Mä en saanut itämään steviaa sen ainoan kerran kun sitä ostin hyötykasviyhdistykseltä. Taimetkin kuolee aina kuivuuteen.
Stevian siemenet painellaan mullan pintaan ja muovipussi purkin päälle, etteivät kuivu. Siemenet tarvitsevat valoa itääkseen. Jos ne peittää multaan, niin ilmeisesti ne eivät siellä idä.
Näin on, lisäksi stevian siemenet tarvitsevat lämpöä itääkseen, norm. huoneenlämpö eli n. 20 astetta on liian vähän, mieluiten n. 24-25 astetta. Kokeiltu on.
Kyllä se stevia ihan sataprosenttisenakin maistuu vähän samalle kuin jotkut keinomakeatkin, että en usko maun johtuvan maltodextriinistä.
Kasvarissa varmaan paremmin kasvaakin, ei kai oikein ole mikään viileän ystävä.
Kuinka pieniä noi siemenet on?
Olemattomia, rautakaupasta ostetussa pussissa noin ehkä 7 siementä joista iti 2.
Steviasta
löytyy artikkeli puutarha.netissä. Kannattaa käydä lukemassa, tuossa edellä linkki tekstiin. Tässä pari otantaa sieltä:
Stevian kasvatus
Ohjeet on käännetty mukaillen englanninkielisiltä sivuilta www.gardeningblog.net/how-to-groe/stevia/
Itäminen: 7-10 päivää
Sadonkorjuu: 90-100 päivää
Valovaatimukset: Täysi auringonpaiste (kuumuudelta suojattuna)
Kastelu: Säännöllisesti ja usein - mutta niukasti (pidä tasaisen kosteana, mutta älä liota)
Lannoitus: Ei tarpeen. Tarvittaessa käytä typetöntä boorilannoitetta (auttaa steviosidien muodostumista ja tasaista jakautumista kasvin lehtiin)
Kasvualusta: Kevyt ja ilmava (hiekkaa voi lisätä)
Kasvatus: Hieman haastavaa aloittelijoille, mutta yrittää kannattaa. Se on periaatteessa yksivuotinen kasvi (voi saada sopivissa oloissa menestymään vielä toisenkin vuoden) ja kasvaa enintään puolen metrin korkuiseksi. Siementen itävyys on melko heikkoa, joten kannattaa kylvää 3 kertaa enemmän siemeniä kuin tarvetta on. Tummat siemenet itävät paremmin, kevyet ja vaaleat voi heittää pois.
Kylvä noin 2 kk ennen kasvukauden alkamista (maaliskuussa). Älä hautaa siemeniä, vaan ripottele pinnalle ja pidä kosteana. Lämpö edistää itämistä.
Faktoja steviasta
- Kuuluu Asteraceae-heimoon
- Stevia rebaudiana
- Kotoisin Etelä-Amerikasta
- Povataan uutta supermakeuttajaa
- Kaloriton
- Luonnon oma makeutusaine
- Sopii diabeetikoille
- EU sallii käytön elintarvikkeissa
- E960 kertoo että tuotteessa on steviaa
- Jopa 300 kertaa makeampaa kuin sokeri
- Esikasvatus maaliskuussa, hallanarka
- Periaatteessa yksivuotinen
Sain yhden pistokkaan juurtumaan. Kyllä kesti kauan.
Oliko se lehtihangasta kasvava “varas” vai katkaisitko palan varresta? Oliko se vesilasissa vai mullassa?
Kysymyksiä tuli heti paljon.
Uutta kasvua oleva latva, kosteassa mullassa, ilman muovia.
Mitenkä on mennyt käyttö, oppiiko sen makuun? Mulla on pussi kaapissa mutta en ole käyttänyt. Oisko se tuoreena erilainen, kun tuo jauhe tuntuu kyllä aivan hirveältä?
Kaupan jauheena olen käyttänyt, keinotekoinen maku, mutta menee kun ei laita paljoa. Miehen mielestä ei mitään eroa sokeriin nähden:/
Minä söin kesällä stevianlehtiä punaviinimarjojen kanssa, niitä en muuten koskaan syö happamuuden takia.Samoin yhdistin steviaa yrttien lehtien kanssa.Olihan siinä vähän se keinomakean sivumaku, mutta muuten toimi hyvin, tuli syötyä jotain tuoretta ja vitamiinipitoista jotka muuten olisi jääneet täysin väliin.
Ensi kesänä aion vielä enemmän ottaa tuota tapaa käyttöön, kun näyttää että mun pistokas tekee jo uutta kasvuakin.
Mie olen kanssa miettinyt kokeilla tuota steviaa mutta nyt taidan unohtaa koska en pidä keinomakasta ollekaan en siis mistää keinomakean mausta
Kiitos tiedoista Kurppa! Taidan nipsaista omasta steviastanikin latvan juurtumaan…
Minulla siemen com sta tilaamani steviat ovat vielä pussissaan. Täytyy ryhdistäytyä, panna tämä toosa kiinni ja mennä ateljeen puolelle multapussin kimppuun. Kiitokset kaikille kasvatus ja käyttövihjeistä ja ohjeista!
No onhan mun steviani itänyt, vaikka vahingossa kylvöksen peitinkin.
Venkurainen stevia jonka syksyllä juurrutin vedessä, on tehnyt uuden verson mullan alta.
Onkos nämä steviat jotenkin erityisen hitaita, vai onko oloissa vikaa, kun ei ole tuosta 13. päivän viestistä tapahtunut mitään edistystä?