Noin mie tein, mutta sitä oli niin vähän viime kasvatuskaudelta ettei sitä juuri tullut käytettyä.
ajattelin että vois liottaa makua sellaisessa teepallossa tm. vielä niin pieni taimi ettenole ehtinyt ajatella asiaa.
10 siementä kylvin 5 iti ja nyt 2 hengissä. SWaispa nähä = D kuis kä niiden !
Mietin voisiko keittää mehuksi viinimarjojen kanssa? Suu kaipaa vähän makeutta, ja säilyminen ei ole ongelma pakastaessa. Jos nyt sitten satoa tulee riittävästi.
Mitenkäs stevia kestää kylmää, koska voisi viedä kasvariin? Nuo mun minikokoiset steviat on nyt oikein ruvenneet kasvamaan, niistä voi vaikka jotain viellä tullakin :)
Varmasti toimii hyvin mehun makeuttajana pakastemehussa. Itse en sitä viime vuonna käyttänyt ollenkaan, en oikein pitänyt sen mausta, muistuttaa minusta jotenkin aspartaamia… Edes ipana ei halunnut syödä sitä. Hassua.
Viime vuonna tuo kasvoi alussa hitaasti ja ulos istuttaessa potageriin ei meinannut ottaa tulta siipien alle, jokunen taimi taisi kuukahtaa karaisusta huolimatta. Eli varovainen olisin (tosin kokemusta on kokonaisesta yhdestä kasvatuskauesta, hehee).
Mulla kans ensi kertaa stevia kasvamassa. Aion kokeilla sitä villivihannes-yrtti sörsseleissä makeutuksena ja yrttiteessä.
(valkoista stevia-jauhetta käytän veitsenkärjellisen maustamattomaan jugurttiin + marjoja)
Kiinnostuin Steviasta ja sen käytöstä. Nyt pitäisi enää löytää taimi jostain, siemenestä ei ennätä enää kasvattamaan.
Ystäväni Hämeenlissa tilasi taimia ja jokainen kuoli viikon sisällä. Hän on ilmoittanut myyjälle, mutta vastausta ei ole kuulunut.
Minulla 10 siementä-iti 5 - 2 kasvoi hetken nyt kahdesta yksi hengissä, 4 piskuista pyöreää lehteä, korkeus 1,7 cm. Olohuneessa puolivarjossa ilmastoidun kuvun suojaamana, saa vesitilkan joka aamu… =))
Toissa kesänä minulla oli stevia puska pihalla , hyvin kasvoi, lehdet maistuivat makealle niinkun pitikin en vain oikein keksinyt mitään järkevää käyttöä sille. Makeasta salaatista en pidä, joten ei sitä sinnekään voinnut sotkea.
Jos keksitte hyviä käyttömuotoja niin laittakaa tänne vinkkejä jos vaikka uudestaan intoutuisi sitä kasvattamaan.
Steviaa ei vissiinkään olis saanut päästää kukkimaan? …ei ole tarkoitus tehtailla siemeniä.
Ostin tiistaina stevian ja myyjä sanoi, että kukkimisen jälkeen se pitää leikata alas. Se on monivuotinen, talveksi se pitää viedä sisään ja ensi kesänä sen pitäisi olla pensas.
Mä leikkasin kaikki versot niin, että alkaisi enemmän haaromaan ja laitoin leikatut kuivumaan. Teeainesten joukkoon ajattelin ripotella.
Sain puutarhamyymälästä toukokuun lopussa poikkimenneen stevian kokeiluun, siinä oli jäljellä kaksi pikku oksaa. Hinta olisi ollut huikea 19.10 jos olisi ollut kokonaista myytävänä. Nyt se on kasvanut ja puskittunut kun on ollut koko ajan ulkona terassilla. Se on noin 20 senttiä korkea ja kokolailla tuuhea. Kuinka isoon ruukkuun se pitää kesäksi laittaa kun ei olla kuitenkaan joka päivä kotona, voi mennä montakin päivää välillä. Naapurikaupungin torikauppiaallalla oli näytillä stevia joka oli raparperipuskan kokoinen.
