Hei!
Tietääkö joku, onko suikeroalpi menetetty, kun talven jäljiltä se näyttää ruskealta? Raaputanko sen pois vai vieläköhän se siitä virkoaisi?
Hei!
Tietääkö joku, onko suikeroalpi menetetty, kun talven jäljiltä se näyttää ruskealta? Raaputanko sen pois vai vieläköhän se siitä virkoaisi?
Suikeroalpi on kyllä aika sitkeä kasvi. Älä vielä poista sitä, mitä todennäköisemmin ainoastaan lehdet on menetetty ja uusia puskee kevään edetessä.
Nyt eletään vasta huhtiuun loppupuolta ja luonto alkaa vasta pikkuhiljaa heräillä, malttia, malttia vaan vaikka ei millään jaksaisi odottaa.
Riippuu vähän missä päin Suomea asut. Täällä etelässä voisin olla jo vähän huolissaan, mutta en kuitenkaan vielä hävittäisi. Pohjoisempana odottelisin rauhassa. Ne on usein talven jälkeen aika rumia.
Ruman ruskeita olivat täälläkin ja edelleen osin. Mutta tänään just kattelin, että uutta puskee...
Suikeroalpi on sen verran tarmokas kasvi, että veikkaan sen puskevan maasta vielä esiin. Itse en ole niitä ruskeita repinyt pois, kyllä ne sitten jäävät uuden kasvuston alle.
Olen leikannut ruskeat osat heti lumien sulettua pois, on selvinnyt hengissä näinkin ihan hyvin. Nyt
on ollut niin viileää, ettei taida meilläkään vielä näkyä uutta kasvustoa (II-III -vyöhykkeellä).
Tosi ihme jos Suikeroalpi kuolee:)
Tälläinen ihme on nyt käynyt Laitoin viimekeväänä Hansa-ruusun alle suikeroalpia ja nyt ei näy siis yhtään mitään. Olivat varmaan liiassa auringossa ja liian kuivassa, kun kesä oli mitä oli, kaunis mutta kuiva.
Aivan varmasti vielä näkyy.
Pihamittari, minulla kävi samalla tavalla toisen huippusitkeän, maahumalan, kanssa; paahteinen kesä vei veronsa - mutta silti uskon kuten Kurpitsa, että vielä se sieltä pinnistää, minun maahumalani kuin myös sinun suikeroalpisi. Viime vuonna myyrä söi suikeroalpin yhdestä kohtaa pihaa ihan juurta myöten, syksymmällä ei mistään enää huomannut että harvennushakkuu oli suoritettu!
Minäkin huomasin, että suikeroalpissa on ruskeita lehtiä, mutta luotan sen kasvuvoimaan. Sain nämä suikeroalpin alut anopiltani. Hän kun oli viime keväänä kaivelemassa autiolla tontilla minulle iiriksiä. Laitoin iiriksen alut ensin pieniin ruukkuihin odottamaan, että saan niille kukkapenkin valmiiksi. Sitten joskus kesäkuulla istutin iirikset uuteen kukkapenkkiin ja siitä ne alkoivat sitten kasvamaan. Iiristen vierestä alkoi sitten kasvamaan sellaisia parillisia pyöheähköjä lehtiä, jotka tunnistin suikeroalpeiksi. Se levisi hienosti kukkapenkissä viime kesänä ja kukkikin kauniilla keltaisilla kukilla, vaikka sen alku olikin niin vaatimaton.
Eihän sitä nyt saa kuolemaan millään, keväällä se on melkein aina ruskea.....omani on kuivalla paikalla. Yleensä kaavin sitä haravalla ja hetken päästä se taas rehottaa vihreänä
Mielestäni suikeroalpi kuuluu kasveihin joista ei pääse eroon vaikka haluaisi. Meillä sitä ajetaan ruohonleikkurilla ja vaikka kuivina kesinä nurmikko kulottuu niin kyllä se alpikin taas herää kun saa vettä. Joka vuosi sitä löytyy aina sellaisista paikoista missä se ei ole ennen kasvanut.
Toissa päivänä koko suikeroalpi kasvusto oli kuivia rusketa lehtiä täynnä, ihan kuolleen näköinen ja tänään näytti puskevan uutta terhakkaa versoa joka mutkasta, ei se kuole, ei sitten millään.
Pitäisköhän perustaa ihan vaan suikeroalpi- keskustelu.... Mullakun kyse ei ole ruskeista lehdistä, vaan siitä että voisiko suikeroalpi tulla toimeen amppelissa, eteläisellä lasitetulla parvekkeella? Kun siellä ei kokemukseni mukaan juuri mikään kasva, ainakaan suorassa paahteessa..... Aatteles, olis komeeta jos katosta roikkuis sellainen vihreä putous keltaisin kukin.... idean saa kopioida omallekin partsille!
Kyselin asiaa jo parveke-keskustelussa, mutta jospa täältä saisi kommentteja. Niin, ja tarviinhan mä sitten sitä alpiakin.... Joku varmaan raaskii pienet pistokkaat lähettää .
Muutetaan tuo otsake pelkäksi Suikeroalpi''ksi kun saadaan siivousvälineitä.
Tänne lienee voi jatkaa suikeroalpi keskustelua kun noita otsikoita ei vielä saa muutettua jos ei niin poistan tämän sitten.
Amppelikasvin minäkin ajattelin suikeroalpista tehdä tulee kuulema kaunis, tieto on naapurilta itse vasta suunnittelen kunhan nyt kerkiäisi vain kaikelta muulta hommalta.
Viime kesänä kokeilin suikeroalpia amppelissa hyvin tuulisella avokuistillamme. Kasvoi hyvin ja olisi varmaan kukkinut paremmin,jos olisin muistanut useammin kastella.Tuuli kuivattaa kaikkia amppelissa heiluvia kasveja tosi tehokkaasti.
Ostin tänään limenvihreää (vai keltalehtistä) suikeroalpia. Onko kokemusta, leviääkö se varjossakin kuten vihreälehtinen vai vaatiiko enemmän valoa? Leviääkö muuten yhtä hanakasti?
Ei ainakaan meillä leviä läheskään yhtä hanakasti kuin se perusmuoto. Tarttee valoakin enemmän.