Mietinpä tässä perennapenkkini täydennystä suunnitellessani, että miksiköhän joku kaikilta ominaisuuksiltaan tiettyyn penkin kohtaan sopiva laji ei vain miellytä.
En kelpuuttaisi joitakin kasveja pihaani, vaikka ne monen mielestä ovat aivan ihania. Olisi hauska kuulla millaisia suosikki- ja inhokkikasveja muilla on. Laitanpa tähän oman listani muutamista, paljon muitakin voisi listata varsinkin noihin suosikkeihin.
hauska idea tämä aihe. mahtaakohan joku loukkaantua, jos omat inhokkini mainitsen... en vaan voi sille mitään, että en pidä akileijoista. ne ovat jotenkin kuin alien- hahmon päitä... myöskään en pidä lainkaan vuorenkilvistä enkä niistä haljun liloista pikkusydämistä. sen sijaan himoitsen ruusuja, pioneita, ritarinkannuksia ja yleensäkin kerrottuja ja muhkeita kukkia.
Ja minä kun vaihtaisin kaikki kuunliljani tuohon kirjokuunliljaa ja nimenomaan tuohon kiharalehtiseen
Inhokit: Keltaiset (pahin), karmiininpunaiset, myös violetit ja siniset, en pidä kyllä punaisistakaan kukista. Ja sitten on ne sekoitukset...
Suosikit: Valkoiset, vaalean vaalenpunaiset, mustat ja limen väriset kukat. Jaa, siinä ne tais olla Ja olen heikkona kirjavalehtisiin kasveihin, samoin puna/mustalehtiset käy, kunhan on oikea kukan väri.
MUTTA anteeksi saa esimerkiksi maahumala inhan kukan värin, Oranssi unikko ehkä saisi jäädä... Syyllistyn kesällä siihen että leikkaan kuunliljojen lilat kukat pois ja lahjoitan naapurille kimpun. Samoin lähtee myös jättipoimulehden kukat, ovat makuuni liian keltaisia.
Minulla ei ole väliä niinkään kukan/lehden muodosta kuin tuosta väristä. Olenko Outo?
Viherpeippo, en minä ainakaan loukkaannu. Tänä keväänä eka kertaa akileijaa kasvattelen. Itse tykkään kaikista “kellokukista”, juontaa juurensa lapsuudesta jolloin rakastin kissankelloja ja mitähän ne olivat ne pienet valkoiset joita metsissä kasvaa. Niin ja liljat ovat ihania
Minä vasta aloittelen näiden perennojen kanssa, eli en hirveästi ole niihin tutustunut, mutta sellaisia joita en välttämättä pihalleni ottaisi ovat angervot ja tyräkit. Varmaan löytyy muutakin mutta nämä nyt tulivat mieleen.
...alien-hahmon päitä... Eipä ole tullut mieleeni, mutta tästä lähtien en kyllä voi olla katsomatta niitä jonkun olion pääksi. Mutta siitä huolimatta minä pidän paljon akileijoista.
Vai suosikit ja inhokit No mie en tykkää kuunliljoista kun niissä on niin mitättömän näköiset kukat. Enkä tykkää rohtoraunioyrtistä koska se on ongelmallinen rikkakasvi pihallani. Mutta tykkään kovasti pensasruusuista ja kurjenpolvista, ja ihan mistä vaan missä on siniset kukat.
Ennen inhosin kuunliljoja, kun ne näyttivät niin tylsiltä. Mutta kun näin niitä anopin kukkapenkissä varjossa ja rehevässä paikassa, niin ymmärsin että niiden kuuluu tuoda valoa hämärään paikkaan. Nyt ihailen niiden hehkuvia kukkia.
Vuohenkello on inhokkini, sitä on vaikea minkään muun kasvin päihittää. Kukkiessaan on kyllä ihan nätti, mutta voi miten kovasti leviää ja valloittaa kaiken.
Suosikit tuntuvat vaihtuvan koko ajan, tällä hetkellä ehkä tarhavarjohiippa, kiinanlaikkuköynnös, ritarinkannukset, kylmänkukat, esikot…listasta ei tulisi loppua millään!
