(Jostain niitten v-putkien alta pitäisi käydä pelastamassa sinivatukka. Jos se vielä on siellä)
Kauppilasta löysin nyt Rodgersia pinnata ‘Chocolate Wingsin’. Ihan on tummat lehdet, ainakin pienenä. Oliko jollain kokemusta tästä jo?
Sanokeepas viisaammat nyt:
Onko sormivaleangervolla aina lehen sormet kokonaan ehyet, elikkä sormien käret on pyöreänmalliset ja tasaiset ja liuskevaleangervolla sormien käret liuskoittuneet vähän niinkuin "repaleiset"??
Ja onko liuskevaleella nuoret lehtien sormet jo vähän liuskoittuneita?
Ja onko nuoret versot nyt sitten rusehtavia vai vihreitä??
Vai onko niissä nyt joku muu ratkaiseva ero??
Oon lukena viestiketjun jo monesti läpi ja en oikein sua tolokkua
Tältä näyttää minun maanantaina ostamani sormivaleangervot
Näyttää noissa valeangervoissa olevan ainakin kolmea eri tyyppiä, liuskavaleangervo, sitten yllä olevan kuvanmukainen muuten, mutta pyöreämpikärkinen tuo lehti. Lattareista en tiedä ovatko samalla nimellä kaikki.
Asia selevisikin jo, kun ostin eilen yhtä uutta joka myytiin sormivaleena ja se on kyllä satavarmasti liuskevaletta. On sormivaleen kanssa aivan erinäköistä, kuin myös sulkavale on erinäköistä sormi- ja liuskevaleen kanssa.
Tämän kesän hankinta kukkii.
Kuinka sormivaleangervossa voi olla tuonväriset lohenpunaiseen vivahtavat kukat!!!???
Minun sormivaleangervossa kukat ovat kermanvalkoiset.
Onko tuo sitten joku muu… Kuukauden takainen kuva taimista on tämän sivun yläreunassa ja kyllä tuo kukka niissä on
Aika hauskaa, jos sormivaleangervoa saa myös vaaleanpunavivahteisena :} Kyllä nuo lehdet tuossa aiemmin ovat otsikon kasvista.
Tässä lintuperspektiivistä minun jo ahtaaksi käynyt sormivaleangervonurkkaukseni.
Aika jännää, etten ole ennen huomannutkaan, että penkissä on selvästi kahta eri lajia sormivaletta.
Toisen lehdet ovat reunaltaan sileämpiä ja päästä pyörempiä kuin toisen. Kummatkin kyllä kukkivat kermanvalkoisin kukin, joskin kukan väri hieman punertuu, se saa hieman ruosteenpunaisen sävyn kukinnan loppuvaiheessa, vrt. vasemmanpuoleinen kukka.
Voih, tulisipa joskus minun sormivaleangervosta tuommoinen puska!
Taimimyymälässä juuri katselin kun sormivaleet olivat niin erilaisia lehdiltään. Muistelin, että täällä oli ollut siitä juttua. En viitsinyt avata suutani ja kysäistä Ois ollu liian piinaavaa myyjälle…
Minä siirsin parisen viikkoa sitten yhden ison sormivaleen tästä nurkkauksesta pihan koilliseen varjopenkkiin, ja nyt näyttää siltä, että toinenkin saa kukinnan jälkeen siirtyä sinne. Nämä taitavat olla nyt nelivuotiaita, joten nopeita ovat täyttämään tilansa.
Mulla sormivaleangervon ensimmäiset lehdet paleltuivat keväällä. Nyt siirsin “puskan” l. viimekesäisen alun varjopenkkiin ja odotan, että se viihtyisi siellä paremmin kuin melko aurinkoisessa paikassa. Kukintaa ei taida tarvita odotella tänä kesänä.
Trekooli, minulla on sulkavaleangervo, aikas lailla sama kuin sormivale ja paleltuu melkein joka kevät ensimmäiset lehdet…
Ne Valeangervot kannattaa siirtää sellaiseen paikkaan pihassa, ettei keväthallat pääse niitä palelluttamaan. Suojanen paikka Jos pihalla on isompia puita niin niiden lähelle avoimessa paikassa ne paleltuvat helposti keväällä kun kylmä tulee yläpuolelta. Toinen mahdollisuus että pihan ns. Pohjoispuolelle, niin ne lähtevät kasvamaan myöhemmin, jolloin keväthallat alkaa olla jo ohi.
No just joo, missäs niitä pellolla, suojaisia8) Hyvin kyllä lähtevät uudelleen kasvuun, mutta ei niistä niin hianoja ja komeita tule kuin jos olisivat halloilta paossa:)
siirretty on ja samat hallan tärvelyt aina vaan jatkuneet. Tänä vuonna vasta kesäkuussa paleltuivat, ehdin jo ilopita, ettei tänä vuonna halla niitä viekään. Ja paikka on tosi ison kuusen juurella.
Nämä minun sormivaleet asustavat pihan pimeimmässä nurkkauksessa, jonne päivä ei paista pilvettömimpänä juhannusyönäkään. Lumi sulaa tuossa paikassa viimeisenä. On niin pohjoisenpuolella kuin olla voi. Keväällä nousevat myöhään mutta kun nousevat kasvu on aivan hurjaa. 15-20 sentin päivävauhdilla pukkaa vartta ja uutta lehteä.