Kaksi puskaa kuivasin ja hieman on jauhetta purkin pohjalla
Minkäkokoiset puskat sulla oli? Paljonko tota jauhetta on? Kasvatitko steviat ruukuissa vai maassa? Eli oliko mielestäsi ollenkaan järkevää hommaa tuo kasvattaminen? Kerran oon kokeillu ruukuissa parvekkeella,mutta heikohkosti kasvoivat.
Sain taimet Emolta keväällä ja vähän ahtaasti kasvoivat kasvarissa. Latvoin vähän liian myöhään. N.80cm korket hojot joissa joka lehtihangassa uutta kasvua. Desin verran tuota jauhetta tuli;)
Paremmassa tilassa tulisi kunnon pensaat.
Miltä tuo jauhe maistuu? Mihin käytät sitä?
Jauhe maistuu mahdottoman makealle. Meinaan maustaa sillä jälkiruokia.
Itsekkin olen miettinyt stevian kasvatusta sokerin korvikkeeksi kun, täältä jostain ketjusta lueskelin että voi ihan suomessakin kasvatella…Miten päästä alkuun. Siemenillä ,pistokkailla vaiko ostotaimella?
Minä tilasin siemenet Rara Växteriltä ja aloitin kasvatuksen keväällä. Vaatii lämpöä, joten kasvihuone hyvä. Talvettamisesta en tiedä mitään.
Ajattelin toisen juurakon ottaa sisälle ja kokeilla talvetusta.
Onko teidän kuivaama steviajauheessa sellaista ikävää jälki-/sivumakua? Itse käytän valmiita steviajauheita, mutten pidä yhtään jauheen sivumausta. Siksi mietin, kannattaako alkaa kasvattamaan itse.
Otin jokunen viikko sitten kasvarista Stevian sisälle ruukkuun. Aluksi näytti huonolta, mutta nyt on uutta kasvua tulossa.
En ole kuivattua jauhettä vielä käyttänyt, luulen että pieninä määrinä ei olisi ikävää sivumakua.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jossakin puutarha/ruoka-ohjelmassa nimenomaan sanottiin että on maultaan kuten keinotekoiset makeutusaineet.
Ostin viime vuonna tuota jauhetta, mutta käyttämättä jää…ihan hirveän makuista. Kasvista ei ole kokemusta.
Sangen mielenkiintoista tää stevia. Minulla menestyi huonosti, kun kasvi oli mökillä ja siellä harvakseltaan käytiin ja oli liian kylmää - siemenestä kasvatuskin minulla melko heikkoa.
Stevia vihdoin hyväksytty EU:n alueella makeutusaineeksi elintarviketeollisuuden käyttöön.
Stevia on täysin luontainen ja täysin kaloriton makeuttaja, jota saadaan Stevia rebaudiana -nimisestä kasvista. Maailmalla steviaa on käytetty kauan. Suomessa stevian käyttö on uutta, mutta nyt sitä aiotaan hyödyntää ainakin virvoitusjuomissa (aspartaamin sijaan) sekä myös puhtaana makeutusaineena kotikokkailussa. Makeutusaineessa hyödynnetään kasvin lehdistä saatavaa reb A -ainesosaa. Reb A on stevian lehden makein ainesosa ja noin 300 kertaa makeampi kuin sokeri. Ainesosa uutetaan lehdistä ja puhdistetaan sitten ilman kemiallista muuntelua. Reb A on luonnostaan kaloritonta, koska se ei imeydy elimistöön eikä sillä siten ole ravintoarvoa.
Lähde: Katso suosikkiohjelmiasi | MTV Katsomo
Muoks: pisamakellon aiemmin laittamassa linkissä näyttää olevan samasta asiasta, huomasin vasta nyt sen. Jutut eivät kuitenkaan ole ihan vastaavia joten annan tämän omani olla tässä myös nyt kun tuli jo laitettua
Kuten edellä todetaan, talvehtii siis jopa huoneenlämmössä. Puutarhalehti väittää yksivuotiseksi mutta kannattaa se talvettaa kun mulla ainakin ollu vähän huono itämään
Vielä on syksyllä sisälle otettu hengissä. Otin siitä tänään pari pistokasta juurtumaan.
Mullakin elää, vaikka melkein paleltu muutossa sekin reppana. Siskolla kukkikin viime talvena olohuoneessa
minun steviani suorastaan riehaantui kasvamaan kun toin sen sisälle, pääsi lämpimään ja lukulampun viereen ja sai maitovettä juodakseen. Kokeilin syksyllä sitä omena-marjaaronia-puolukkamehun makauttajaksi mehumaijassa-> mehusta tuli imelää, vaikka laitoin mielestäni saman verran kun laitan joskus anisiisoa omenahilloon. Stevian tekee paljon siementä kotioloissakin, mutta itävät vietävän huonosti minulla.
Oletko huomannut olla peittämättä niitä siemeniä ? ( paitsi, että huonosti itivät minullakin ) Ja kasvitkin paleltuivat syksyllä, kun kaikki huomio oli putkiremontissa
Jauhetta olen tilannut kanadalaisesta verkkoputiikista kätevinä annospusseina. Toimii etenkin teessä. Joku mainitsi lakritsaa sivumakuna. Itse en maista niissä lehdissä kuin hurjan makeuden; jauhetta en ole tohtinut paljaana maistaakaan.
Radiossa suuren limufirman tuotekehityspäällikkö sanoi, että lisäävät kiukan hedelmäsokeria, niin on saatu enmpi suomalaiseen makuun sopiva lopputuote.