Sormivaleangervo, Rodgersia aesculifolia

Nuo teidän sormivaleangervonne ovat vaalean vihreitä, minulla rusahtavan vihreitä. Voi kun osaisin liittää kuvan.

Ei kellään olisi sormivaleangervoa jaettavaksi asti? Aika harvoin tätäkään myynnissä näkee...kukkuu

hyrinä, Tiihalassa on Hon…sen puutarha, siellä on sekä sormi- että sulkavaleangervoa.

Viime viikolla juuri ostin.

Aah. Pitääpä poiketa. Kiitos vinkistä Liisukka, Tiihalahan onkin ihan tässä melkein naapurissa...

Liisukka, kun ostit tuon sulkavaleangervon, Rodgersia pinnata...oliko siinä tummat lehdet vai vihreät ? Olen etsinyt sellaista tummalehtistä , mutta missään ei ole näkynyt.

Satues, eikös Lakeuden Vihertaimistolla ole sitä, Rodgersia pinnata ‘Chocolate Wing’ -nimisenä?

(Lähtekääs mun kans eteläiseen naapuriimme hankintamatkalle elokuun lopussa, etsitään vaikka valeangervoisia:))

Paulastiina, pakko etsiä just niitä kun otsikon ohi ei saa puhella :-D. Ei vielä tiedä vaikka lähettäiskin. Ja kirvalehtisinä kans.

Vihreät siinä oli lehdet, sulkavaleangervossa.

Bee, kiitos tiedosta, mulla on sielläpäin eräs tuttu,jos saan hänet käymään tuolla puutarhalla, siellä näkyi olevan paaaaaljon muutakin ostettavaa ;-)))

Silloin ei tarvi lähteä merta edemmäs kalaan…Paulastiinalle tuo.

Liisukalle myös kiitos tiedosta.

Mulla on sekä ruskea- että vihreälehtinen, mutten muista, onko ne sormivaleita vai liuskavaleita. Mistäs ne erottaakaan näin maallikkona?

kukkuunimestä, jos osaa lukea pomppivaa naurua .

(jos mullon piilevä luki:))

Annabella -näyttääkö tämä tutulta?

Liuskavaleangervo:

Titamiini, juuri tuo minulla on. Liuskavaleangervo - kiitos - nyt tiedän nimenkin.

Poikkesin sitten siellä Tiihalassa kun oli kylille muutakin asiaa.

Lappujen mukaan oli kyllä kahta sorttia mutta minusta taimet oli kyllä ihan samannäköisiä. Kysyin kassatytön mielipidettä eikä hänkään niissä eroa nähnyt. Koneelta ei löytynyt kuin sormivaletta.
Nyt vähän jännittää kumpi tuli ostettua.

Riikosen Perennakäsikirjan mukaan sulkavaleangervon kukat ovat kellertävät tai vaaleanpunaiset. Ja että puhjetessaan lehdet ovat karmiinipunaiset ja muuttuvat myöhemmin vihreiksi.

Sormivaleangervo taas pitäisi kukkia kellanvalkoisin kukin ja lehdet puhkeamisestaan asti vihreät.

Tuo liuskavaleangervona ostamani pysyy tuon värisenä kesän läpi. Kukkinut se ei ole vielä.

Tarkistuslaskennassa ilmeni, että mulla on kolme näitä. Tämä eka on mun mielestä se, joka on kaikista eniten tummanpuhuva kasvunsa alussa, mutta nyt näyttää jo kovasti vihreältä. Kaikki lehdet eivät isommissa lehdyköissä lähdekään samasta pisteestä.

Sulkekaa silmänne vuohenputkilta!

Tämäkin oli tumma ens''alkuun.

Vaan tämä oli vehreä jo syntyissänsä.

Täytyykin tehdä vertailevaa tutkimusta kukinnan aikaan, jos nyt sitten suostuvat kukkimaan.

Myös tuo mun sormivaleangervo on pienenä tummalehtinen, mutta isompana muuttuu aivan vihreäksi.
Paulastiina, ai nuo olivatkin vuohenjuurta, luulin että jotain ihanaa perennaa , enkä sulkenut silmiäni. pomppivaa naurua