siemeniä ei ole mutta juurakosta voi keväällä palaa lohkaista, muitakin angervoita löytyy.

Ooooh… kiitos =)

Annetti, mulla pitäisi olla vielä Rodgersia pinnata vihreätä versiota siemeninä.

Horsma, riittäisikö kahdelle? Olen haikaillut tuon perään, mutten tohtisi koko pussia hankkia. Vaihtareita löytyy puuvartis-, chili-, heinä- ja perennoista parhaiten ritarinkannus-lajikkeista.

Mulla just tuota R. pinnataa sattuu olemaan, tuli tuossa syksyllä tilattua Exoticilta. Ja kohta mulla on myös ´Superbaa´ naurua Kiitos Euffissilmän isku

Niin ja tuota Angelica Gigaakin kävin tutkimassa vaan ei mulla ymmärrys riittänyt.... mutta palataan Korpikello keväällä juttuun!

Käsky takaisin! Kurkkasin pussiin ja pohjalla on ehkä 6 siementä. Taidan kylvää kaikki kuitenkin itse, ja sitten kesällä pidän teidät Merlin ja Annetti mielessä (laitankin heti kalenteriin ylös). En ole muistaakseni kylvänyt túosta pussukasta vielä, kun ne eivät välttämättä tarvi kylmäkäsittelyä. Toivotaan vain että joku itäisi =/

Ok, Horsma, no hätä : ).

Ja Merlin, saa muistuttaa! Tämän hetkinen elämäntilanne vie muoria niin että pää on kuin karusellissa pyörivä sveitsinjuusto puhetta

Pitäisikö lisäillä vähän multaa juurelle kun näyttävät olevan aika pinnassa? Viime kesänä istutettu ostomultaan, kalkitako vaiko eikö?

Miikos, tarkoititko, että sormivaleesi ovat ulkona ikäänkuin liian pinnassa? On saattanut routa niitä nostella tai sitten maa vaan tosiaan on vajennut liiaksi, joten lisää multaa ja jos maa on aivan sula, niin koeta varovasti kasveja painaa jalalla alemmas. Jos alut ovat vasta pienijuurisia, ole varovainen. Kata mullos sitten jollain katteella. Seuraa kesemmällä, etteivät kasvit jää kuitenkaan kummulle ja kuivu liian helposti. (Voit tarvittaessa myös nostaa ne ylös isommassa paakussa, kaivaa niiden istutuskuoppaa syvemmäksi ja siirtää paakut sitten kuoppaan)

Justiin tuota tarkoitin. Juuristo on aika pieni vielä, joten lisäilen multaa ja vielä sitten painelen kun pinta on tarpeeksi sula ja laitan kuorikatteen juurelle. Kiitos aurinko

Sormivaleangervo on kasvanut ihan silmissä, kun on saanut kunnolla vettä.

Laitoin viime kesänä sormivaleangervon varjonpenkkiin, mutta se ei mielestäni ole juurikaan lisääntynyt. Antajan mukaan sen pitäisi kovastikin levitä. Pitäisikö olla tilaa ympärillä? Lähellä on kylläkin muutakin puolensa pitävää.

Mielestäni ei se niin hirveästi leviä, joitakin versoja kuitenkin nousee joka vuosi. Tässä kuva tältä päivältä