Kahden kuukauden ikäisissä stevioissa 4 oikeaa lehtiparia ja korkeutta 5 cm. Kuinka korkeana noita kannattaisi latvoa jos sellaista haarautuneempaa pensasta yrittää?
Kyllä mie tuon kokoisina jo latvoin. Ihan vaan kasvupiste pois. Viime vuonna latvoin liian myöhään ja ei ehtinyt kovin tuuhentua.
Tässä huono kuva miun latvotuista.
Hienosti haarautunut taimi Kurpalla. Eli niskoja taittelemaan. Huomaa kyllä että noviisi on asialla, kun joka välissä pitää kysellä vahvistusta. Ja sitä onneksi saakin
Nuo uudet latvat kun vielä latvoo 3-4 lehtiparin jälkeen niin pitäisi puska tulla isona, toivon ainakin niin.
Messuilta ostettu stevia on vielä hengissä -vaihdoin hiekkasempaan multaan ja isoon saviruukkuun. Saapa nähdä miten käy. Ainakin on ne pikku kärpäset huuhdeltu pois.
Voi hyvät hyssykät, millä mä siitä kolmannen lehtiparin kohdalta mitään katkaisen, kun koko kasvi on aivan mikroskooppisen pikkuinen, jos otan klasit pois päästä ja laitan nenän kiinni purkkiin, juuri ja juuri näen, että on tosiaan muutakin kuin sirkat Ei mulla ole mitään mikrokirurgin välineitä. Jos ne pikkuiset vaikka vähän kasvaisi vielä.
Messuilta ostettu stevia on jo kasvanut -taitaa kotiutua
kreetaE-- Anna stevioiden kasvaa ja vahvistua rauhassa. Sitten vasta kun ovat rehevämpiä ja näet taimet ilman silmälaseja voit alkaa suunnittelemaan latvomista.
Steviat iti hitaasti ja taimet on suurennuslasilla katsottavia. Suosittelen ostamaan valmiita taimia, koska siemenetkin on kalliita.
mummi -ei ne taimetkaan ainakaan messuilla halpoja olleet - 6 e kpl.
Siemenpussi maksoi yli neljä euroa
Aika karvaat hinnat noinkin imelällä!
…eikä vissiin mene sokeriveronkaan piikkiin
Mä yritän juurruttaa pistokkaasta, mutta aika hidasta näyttää olevan. Lähtisköhän nopeemmin jos laittais suoraan multaan ja pussin päälle?
Suoraan multaan ja kosteana. Hitaasti juurtuu, mutta 7 alusta 5 hengissä, ei ihan toivoton tapaus.
Ok, epäilinkin että mahtaako ennemminkin mädäntyä tuossa vesiastiassa, jos viikkokaupalla joutuu liottamaan.
Kodin ykkösestä (Lielahdessa ainakin) oli stevioita ihan hyvänkokoisia taimia 6,90 kpl ja viherkasveista sai vielä 20% alennusta. Ihan pakko oli ostaa kokeeksi vaikka multaa oli kyllä vain ostamassa:)
Minun steviat maksoi 1.50 kappale, kun Kodin kukilta tilasin 10 kappaleen satsin yhteensä 15 euroa. Tänään tulivat. Olisin kylvänyt itse, mutta heräsin liian myöhään huomaamaan asian.
Sama paketti tuli tännekin ja olin pieniin, vankkoihin taimiin kovasti tyytyväinen. Oitis piti maistaa, miten makealta lehti maistuu ja maistuihan se. Mutta ei liikaa. Makean nälän iskiessa taidankin ottaa yhden lehden pureskeltavaksi. Makeus jää maistumaan joksikin aikaa suuhun ja sehän sopii, josko tulisi syötyä sitten vähemmän niitä kaloripitoisia makeita, joita meikäläisen pitäisi välttää kaikin keinoin. Olisiko tämä toimiva keino, tulee testatuksi tänä kesänä.
Kuvan kera totean vielä, että hyvin näyttää lehtien juuresta tulevan uusia lehtiä, vaikka ei olekaan latvottu. Enkä taida heti latvoakaan, seurailen ensin miten paljon tuuheutuu itsekseen.
Mietin itsekin Stevian kasvattamista, mutta miten te muut Stevian kasvattajat aiotte käyttää steviaa?? kuivatetaanko lehtiä ja murennetaan… onko jollakulla jo käyttökokemuksia tästä kasvista…