Vaatimattoman alun jälkeen tämä kasvi on lunastanut lupauksensa ja saanut paikan sydämessäni. Viidestä mukulasta vain kaksi lähti hyvään kasvuun. Nyt alkavat olla komeita, kuin
pieniä pensaita. Kymmenisen kukkaa molemmissa ja paljon nuppuja.
Ekassa kuvassa suora aurinko haalistaa väriä, toinen kuva varjoisena hetkenä ilman salamaa antaa aidomman värin.
Niisk, minun suklaakosmokseni olivat kuivuneet talvetuksen aikana ja en saanut uusia sitten mistään. Ne ovat todella hienoja kasveja. Täytyy yrittää hankkia niitä jostekin ensi kesäksi. Antakaa toki vinkkejä mistä löytyisi!
Onpas namunen *slurps*
Täytyypä tunnustaa, että tilluutin kevättalvella Ranskanmaalta. Halusin vähän testailla ja kyllä se
nettikauppa hyvin toimi, joskin kalliin puoleinen. Myöhemmin keväällä huomasin, että netitse aika harvoissa paikoissa oli tarjolla. Nyt kun nopsaan selailin, löytyi allaolevat (kolme kasvi 15 eurolla taisi olla
paras tarjous - Eurobulbilla muuten loppu):
http://www.cottage-gardens.net/showdetails.asp?id=148
http://www.the-plant-directory.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=966
http://www.plantes-et-jardins.com/catalogue/catalogue4.asp?id_variations=458
onko kukaan saanut talvehtimaan...minä olen jo luovuttanut kokeilut
Yritän talvettaa. Samoilla neuvoilla kuin dahliat (voiden kanssa olen menestyksellä epäonnistunut).
YYA-neuvottelut on käynnissä tuttavan kellarin lainasta.
Nyt on näiden ihanuuksien sipuleita vai onko ne juurakoita, myynnissä korpikangas siemenellä. Hinta ei ole paha 3kpl 9.90€.
Siellähän oli vaikka mitä kivaa
Korpikankaan sivuilla olen näitä kuolannut Mitenkähän menestyy ruukussa, lasitetulla parvekkeella?
Nyt on viisi suklaakosmosta kasvattanut varsia, mutta kannattaako/saako niitä latvoa?
Mitenkäs nyt menetellään, sain juuri suklaakosmokseni, milloin ne istutetaan, pientä kasvun aihetta jo on. Istutanko kaikki isoon ruukkuun vai yksitellen omiin ruukkuihinsa?
Olin mukana Eurobulbin tilausporukassa ja tilasin koemielessä yhden suklaakosmoksen. Oli monihaarainen hyvännäköinen juurakko ja tyvessä pientä kasvun alkua. Istutin melko tilavaan ruukkuun, että on juurten kasvulle tilaa. Nyt on n 12 asteisessa eteisessä loisteputken valossa.
En tiedä olenko menetellyt oikein, mutta näyttää tässä vaiheessa ihan hyvältä, kasvu ei ole ollut liian nopeaa, mutta hiukan on verso venynyt.
kysellään täällä jöötin kanssa, että saako/pitääkö suklaakosmosta latvoa?
nanikka, minun suklaakosmoksillani taitaa olla vasta kaksi kesää takana, mutta en ole latvonut niitä. Ovat kasvaneet hyvin samantapaisesti kuin keskikokoiset daaliat.
Ok, kiitoksia. Sen vuoksi kysyin, että kun minä jätin ne viime viikon torstai-iltana lisävalon alle tuolin päälle niin joku oli siirtänyt tuolin pois perjantaina ennen mökille lähtöä. Noh, arvaahan sen, että se mokoma oli sitten justiinsa viikonlopun aikana päättänyt hujahtaa kohti valoa semmoista ohutta pimeässä kasvanutta versoa....
Alkaa näkyä elämää istuttamissa juurakoissani. Ehkä tässä käy hyvin kuitenkin. Ja saan nähdä niiden kukkivan vielä tänä kesänä.
Täälläkin alkaa olla suklaakosmoksissa liki 10cm piipat näkyvissä… Yllättävän nopeasti lähtivät kasvuun
Minä yllytyshullu ostin myös 3 s-kosmoksen juurakkoa. Taidan viedä yhden niistä äitienpäiväkukaksi omalle äidilleni.
Muutama taimi on jo tällaiseksi kasvanut.
Ja kasvihuoneessa on tullut lisää kasvua. Muutamista ei näy mitään alkua. Tuleekohan ollenkaan.