Suosikkikasvini / ei-suosikkikasvini

Kyllä, juuri siitä se johtuu. Ainakin mun kohdallani.

Mistään pinkistä kukasta en tykkää, siinä sarjassa pahimpia on ällöpinkit pionit ja -pioniunikot sekä keinotekoisen näköiset pinkit liljat. En tykkää vuorenkilvestä enkä keltaisesta pensashanhikista. Myös korkeat, tukemista vaativat kasvit kuuluu inhokkipalstalle, esim. kultapallot. Samoin jaloruusut on liian “tehtyjä”.

Tykkään ei-pinkeistä-pioneista, kärhöistä (varsinkin pienikukkaisista), kuunliljoista, keijunkukista, tiarelloista, maksaruohoista, akileijoista, syysleimuista, alppiruusuista, pensasruusuista, unikoista… Voi, onhan niitä! Mitä tummemmat kukat niin sen parempi.

Oho, väärä ketju, sen siitä saa kun on useampi ikkuna auki. Sori.

Violetti jalopähkämö ei ole suosikkini, johtunee sen ominaistuoksusta.

Suopursu alkukesästä huumaa mielen, muistuu lapsuuden ja nuoruuden kesät mieleen. Ne muhkeat tuoksut metsässä, metsojen ja teerien kuherrukset.

Valkoiset kukat kiehtovat tällä haavaa, varsinkin varjopenkissä. Ja kun siihen valkovihreään maailmaan eksyi viime kesänä yllättäen kirkkaantummanpunainen värilija, yksi ainoa vain. Tekipä hyvän säväyksen. Tässä nyt tuli asiaa vierestäkin. Melkein kaikki kasvit ovat suosikkejani loppujen lopuksi.

Sinipiikkiputkikaan ei tuoksullaan hurmaa. Useamman kerran olen etsinyt kukkapenkistä kissankakkakasaa (niitäkin on usein ollut kukkien seassa), ja tajunnut haistaneeni piikkiputken.

Minäkään en juuri pidä keltaisista kasveista pihallani. Keväällä tosin vuohenjuuret kukkivat nätisti. Mutta sitten on voikukkien aika! Niitten väri riittää keltaiseksi. Muutamia keltaisia isoja nauhuksia kukkii sitten loppukesästä. Eniten mulla on sinistä, lilan eri sävyjä, punaisempaakin ja valkoista

Melkein kaikista nauhuksista olen luopunut, valtikkaa lukuunottamatta. Mutta rupesin tässä miettimään mitä keltaista on vielä jäljellä. Vastaus: aika paljon kumminkin. Kultatyräkki, kevätlinnunherne (joista en luovu), siperianunikoissa on paljon myös keltaisia, päivänlilja, vuohenjuuri. Mutta keltainen ei varsinaisesti ole minunkaan lempiväri puutarhakasveissa.

Suosikkejani: ruusut, liljat, malvat, tulppaanit, päivänliljat, iirikset

Kasveja, joista olen luopunut: Vuorenkilvet, esikot, hanhikit, varjoliljat

Värin pitää olla selkeä, voimakas. Valkoinenkin on kiva, kunhan se on puhtaanvalkoinen. Suosikkivärini ovat punainen ja sinivioletti.

Minä olen työssäni huomannut, että miehet pitävät naisia enemmän keltaisista kukista ja ylipäätään puhtaista väreistä. Minulle menee nykyään mikä vaan.Värimieltymykset vaihtuvat vuodenajan mukaan. Tuoksuvat kukat saavat lisäpisteitä, kuten syreeni ja pioni.Miinuksia saavat “haisulit”, kuten krysanteemi.Täksi kesäksi parvekkeelle tulee valkoisia kukkia…

Fleurin havainto pitää paikkansa ainakin minun mieheni kohdalla.

Itse en uskalla mitään inhokkia sanoa. Aikoinaan olen vannonut että esim vuorenkilpeä ei pihalleni tule.Ja nykyään sitä on paljon pihallani. Tykkään sen rehevästä lehdistöstä, mutta sen kukinnasta en pidä.

Suosikkeja on niin paljon rehevistä perennoista aina kivikkokasveihin.

Taidan nähdä joka kasvissa jotain kauneutta paitsi en rikkiksissä.

Tällä hetkellä minä pidän eniten kevätkukista, kuten vuokoista ja narsisseista. Myös pionit ovat ihanan romanttisia, samoin niittykukat. Inhokkeja onkin vaikeampi listata, ellei juolavehnää ja ohdaketta oteta huomioon. :slight_smile:

Ehdottomasti liljat, varsinkin luonnonlajit, akileijat, ängelmät, kellokukat (Campanula suku), päivänliljat. esikot, luppiot, kylmänkukat, varjohiipat, kellukat, katkerot, ukonhatut: onhan näitä vaikka miten ja kaikki värit käy, syksyllä varsinkin on paljon myöhäistä keltakukkaista, kompassikukkaa, rudbeckiaa, nauhuksia pitää olla ja paljon!

Suosikki riippuu paljolti vuodenajasta eli mitä milloinkin. Suosikkeja siis riittää :slight_smile:

…mahtaisivatko "lempparit" mahtua tämän vanhan jo olemassaolevan otsikon alle?

edit - kärhöhullun peräämä helpompi listakin mahtuu samaan:_)

Olisi mukava tietää ihmisten lempikasveja… Vauva alkoi itkemään, joten omia lisäilen myöhemmin.

yllättäen lemppareita on kärhöt,päivänliljat,punahatut…ja melkein kaikki muut. Helpompi olisi laittaa ne mistä ei tykkää

Leimut on ehdoton lemppari, niiden tuoksu valtaa koko pihan.

Tykättyjen kasvien lajikirjo on itselläni melko laaja, mutta erityisen ihastunut olen keijunkukkiin, sinikämmeneen, jalkalehtiin, kolmilehtiin, valeangervoihin, kimikeihin, konnanliljoihin, punahattuihin, unikoihin, tädykkeisiin, iisoihin, väriminttuihin, jouluruusuihin, pioneihin, ritarinkannuksiin, jalokelloihin sekä sinilatvoihin. Peikonkellot ovat myös hurmaavia. Pidän paljon myös magnolioista ja koristekirsikkapuista. Myös hortensia, vaahtera acer negundo flamingo sekä.atsaleat ovat upeita.