Stevia (Makealehti, Sokerilehti), Stevia rebaudiana

Jauhemaista steviaa käytän maustamattomassa jugurtissa, mutta sitä pitää laittaa tosi tosi vähän. Jos laittaa liikaa, niin ei tule makeaa vaan pahan makuista.

Kurppa, juurrutatko vesilasissa vai mullassa?

Viime talvena yritin vesilasijuurrutusta, mutta se ei minulla onnistunut.

Nyt on ikkunalla talvehtimassa kaksi steviaa. Molemmista varsi kuivahti, mutta mullan alta on alkanut kummassakin kasvaa juurivesoja, jotka ovat kyllä vähäisestä valosta johtuen (?) aika hoikkia.

Toisen laitoin lampun alle, ja siinä se on jo ruvennut samaan vähän vihreätä väriä ja kasvaa myös vähän tukevampaa vartta.

steviasta itänyt viidessä päivässä puolet. Luulin että menisi pidempäänkin. No onpa aikaa haaroa. Vai kärsiikö sitä latvoa?

Nyt vasta huomasin Jussan kysymyksen. Mullassa yritin juurrutaa mutta ei onnistutnut. Pitää yrittää vielä uudestaan.
Voi hyvin latvoa.

Juu, ei tuo juurruttaminen näytä olevan helppoa.
Tytär yritti myös tuota mullassa juurruttamista, mutta sama oli lopputulos, kuin Kurpalla.

Sveitsissä erään puutarhan lisäystapana oli kertomansa mukaan sivuversoista lisääminen keväällä, mutta en tullut tarkemmin kyselleeksi, miten he sen tekivät. Kaipa se sitten kuitenkin jotenkin on mahdollista.

Molemmat viimekesäisistä juurakoista esiin työntyneet taimet ovat edelleen hengissä. Valolampun alla oleva on kasvanut jo vaaksan pituiseksi, ja nyt sieltä mullasta näyttää nousevan vielä toinenkin taimen alku… :slight_smile:

Meillä emännys alkoi vouhkaamaan steviasta. Kertokaa mistä saa siemeniä.

Hyötykasviyhdistys, Rara växter

Tänään tuli Kodin Kukat taimiesite. Ei ollut stevian taimet kovin kalliita: 5 kpl 9.90 € ja 10 kpl 15 €. Ja toki tulee postimaksut siihen päälle. Muistanko oikein, että kaikki eivät ole olleet tyytyväisiä kyseisen yrityksen taimien laatuun?

Hyvin muistat

kiitos Emo

OK, tänks.

Minulle lähetti veljeni stevian siemeniä ja pussin päällä on exotic garden ja hinta 3,70€.

Täällä harrastetaan stevian kasvutusjuttujen lukemista netistä. Pistokaslisäyksestä oli mainittu että pitäisi onnistua mutta vain pitkän päivän aikaan. Suositeltiin 14-16h valoa joko lampulla tai mieluummin päivänvaloa.

Muoks. pistokkaan koko vähintään 2-3 lehdenkohtaa. Leikkaus lehtien välistä, ei lehden vierestä.  

Kiitos tiedoista, Avara. Tuota pitääkin kokeilla, kunhan kevät vähän edistyy. Edelliset juurrutuskokeilut olivatkin juuri talviaikaan, eli ei siis valoa riittävästi.

Samaa osoittaa myös tuo, että minulla viimekesäisistä juurakoista lähteneet maaversot ovat nyt vahvistuneet lampun alla.

Viime kesän steviasta lähti venkura oksa noin syyskuussa.Laitoin veteen, tuli nopeesti juuret.Myöhemmin syksyllä karsin toiveikkaana lisää pistokkaita samaan vaasiin.Ykskään ei juurtunut, ja ne on nyttemmin kuolleetkin yhtä lukuunottamatta.
Mutta se ensimmäinen juurtunut jopa kukki vaasissa marraskuun lopulla.Laitoin sen multaan lähipäivinä, näyttäis että ei ole nuutunut.
Kuva otettu marraskuun lopulla.

Lautalla laitettu siemenet 14.2 ja yhdessä vihreät ilmeisesti sirkkalehdet, muttei ollenkaan näy juuria. Onko se normaalia tälle kasville vai onko ne juuret niin pieniä, että pitää hankkia uudet lasit?

Mistä voisin tilata stevian siemeniä? Taimet lähetetään liian aikaisin, meidän kesämme kun antaa odottaa itseään vielä kesäkuunkin.

Minä ostin viime vuonna stevian siemeneni Exotic Gardenilta, valitettavasti omani ovat jo loppuneet, ei ole enää lähetettävää.

Taimia saa ainakin Kodin Kukilta, eikä se haittaa, vaikka lähettävätkin jo huhtikuussa, minä kasvatin omia stevioitani lähes koko kevään aina juhannuksen tienoille asti sisällä valoisalla paikalla (asun myös VI/VII vyöhykkeellä). Ja muutenkin saatoin nostaa ruukun sisälle kesälläkin, kun pohjoinen kunnolla puhalsi…

Mulle tuli eilen Hyötykasviyhdistykseltä

Meillä on kaupasta ostettua stevia-pulveria. Ei oo oikein hirveesti mulle maistunut, kun siinä on semmonen keinotekoinen sivumaku …en tiedä sitten jos se tulee maltodextriinistä - eli ei ihan kaloriton ole tuo tuote. Minä kun tykkään niin kovasti hunajasta, ettei voita stevia teen kaverina hunajaa. Jälkiruokia en harrasta. Nyt menee vain ukon ja vieraiden kahviin.

Jos noihin siemeniin törmään niin taidan kuitenkin koklata kasvattaa kesäksi. Kasvarissa. Jos ei muuten, niin semmosten kesäjuomien makeuttajaksi (esim sitruuna/vesi-sekoitukseen jne). Ostin 2 vuotta sitten sokrupussin kun mies täytti pyöreitä ja piti leipomista varten olla sokeria. Tänä päivänä eletään vielä sen saman sokeripussin kanssa kun en tiedä mihin sitä vois laittaa.