Stevia (Makealehti, Sokerilehti), Stevia rebaudiana

Stevia    Steviaa käytetään makeutusaineena  (150 x makeampaa kuin tavallinen sokeri). Kasvatus ruukussa ravinteikkaassa mullassa aurinkoisella, lämpimällä seinustalla tai kasvihuoneessa. Hallanarka.

Kylvin stevian siemeniä aika tarkalleen 3 viikkoa sitten eikä mitään näy vieläkään. Tein näköjään virheen sillä peitin siemenet ohuesti mullalla.  Nyt kun otin tarkemmin selvää niin niitä ei näköjään suositellakaan peitettäväksi, itävät valossa. No voihan…

Mä en enää muista, onko steviani ostonen vai oma kasvatus ja onko se ollut yhden vai jo kahden talven yli mulla tai onko rehu peräti vaihtunutkin välillä, mutta nyky-yksilö on talvehtinut kumminkin huoneenlämmössä länsi-ikkunalla. Välillä kuivettui luudaksi, mutta sitten taas alkoi tyveltä tuupata uutta vihreää.

Ootteko te kokeilleet tehdä siitä mautusaineuutetta? Jotkut ojeet menee silleen että alholiin liuotettuna tulee tujumpaa ja pelkkään veteen vähän miedompaa ja molemmat ilmeisesti voi tehdä siirapiksi. Ihmettelen vaan tuota ohjetta (joka siis liiku netissä englanniksi) kun en käsitä miten jostakin joka ei karamellisoidu voi tehdä siirappia :smiley: Tässä asiassa oon kyllä niin uusavuton. Steviaa on kyl valmiina jauheena kaapissa(sinä valkosena), mutta hauskinta ois tietty olla senkin suhteen täysin omavaranen. Yksi kasvi varmaan riittäis?

Tuleeko maku vasta kuivattuna tai uutettuna, vai onko lehti makea tuoreenakin?

Kyllä se on makea heti alusta asti. Tuoreet lehdet maistuu ehkä eniten sakariinilta.

Miten isoksi steviapuska kasvaa?

Mun suurin (korkein) on ollut joku n. 50-60 cm.

Kiitos, tagetes tiedosta! Eli siis koulitaan yksitellen? Vaiko tuppaina, niinkuin basilika? Ainakin tarvitaan aika iso ruukku, eikö?

Mä en nyt ihan oikeesti muista oliko mulla siinä ruukussa yks vai kolme kasvia. Mut jompikumpi =). Olisko ollu 3…ku se ruukku kuitenkin oli sellanen klassinen halpa jalallinen valkoinen, mis yleensä on enempi niitä istutuksia. (äääh, mikä sellasen ruukun nimi ny on?) Halkasijaltaan se on n. 50cm.

No mutta tuokin tieto auttaa kovasti, kiitos!

Sain ystävältäni pari stevian tainta. Millä tavoin olette käyttäneet steviaa? Laitoin äsken yhden lehden minttu-gynostemma teehen, enkä kyllä huomaa minkäänlaista makeutta. Tulisiko makeus esiin vasta kuivattuna?

Laitoitko lehden kokonaisena vai hiukan revittynä? Minttu on aika vahvaa, kokeile käyttää enemmän lehtiä.

Muistelen, että kuivatus tiivistää makeutta.

Kiitos, Tagsu! Kokonaisena laitoin vaan yhden lehden, kun kuvittelin sen makuttavan liikaa. Seuraavan kerran useampi lehti…

RitvaL, mitenkäs stevia jakselee? Oletko saanut makeutettua sillä ruokia? Kuinka toimii kuivattuna?

Kyllä Stevia on hyvin makeaa. Kävin syksyllä Sveitsissä tuttavan luona, jolla kasvaa Steviaa ruukussa terassilla. Maistoin lehden kärjestä pienen pienen palan, ehkä pari milliä, ja se maistui erittäin makealle. Vielä 2 tunnin päästäkin maistoin suussani jälkiä siitä makeudesta. Teessä en ole kylläkään sitä maistellut.

Kävin siellä erään luostarin puutarhassa (ei siis “puoskarin luutarhassa” :slight_smile: ) ostaakseni taimen, mutta Stevian taimia ei enää ollut. Taimitarha oli jo melkein tyhjä ja loppujakin taimia jo poistettiin yrttitaimitarhasta talven tieltä.Kyselin siemeniäkin, mutta he lisäävät kasvia sivuversoista.

Sain kuitenkin isäntäväeltäni pari latvan pätkää Steviasta ja yritän nyt juurruttaa toista niistä vesilasissa.

Huomasin kuitenkin netistä, että Stevian siemeniäkin on kyllä myynnissä, täällä Pentissäkin…

Jos nämä latvat eivät juurru, niin sitten pitää koettaa siemeniä…

Oletteko käyttäneet stevian lehtiä kuivattuna ja jauhettuna, vai miten? Ehkä niitä voisi tuoreenakin silputa juoman tai ruoan sekaan…

Plantagenissa oli toissa keväänä taimia - kasvatin sitä kesän kasvarissa ja sisälle kun toin syksyllä siltä lähti henki. Telkkarissa oli steviasta, että se olis eteläamerikasta, jossa sen kukkia käytetään makeuttamiseen…?!? Varmaan taas joku käännösvirhe, lehti maistui kyllä makealle ja vähän lakritsaiselle.

Mun stevia alottelee nyt toista talvea sisällä ihan huoneenlämmössä, kesät se viettää ulkona. Välillä näyttää ihan kuivalta ja kuolleelta, mutta perusteellisen kastelun jälkeen alkaa taas tyvestä pukata uutta versoa.

Saapa nähdä käykö steviantaimelleni myös niin kuin Inkillä. Tämä nyt on ehkä kuitenkin heikommassa asemassakin, kun siinä ei vielä ole edes juuria.

Toisaalta Paulastiinan kokemus viittaa siihen, että sen voisi saada talvetettuakin täällä.

Valoisimmalla ikkunalaudalla minunkin oksanpätkäni on, ihan huoneen lämmössä. Pidän siinä muovipussia löyhästi päällä, ettei se haihduttaisi liikaa…

Olisi kyllä viileämmässäkin huoneessa paikka ikkunalla, mutta kun se kerran on eteläamerikasta kotoisin, niin ehkä on parempi pitää se lämpimässä, ettei vilustu… :slight_smile:

Ei juurtunut viime syksynä stevianlatvani. Varsi meni mustaksi ja sitten mätäni koko latvanpätkä.

Nyt kokeilen siemenestä. Saa nähdä miten käy. Niitä siemeniä ei siis peitetä, vaan painellaan mullan pintaan? Ja ilmeisesti muovi päälle, ettei mullos kuivu?

Nyt on neljä viidestä Stevian siemenestä itänyt ja ovat sirkkalehtiasteella. Odottelen vielä että tulevat vahvemmiksi ennen kuin koulin niitä omiin purkkeihinsa. :slight_smile:

Toivottavasti ei nyt tule mikään surusääski,taimipolte tms. kalvamaan juuristoa…