Sormustinkukka, Digitalis

Nyt kukkii!

kuva

Jäi viime kesänä koulimatta yksi ruukku sormustinkukkia ja istutin sen kasvimaan laidalle ajatuksena ettei nämä nyt ainakaan talvesta selviydy. No, kaikki koulitut taisivat kuolla syksyllä jo ensimmäisten pakkasten aikana. Tämä koulimaton rypäs yllätti ja kukkii nyt.

Mä löysin penkistäni ihan täysmittaisen sormustinkukan, tuon näköisen kuin Tillin viime vuoden kuvassa. Kyllä mä sen varmaan varta vasten olen jonkun kanssa vaihtanut, mutten muistanut enää omistavani. Ja sehän tässä niin hauskaa onkin, kun voi tehdä pihakierrosta omassa pihassa ja löytää ihania yllätyksiä sieltä täältä. Toivottavasti se nyt ymmärtää lisääntyä.

Missä kasvuvaiheessa teillä on sormustinkukat? Luulin, että minulla olisi vain taimia, jotka kukkis ensi kesänä, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että lehdet ovat kasvaneet hulluina ja pieni nysä kukkavana on sisällä. Eivät taatusti kasva ja kuki tänä kesänä.

Hei Unokki. Minä pääsin kylvämään sormustinkukan siemenet vasta kesäkuun puolessa välissä ja ne itivät tosi hitaasti kun vertasi maariankelloihin. Mun taimet on semmoisia puolen sentin - kolmen sentin mittaisia halkaisijaltaan, eli aivan pikkuisia. Siirsin osan purkkeihin juuri kun olivat niin taajaan kasvulaatikossa. Siemenet kyllä itivät hyvin, varmaan jokainen iti. Onkohan mitään toivoa, että nämä talvehtii ja vielä kukkii ensi kesänä? Onko Unokilla vaara, että aukaisevat kukat juuri ennen pakkasia ja sitten eivät ensi vuonna kukikkaan?

olihan niitä isompiakin kuin kolmesenttisiä. Tuossa on tuikkukynttilä mittakaavana.

Juu, ei kyllä ehdi siementää. Viime vuonna kukki normisti muutama ja siemenet jäi hyvin maahan. Pitääköhän mun kasvattaa niitä sisällä joulukuusiksi🤔

Siis oikeasti, jos leikkaan vanan pois, suostuu ehkä tekemään uuden ensi vuonna? Tuota en kyllä tiennytkään. Kiitos Valtsu.

En minä malttanut kaikkia kukkavanoja leikata pois. Nyt sitten kukkivat…:roll_eyes:

Kompostin vieressä sormustinkukka aloittelee kukintaa. Annan olla. Taimia on tänä vuonna palstalla vähän siellä sun täällä.
Kai niistä edes joku selviytyy talven yli.

Tarvitseeko sormustinkukan kylvöt kylmäkäsittelyn?

Ei tarvitse kykmäkäsittelyä. Suorakylvö valoon, ei siis peitetä.

Siirtelin sormustinkukan taimia yrttipenkistä kukkapenkkiin. Hyvin ovat talvehtineen ja kun siemenpankki on tontilla, taimia riittää kylvämättäkin. Tykkää meri-ilmastosta Luontoportin mukaan, siksi ei meillä ole luonnonvarainen kuin harvassa paikassa.

Täällä kanssa ois sormustinkukkien taimien siirtley edessä…jka paikasta pukkaa taimia.Mutta on ne vaan niin komeita että ei haittaa =)

Sormustinkukkien taimien siirtelystä.
Hoksasin pikku taimia nousseen kivikkoon. Onko mitään estettä, kroonisen patalaiskuuden ja loppumattoman jahkailun lisäksi niiden siirtoon eli ovatko kovin herkkä juurisia?

Olisiko kostea vai kuiva, varjoisa vai valoisa paikka niille mieluisampi? Viime kesänä sain ekaa kertaa ihailla omien sormustinkukkien kukintaa ja olin vallan ihastunut. Nuita lisää kiitos!

Jättimäiset kiitokset tuoreista/ näistäkin siemenistä Hurjavuokolle, jos satut käymään foorumilla!

Kiitti Valtsu olipa hyvä ohjeistus. Tiedätkö vielä onkohan nämä enemmän kalkin kuin happaman ystävä?
Siirsin iltasella nuita pikkutaimia kivikosta pahimmilta kulkupaikoilta. Olisin muuten jättänyt kevääseen, mutta nuille saattaa tuollaisessa paikassa käydä köpelösti varsinkin jos ukot kylvää tuohon round uppia. Toivottavasti edes joku taimi selviytyy talvesta.

Kiitos Valtsu.
Aika jännä kasvi toisaalta siis vaatelias ja toisaalta ilmeisen vaatimaton. Olen useammat siemenet ajanoloon pihapiiriin ripistellyt mutta nuista Hurjavuokon siemenistä tuli eka kertaa taimiakin. Taisi niitäkin olla ainakin kahta ellei jopa kolmea sorttia, mutta vain tuo yksi laatu heräsi. Ehkä siemen menettää verrattain äkkiä itävyytensä? Aiemmin yrittämäni ostosiemenet eivät ole itäneet.

Joo! Tottakai, kerää vaan ilman muuta jos vaan viittit ja sulla olis ylimääräisiä ja jos niitä tulee.
Pohditaan sitten niitä vaihtureita kun asia on mahdollisesti ajankohtainen. :stuck_out_tongue: hykertelee tyytyväisenä

Mikäs mikäs? Noin litranen purkki.Asukkina alunperin pieni mustaherukantaimi. Luulin että sen kaverina on joku esikko, mutta tämmönen mini sieltä putkahti. Mulla ei o ikinä ollut täällä Digitaliksia, joten en ymmärtä mistä hän on putkahtanut.

Rikkaruohojen seurassa kelpaa paistatella.