Suokukka kahden puutarhan loukussa, vai oisko koukussa (1B)

Tänä vuonna kukkii aikaisin pikkutulppaanit.

En voi kuin suositella näitä pieniä lummetulppaaneja.

Ostin kolme vuotta sitten 10  sipulia ja nyt niitä on paljon ja tuolla taaempana on vielä paljon nuppuja, eli ei läheskään kaikki vielä kukassa.

kuva

Lähikuvaa

kuva

Jahaa ja otinkin sitten kameran mukaan iltasella pihakummasteluun.

Taimet ulkoilemassa, mun tomaatit on tätä koko luokkaa.

kuva

Helmililjat suomen väreissä.

kuva

Puutarha-apulainen tarkastaa, että onkos sitä pollenkakkaa laitettu riittävästi ja jos paikoin on liikaa, niin syö pois.

kuva

Tuossa oikeassa reunassa olevassa kärhötornissa on kolme kärhöä ja kaikki onneksi hengissä ja entistäkin pontevampina nousemassa kevääseen.

Tällä tavalla ne mun tuolla yhdessä keskustelussa mainitut lähetyssaarnaajan kukat on lähteneet leviämään, huom. en paljoa siivoa noita penkkejä.

kuva

Mustanpunainen pulsatilla aukeaa ehkä huomenna tai ylihuomenna.

kuva

Karpaattienkelloa puskee joka kolosta.

kuva

Sitten vielä kolmas osio, eli luonnonkasvien kauneutta.

Tässä monien täysin rikkaruohona pitämä, mutta mulla kukkapenkissä kasvava kevättaskuruoho.

Pieni ja sievä.

kuva

Kiurunkannukset sammalmatolla, minä rakastan sammalta, sitä ei todellakaan mun pihalta/nurmikolta tapeta tai rapsita pois.

kuva

Kiurunkannus ja pörrinkäinen, ihanat.

kuva

Pari kuvaa eiliseltä vielä.

Tummapärskäjuuri tekee taas yhden suuren lehtensä, kuten niin monena vuonna aiemminkin.

Jotenkin mulle on tullut sellainen olo, että muuttuuko tuo koskaan tuosta mihinkään, vai jatkaako tuota samaa juttuaan hamaan tulevaisuuteen.

No kaunis se hänen ainoa lehtensä toki on.

kuva

Tälle korituolille pitäis keksiä joku hyvä uusiokäyttö, kai se joksikin köynnöstueksi päätyy.

kuva

Muutama uusi tältä viikolta.

Nyt kukkii tämmönen esikko lemmikin kaverina.

kuva

Lähempää.

kuva

Monsella tulppaani kukkii vuosi toisensa jälkeen, ilman sen kummempaa hoitoa.

kuva

Yksi ennen jälkeen juttu.

Tässä takapihaa kun muutin tänne.

kuva

Mulla ei oo yhtään vähän katveisempaa kunnon kukkapenkkiä, niin tänne niitä taimia on sitten vaan alkanut tupsahdella.

Kiviä en oo siirrellyt,muuta kuin tuossa ihan edessä näkyvä rinkula pionin ympärillä.

Kivet on tuossa kaikki olleet, olen vaan kaivanut, niin ne näkyy paremmin.

kuva

Ei toi nyt kaunis oo, eikä kukkapenkkiä nähnytkään, mutta kun kaikki mä haluun kukat on vaan täytynyt johonkin änkeä, niin vuosi vuodelta kaivan tuota aluetta isommaksi.

Ja tuossa nyt vaan sattuu muutenkin olemaan tämän tontin paras perusmaaperä, niin siihenhän sitten arkuliinit tuupataan.

On tuo sentään kukkiessaan nätti, siinä on melkein pelkästään pinkkiä ja sinistä kukkaa, vähän valkoista höysteenä, että on sen takia mun mielestä kiva.

Kaksi nauhusta tuolla ihan takareunassa tosin pilaa värimaailman, mutta niille en ole vielä muuta paikkaa keksinyt ja kun tykkään vaan nauhuksista.

Tässä näkyy tuo etualan pionin rinkula , vähän on sen taakse tavaraa ilmestynyt ja tuo pionikin aikoo nyt ekaa kertaa kukkia, ostin sen 4 vuotta sitten pikkuruisena siementaimena vakka-taimesta ja yllätys yllätys, mulla ei oo mitään aavistusta mikä laji ja miltä näyttää.

