Stanhopea

Avataan nyt sitten palsta näillekin. Kertokaapa kokemuksianne muutkin...

Minulla on S.tigrina, jonka onnistuin kukittamaan viime kesänä. Varmasti ilman omaa ansiotani koska oli suht tuore hankinta. Ilmestys oli kyllä melkoinen, on raportoitu vanhalla puolella. oho

Minulla Stanhopeat ovat kaapissa, mutta uskoisin niitten pärjäävän myös normaali asuinhuoneessa jos vaan jaksaa kastella riittävän usein ja onnistuu rakentamaan istutussysteemin, jossa kastelun jälkeen tippuva vesi ei haittaa. Jotkut kasvattavat näitä mm. kylpyhuoneessa...silmän isku

Kukintatavan vuoksi Stanhopeat on siis syytä istuttaa joko koriin tai johonkin vastaavaan, josta kukkavana pääsee luikertelemaan ulos. Itselläni on istutusastioina metallilankakoreja, yksi kanaverkkoviritelmä ja tuoreimpana hedelmätiskiltä löytynyt reiällinen rasia.

Omani kasvaa ikkunalla korissa ilmassa roikkuen. Talvet viileässä. Myyjä sanoi siinä olevan valkoiset kukat. Ei ole vielä kukkinut koska hankin sen vuosi sitten. Kastelen 2 kertaa viikossa.

Tässä on nyt sitten eilen saamani Stanhopea lankakoriin istutettuna. Vuorasin korin rahkasammaleella ja laitoin keskelle sammaleen sekaista puuhiiltä ilmavuutta tuomaan. Sammaleen uitin kuumassa vedessä. Sitten kastelin koko komistuksen kalkin sekaisella vedellä (luin että tämä poisti joltain kukittamisongelmat). Olen suunnitellut kiinnittää korin ikkunanpieleen valoverhon taakse roikkumaan.

Istutuksessa on itse asiassa kaksi kasvia. Toisessa on vain kaksi takabulbia ja kolmas uutta versoa tekevä. Pääjaokkeessa on neljä lehdellistä bulbia. Saapa sitten nähdä miten tulemme toimeen jatkossa. Lehdistä päätellen näyttää siltä, että kasvi on kokenut hieman kovia ja kärsinyt kuivuudesta.

Hieno kokonaisuus. Todella upea.

Todella kaunis korikin upealle kasville. Kiitos kuvasta-otan tästä nyt mallia.Minuakin kiinnostaa Stanhopea kovasti.Vierailin ensi kertaa Kaisaniemessä joskus 80-luvun alussa ja silloin oli Stanhopea tigrina kukassa.Se jäi lähtemättömästi mieleeni. Tilasin sen nyt yhteistilauksesta. Hankin tässä taannoin Tiimarista sellaisia kolmikerroksellisia metallisia koreja, johon aion istuttaa mm. Stanhopeani.

Erittäin hieno kori Harilla - kuten kasvikin! Onnea kasvatukseen!

Stanhopeat ovat todella lumoavia kasveja kukkiessaan, lajintunnistus vaan on aika arpapeliä pelkkien lehtien perusteella. Minä en niitä ainakaan pysty erottamaan. Tuo tigrinakin tuli mulle alun perin eburneana...ei oo helppoo Kargellakaan silmän isku

Tässä näitä tiimari-virityksiä - eivät ole kauneudella pilatut, mutta toimivat hyvin.

S.tigrina kukassa.

Tässä toinen samanmoinen, S.oculata. Tämä ei ole vielä kukkinut minulla.

Hyvä-tuollaista olen aina halunnut naurua.

Hyrinä, kiitos kuvista. Olet jo Stanhopea-taitaja. Millaisessa valossa pidät koreja? Miten usein kastelet tai miten päätelet kastelutarpeen? Ovatko kesällä ulkona vai kaapissa koko ajan? Onko koreissa muuta kuin sammalta?

Tiedä niin tuosta taitamisesta - aloittelijan tuuria pikemminkin...kieli ulkoa

kaikki Stanhopeani kasvavat siis kaapissa, jossa kosteus vaihtelee alle 50%sta lähes 100% riippuen siitä paljonko usvattimen astiassa sattuu olemaan vettä. Keskimäärin varmaan n. 60-70%

Valaistuksena minulla on talvisaikaan 2 x 18W loisteputket (coolwhite + kasvivalo) n.12h/vrk. Kesäaikaan en pidä valoja päällä koska kaappi on minusta ihan valoisa, sijaitsee nurkassa itä- ja eteläikkunan välissä.