Inhokit: tietysti kirkkaankeltaiset hanhikit. Voin pahoin siitä väristä. Muun väriset hanhikit käy. Puutarhassa pidän rauhallisesta ja harmonisesta tunnelmasta. Tuo keltainen räjäyttää tajunnan ! Yleensäkin vältän kaikkia keltaisen ja oranssin värisiä kukkia.
Suosikkeina enemmäkin värit kuin lajit: vaaleanpunainen, sininen, punainen, valkoiset. Murretut sävyt mieluiten.
Koska luen itseni jo kuuluvaksi sarjaan "Vanhat ämmäpuutarhurit" voi kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että nuorena on inhokkeja ja suosikkeja. Nykyään on niitä jotka saa elämään hyvin ja niitä jotka kääkähtävät.
Temskun sanoihin yhdyn täysin rinnoin eikun kukkapenkein - inhokit on vähentyneet aijan myötä eikä oikein taida olla suosikkejakaan, kaikki käy mikä suostuu viihtymään eikä mitään ole käännytetty portilta mikä on pihaan pyrkinyt, nyt on kyllä lisättävä kumminskin että puutarhakasvia
on kyllä sitkeä loinen. joka kevät vaan niitä tyypillisen näköisiä sirkkalehtiä jostain putkahtaa. kerran repäisin kukkivana irti ja heitin kauemmaksi nurmikolle. oli juurtunut VARRESTA uudestaan!
No, minä olen nuori puutarhuri, mutten malta olla ottamatta kantaa tähän :). Olen huomannut, ettei kannata olla liian jyrkkä. En olisi kuuna päivänä ostanut oransseja tulppaaneja, jos ei mieheni olisi niitä välttämättä viime syksynä halunnut. Ostin niitä hänen mielikseen, mutta enpä ole ikinä kauniimpia nähnyt, kun nuo oranssit kerrotut tulppaanit, jotka juuri kukkivat parvekelaatikossamme. Joten ei koskaan pidä sanoa ei koskaan.
Olen myös huomannut, että useista kasveista löytyy minunkin silmääni miellyttävä muoto. Vihaan pelargoneja, ja sanoin etten koskaan hanki sellaisia, kunnen näin ensimmäisen enkelipelargoniani. En pidä myöskään verenpisaroista, kunnes huomasin, että niistäkin löytyy kerrottukukkaisia kauniitakin lajikkeita.
Kukkapenkkejä perustaessani olen huomannut, että ei värillä väliä, kunhan se on punainen, joskin olen huomannut, että myös valkoinen on todella tehokas väri. Varsinkin syysleimussa. Kukinnot ovat kuin valkoisia lumipalloja, jotka heiluvat syksyllä tuulessa.
Mutta lyhyesti…
Inhokit: Keltaiset kukat, jättipoimulehti ja kultatyräkki saavat otsani rypistymään. En kauheasti suosi vaaleanpunaisiakaan kukkia, ne ovat mielestäni liian värittömiä. Vuorenkilpi varsinkin on mielestäni erittäin ruma. Kukat joissa on vaatimaton kukinto. Päivänkakkaran muotoiset kukat. Esikot, maksaruohot, nauhukset, jalopähkämö, särkynytsydän ja pikkusydän eivät ole päässet suosiooni.
Suosikit: Kaikki punaiset, kirjavalehtiset ja kerrottukukkaiset kukat. Pidän myös valkoisista kukista. Kukat joiden kukinta aika on mahdollisimman pitkä. Ruusut, gladiolukset, liljat ja inkaliljat viehättävät muodollaan. Kalla on myös kaunis. Matalat lajikkeet. Kärhöt ovat myös kauniita. Karpaattienkellot ja neilikat ovat kauniita samoin salkoruusu. Nämä ainakin tulivat mieleeni…
Pakko lisätä, että kalla on aivan ihana… En vielä omista, mutta ehkä joskus Niin ja tuo karpaattienkello (ja morsiuskello) kello kuin kello Jalokellon juurakoita kokeeksi istutin. Harmi vain kun kaupassa ei ollut kuin sinistä. Olisin niin mielelläni laittanut valkoista sekaan. No, sitten joskus.
Olen varmaan aika tylsä, minulla EI ole mitään inhokasvia…paitsi voikukka…rakastan kaikkia kirjavalehtisiä. Kukan värillä ei ole mitään väliä, kaikki käy, mutta valkoinen on suosikki