Kuvissa ei näy, mutta tuonne angervon alle olen istutellut kaikkea pensaikossa viihtyvää, siellä on vuokkoja, kevätlinnunhernettä, kiurunkannuksia ym.

kuva

Yksi vielä, mä tykkään orvokeista ja tykkään myös tästä purkista.

Tuo purkki tuli mulle vähän kuin kaupanpäällisinä, ostin kerran yhdeltä vanhalta rouvalta kattomehitähtiä ja ne oli istutettu tähän purkkiin, sen jälkeen se on jo kauan toiminut mulla kesäkukkapurkkina.

kuva

Ihanan värisiä esikoita!

Ihana korituoli! Olisiko uusiokäytössä mitään jos sitoisi sille sammalverhoilun?

Ihana tuo orvokkikuva ja kaunis tuo tumma pulsatilla.

Mä aloin ania ihan tosissaan miettiä tuota sammaljuttua.

Tykkään sammalesta ja tuo tuolin istuinosa tosiaan on niin risa, että jos istuu, niin läpi humpsahtaa.

Tuo on taas kerran jostain appiukon naapurintädin kerrostalon häkkivarastosta talteen otettu aarre, mä en tajuu kun mun pitää aina kaikki kerätä, mitä vaan eteen tulee.

Sitten ne välillä pyörii tossa vuosikaudet, kunnes niihin keksitään joku juttu.

Tämä tosin oli ihan istumiskuntoinen kun sen sain, tai niitä oli siis kaksi vähän erilaista ja toinen on vieläkin ihan kunnossa.

Kolme uutta kuvaa tältä päivältä.

Tulppaanit ja helmililjat parhaimmillaan.

Kyllä sitä tulppaanien kukintaa vaan odottaa joka kevät kovasti.

En laittanut viime syksynä yhtään uutta sipulia, että nämä on kaikki vanhempia uskollisia kukkijoita.

kuva

Kääpiökurjenmiekat kukkivat juhannusruusujen alustalla.

kuva

Rakas vanha-rouva tuumailutauolla taimipurkkien vierellä.

kuva

Nautiskelin illalla kameran kanssa pihalla.

Unelmatädyke on kyllä nimensä veroinen.

kuva

Kaunis on arovuokkokin, vaikka tykkääkin kovasti levitä.

kuva

Vuorijumaltenkukka pieni, mutta sitäkin sievempi.

kuva

Omppupuu kurkistelee aidan yli.

kuva

Mun hyötykasvit on sijoitettu enimmäkseen tontin yhdelle reunustalle, tuossa on oljilla katettuna mansikkaa ja vadelmaa sekä raparperia ja kolme luumua, lisäksi vielä kasvilavat sekä kasvimaata, teltassa piilottelee lehtikaalit.

kuva

Näistä marjapuskista olen erityisen iloinen, silloin kun reilu 4 vuotta sitten muutin tähän, näissä oli vaan muutama oksa ja nekin kärsineitä ja paljon kuolleita.

Niitä on nyt neljä vuotta hoidettu, kasteltu, leikattu ja lannoitettu ja nyt ovat isoja ja aivan täynnä kukkia.

kuva

Tätä kukkamaata tällä viikolla vähän kaivoin isommaksi.

Mies on nimennyt tuon vasemmassa reunassa olevan kärhötornin linkkimastoksi.

Tornissa kasvaa walenburg ja maria cornelia viinikärhöt, sekä pienikukkainen tuntematon yksilö.

kuva

Tunnistaako joku mikä alppiruusulajike?

On aika matalan mallinen.

kuva

Kellarin rinnettä, tuo punainen vati on varpusten kylpytynnyri.

kuva

Otin kameran mukaan tyttären luokse tänään, pitkästä aikaa sieltäkin muutama kuva.

Pari syreeniä ensin.

Mme lemoine

kuva

Andenken an Ludwig späth

kuva

Marjaomenapensaita,Malus toringo "sargentii".

Kamerakin meinasi mennä ihan pyörryksiin tähän valkoiseen pilveen.

Lähikuva kukista, ei paljoa vihreetä näy.

kuva

kuva

Kaunokuusama kukassa.

kuva

Umpeen kasvavassa lätäkössä raate rehottaa.

kuva

Lisää valkoista Alppiruusu P.M.A. Tigerstedt

kuva

kuva