Korit on vuorattu sammalella ettei kasvualusta valuisi pois, keskellä on suhteellisen karkeaa kaarnaa & hiilipaloja. Kastelen talvella jokseenkin samaan tahtiin kuin koko muunkin porukan eli ehkä 7-10 päivän välein. Stanhopeat viimeistään sitten kun päällimmäinen sammalkerros on rutikuivaa. Varmaan liian harvoin, siis. Toisaalta nämäkin kuulemma kaipaavat lievää lepokautta talvisin jolloin kastelua pitäisi vähentää. Kesällä vaativat kyllä useammin vettä, melkein joka tai joka toinen päivä saa ainakin kastella.

Lannoituksen kanssa olen ollut myös aika varovainen, näyttivät kyllä hissuksiin kasvavan myös talven mittaan eli mietoa lannoitetta olisi varmaan voinut antaa enemmänkin. Mutta kesällä sitäkin saa antaa reilummasti.

Viime kesänä olis varmaan voinut pitää ulkonakin kun oli niin lämmintä, en hirvinnyt vielä kokeilla vaan pidin kasvit kaapissa koko ajan. Ensi kesänä varmaan koetan ulkoiluttaa jos säät vaan sallii. Mutta silloin saa varmaan olla koko ajan kastelemassa...

Kiitos teille hyvistä tiedoista! hymy

Tässä on keväällä yhteistilauksessa tullut Stanhopea Tigrina. Olen tässä ihmetellyt, onko normaalia että lehtiä kasvaa myös alaspäin. Mitään kukkaan viittaavaa ei näy. Vain lehti joka kasvaa päivä päivältä suuremmaksi. Lehtiä kasvaa myös ylöspäinkin.

Ihan normaalia on, Minttu-Maaria. Samoin tulevat kukinnot kasvavat korin aukoista ja yleensä alaspäin nekin. Tarkkaile tilannetta silmän isku

Kiitos Hyrinä vastauksestasi. Täytyy toivoa lehden jälkeen tulisi myös kukkavana . Onneksi huomasin että Kargella olivat laittaneet muovin korin pohjalle ja otin sen pois.

Lisään vielä tuohon kasvutapaan, että jatkon kannalta olisi tietysti edullisempaa saada lehdet kasvamaan normaalisti yläkautta - ainakin uppokastelu vaikeutuu huomattavasti mitä enemmän lehtiä sojottaa alaspäin. Kukintaa tuo tuskin haittaa, se kestääkin niin pienen hetken, mutta siinä vaiheessa kun haluat vaihtaa uuden kasvualustan, joudut luultavasti rikkomaan tuon nykyisen astian.
Minunkin tigrinani tuli Kargelta oikein nätissä pajukorissa (jossa muuten myös oli muovi pohjalla!) mutta purettavahan se oli että sain sammalet vaihdettua kun lehtiä kasvoi ihan sikin sokin joka välistä.

Olin hieman unohtanut kylpyhuoneen ikkunalla olevat orkideat -ja mitä sieltä löytyikään kukkanen Stanhopea oculatassa on yli kymmensenttinen kukkavana. Täytynee muistaa kastella vähän ahkerammin, jotta se jaksaisi kukkia hymy Olin toivonut kasvin jättävän kukinnan väliin, koska tämän kesän bulbi ei ole vieläkään täysin valmis. Tämä laji taitaa siis kukkia vaikka kuinka pienestä bulbista.

Odotellaan sitten kuvaa...

Voi kun ihanaa hymy 
Ainalla kukkii aina....meillä kasvatellaan vaan tämmöisiä makarooneja - ei puhettakaan mistään kukkavanoista:

Mutta kuvia siis, pliis kieli ulkoa

Kiva kuulla teidän stanhopeoidenne kuulumiset. Minun kasvini vietti kesänsä ulkosalla ja se on ollut nyt parisen viikkoa sisällä. Kesällä meinasi olla liiankin valoisaa ja pari lehteäkin paloi rumaksi. Sisälle päästyään se on ollut silminnähden tyytyväinen ja on kasvattanut uusia versoja. En ole vielä havainnut mitään merkkiä kukinnasta. Minäkin tilasin oman kasvini kevään yhteistilauksesta.

Nimetön stanhopeani on vielä päivät ulkona ja yöt sisällä. Onkohan jo aika siirtää minunkin omani sisälle?

Minun Stanhopeani eivät ulkoilleet tänäkään kesänä. Se kuulemma kuitenkin tekisi hyvää, kokemuksianne?