Yhdellä isolla limonadifirmalla on kaikki keinomakeutetut limpsat makeutettu stevialla!
Tämän päivän Kouvolan sanomissa on juttua steviasta. Sen mukaan stevia viihtyy siellä missä pehmeälehtinen basilikakin. Avomaalle sitä ei suositella kuin eteläisessä Suomessa, pohjoisempana kasvihuoneessa/ suojaisella verannalla/terassilla/parvekkeella. Kosteudesta stevia on tarkka, juuristo ei siedä kuivuutta mutta ei liikaa kosteuttakaan.
Elikka se ei kestä kylmää eikä liiallista kuivuutta eikä kosteutta.
Lehtiä siitä kannattaa ottaa ja säilöä pitkin kesää. Jos sen latvoo, alkaa se haaroa. Kasvi kestää että siitä otetaan kerralla pois 2/3 lehdistä. Tämä kannattaa tehdä ennen kukintaa sillä se muuttaa lehdet kitkeriksi. Kuivaaminen tuo stevian lehtien makeuden parhaiten esille.
Otin pian uudenkuun jälkeen pistokkaita talvehtineesta venkurasta, mistä olen aiemmin raportoinut.
Kasvi leikattiin siis viikolla 21, nyt viikko 24, ja kaikissa kuudessa pistokkaassa on juuret,
jotkut juurtuivat melkein heti, kaksi sinnitteli pidempään.
Vihreässä lasissa vedessä olleet koko ajan.(Tummassa lasissa juurtuu paremmin kuin kirkkaassa)
Minä ostin tänään torikauppiaalta stevian (tai äiti sen minulle osti, se lahjoo mua kukkasin, kun en koskaan pyydä rahaa, en nytkään vaikka pankki vei koko tilin opintolainan korkoihin).
Iso polven korkuinen puska oli, joka oli jo kertaalleen latvottukin. 4,50 makso, taisi ollakkin siis melko edeullinen kuitenkin
Tosiaan myyjä kehotti siitä kuivaamaan lehdet ja sitten sekoittamaan sinne missä makeutusta tarvitaan. Sanoi laittavansa sitä talvisin aina teen joukkoon, he kun kasvattavat kaikki muutkin teeyrtit itse, mutta vaatii kuulemma vähän harjoittelu se määrä kuinka paljon laittaa, tulee kuulemma helposti liian makeaa.
Itse ajattelin kuivattaa ja siitä sitten morttelilla jauhaa tarpeen mukaan makeutukseksi juomiin ja jälkiruokiin. Ajattelin kermvaahdot ja rahkat ja kiisselit ym kokeill, että mihin sopii tuolla tavalla laittaa. Pitää yrittää muistaa tänne sitten lisäillä tietoa mikä onnistui ja mikä ei
Eilen ihan sattumalta jo autolle mennessäni huomasin paikallisen Honkkarin pihalla kyltin “Stevia 1 euro”. Ostin heti 2 ruukkua, pieniä ruukkujahan ne oli mutta oikein elinvoimaiset parikymmentäsenttiset kasvit niissä. Täytyy heti huomenna istuttaa sellaiseen ruukkuun jossa ne voi talvettaa, leikata aikalailla lyhyiksi ja kuivata heti ne vähäiset lehdet mitä siitä nyt jo saa. Yrttiteeaineksien joukkoon ajattelin niitä laittaa.
Q.;n kokeilut kiinnostavat, muistathan laittaa sitten tietoa tänne.
Nuu et olis sanonut noista euron stevioista. Nyt pitää päästä katsomaan vielläkö niitä on.
Tilli85, aika pitkä matka sinulla tänne katsomaan… Niitä jäi siihen hyllykköön vajaat 10 kappaletta eilen iltapäivällä.