belgi, en tiedä auttaako vastaukseni sinua mitenkään mutta minulta löytyy piha-altaasta lumme, tosin aikoinaan kukkakaupasta ostettu, asustaa isossa kukkaruukussa jossa soraa pohjalla ja sammalta päällä, en ole lannoittanut sitä kerrassaan mitenkään.
Kiitos Tupu78, ehkäpä tuolle lumpeelle ei jatkossakaan tarvitse tehdä mitään, siellä kolossaan se on vuosikaudet ilman hoitoa tähänkin asti kuulemma kasvanut.
Minä olen nostanut lummekorit talveksi kellarin tapaiseen, jossa ne asuvat talven kananlanta vedessä. Keväällä taas muuttavat ulos "rapakkoonsa."
No nyt löysin vastauksen tuohon lumpeen lannoitekysymykseen, jota aiemmin kyselin. On olemassa pitkävaikutteisia kestolannoitepatruunoita, jotka huolehtivat vesikasvien ravinnetaloudesta. Taidanpa käydä niitä kyselemässä, koska en usko että lummettani on koskaan lannoitettu mitenkään. Kaikki kasvithan kuitenkin ravinnetta tarvitsevat pysyäkseen terveinä ja jaksaakseen kukkia.
Kuinkas te olette hoitaneet siitepölyn pois pihalammesta? Vesi on jo aika ikävän vihreetä.
Siitepölyä en ole mitenkään poistanut, vain roskat. Itse laitoin levänpoistoainetta, sitä sinistä, altaaseen, saas nähdä auttaako yhtään.
Haittaako tuo levänpoistoaine kukkia? Ajattelin kun minulla on tapana ottaa piha-altaasta kasteluvedet ja sitten täyttää allasta sitä mukaa uudella vedellä… (eli tällä hetkellä ei mitään levänpoistoainetta käytössä)
Jospa minäkin laitan kuvan tuosta suihkulähteestämme. Oli melkoinen urakka saada tämä allas pitämään vettä. Tuossa nelikulmion muotoisessa osassa pohjaa kasvaa lumpeita, ovat tällä hetkellä, talven jäljiltä, vasta muutaman sentin korkuisia, seitsemän eri kasvupistettä on kuitenkin näkyvissä. Kuvan etualan perennapenkki menee kokonaan uusintaan, on täysin rikkaruohojen ja vadelmien vallassa.
Levänpoistoaine ei pitäisi haitata lainkaan. Pitäisi sopia myös vesikasveille altaassa ja jopa kaloillekin, jos niitä altaassa asuu.
belgillä ihana lampi.
No hyvä, sitten sitä voisi ostaakin ja lorauttaa hieman omaan altaaseen
Andromeeda, sepä kiva lähde, kaunis värikin.
Ja tässä on vielä keskeneräisen paraatipenkin pieni suihkulähde. Tämä laastipaljulähde on nyt jo kolmannessa kodissaan. Maailman helpoin suihkulähderatkaisu, kaivetaan laastipalju kukkapenkkiin ja nakataan sinne halpa pikkupumppu. Kasvien lehtien on tarkoitus kasvaa reunojen ylise ja sen jälkeen tulos on lähinnä luonnonlähteen tyyppinen.
Oih, kuinka söpö!!!
Mä tahdon tollasen kanssa.
Mistä tuollaisen halpispumpun voi ostaa. Toimiiko se sähköllä vai jollain paristosysteemillä? Kiitti vinkistä.
Kaipa noita pumppuja saa melkein mistä tahansa tavaratalosta tai puutarhaliikkeestä. Toimii sähköllä ihan normaalisti.
Toihan on hyvä idea,mä taas suunnitelin upottaa maahan tuon vanhan sinisen lastenkylpyammeen uusiokäyttöön ja siihen pienen punpun vettä roiskimaan kestäiskö talven yli vai pitäisköhän syksyllä sitten nostaa varastoon.
jep.
Kiitti.
Meidän suihkulähde viime syksyltä:
Harmi, että ei ollut päällä juuri kuvaa ottaessa.
On taas kasteluvettä kerrakseen, mutta pikkulapset myös uineet.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
No heh …HR kiitos kehuista …mukavaa nähdä tuttuja nimimerkkejä täällä Oon ollut pois palstalta niin kauan että kun takaisin tulin oli täällä kaikki muuttunut :D…Piti uudelleen opetella